RRTV: Prima si dělá alibi. Postih za talkshow s Bradym by jí nehrozil

27. října 2016, 16:43 - čtk
27. října 2016, 16:43

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se ostře ohradila proti tvrzení televize Prima, že neodvysílala Show Jana Krause s pamětníkem holokaustu Jiřím Bradym a jeho příbuzným, ministrem kultury Danielem Hermanem (KDU-ČSL) kvůli riziku sankcí od RRTV. Televize totiž má stanovisko rady z podobného případu v minulosti, kdy RRTV konstatovala, že postih za nevyváženost nehrozí. Vyjádření Primy pokládá rada za alibistické a účelové.

Show Jana Krause byla v roce 2013 posuzována na základě diváckých stížností z hlediska pravidel pro objektivní a vyvážené informování, když v průběhu prezidentských voleb hosté vyjádřili přímou podporu prezidentskému kandidátovi Karlu Schwarzenbergovi. Rada tehdy konstatovala, že na zábavní pořad, který je zcela principiálně prostoupen subjektivními názory a hodnotícími komentáři, ze zákona nelze uplatňovat požadavky na objektivitu.

„FTV Prima tak rozhodně nemůže argumentovat jakousi nejistotou či právní neurčitostí a její vyjádření je nutno chápat jako alibistické a účelové. RRTV se distancuje od snahy provozovatele hledat viníka svého postupu na straně regulátora,“ sdělil předseda RRTV Ivan Krejčí. Kritérium objektivity a vyváženosti se podle něj vztahuje jen na zpravodajství a publicistiku.


Přečtěte si, kdo nakonec ocení pamětníka holokaustu Jiřího Bradyho:

Kdo všechno ocení Bradyho? Univerzita Palackého, Praha, Brno i Sobotka

Brady převzal od primátorky Krnáčové Klíč od obce pražské

Další pocty pro Bradyho. Ocenili ho Sobotka i poslanci


Tiskové prohlášení Primy označil za nehorázné. „I kdyby měla Prima strach z toho, že bude zásadně postihovaná, dostala by nanejvýš upozornění. A z hlediska občanské statečnosti je, myslím, důležitější to odvysílat než se bát postihu,“ dodal. Každý podle něho vysílá svobodně na základě svého vlastního uvážení a na svou zodpovědnost.

Jan Kraus zveřejnil nezkrácenou verzi neodvysílaného pořadu na YouTube. (Video: YouTube)

Prima talkshow začínající happeningem známých osobností proti prezidentu Miloši Zemanovi v avizovaném vysílacím čase ve středu neodvysílala a odůvodnila to tím, že jej kvůli pozdnímu dodání nestihla upravit, aby plnil kritéria vyváženosti a objektivity. Upravený jej chce odvysílat dnes večer. Kraus případné odvysílání upravené verze označil za porušení smlouvy.

Osobnosti v Krausově pořadu kritizovaly Zemana
Kromě samotné diskuze měl neodvysílaný pořad Jana Krause obsahovat i úvodní happening řady osobností české kulturní sféry.

Ti se podle zveřejněného videa vyjadřovali o prezidentu Miloši Zemanovi velmi kriticky. Socioložka Jiřina Šiklová například uvedla, že zeman je již „starý muž“ a jako takový má právo na sebe upozorňovat.

Podle bývalého ministra vnitra za ODS a pozdějšího zakladatele a předsedy Unie Svobody Jana Rumla není Zeman schopen „ze závažných důvodů vykonávat svou funkci“. Kromě nich Zemana v rámci úvodního happeningu kritizovala i řada dalších osobností mezi nimi i dokumentaristka Helena Třeštíková, bývalý hudebník a politik Michael Kocáb či zpěvák Dan Bárta.

Podle ministra kultury Daniela Hermana měl Brady od prezidenta Miloše Zemana dostat státní vyznamenání, ze seznamu ho ale Hrad vyškrtl, protože se ministr proti vůli prezidenta setkal s tibetským duchovním vůdcem dalajlamou. Hrad souvislost odmítá.

RRTV se vyvážeností zpravodajství Primy v minulosti zabývala v souvislosti s informováním o migrační krizi. Zjistila sice sporné momenty, ale na zahájení správního řízení to nestačilo. Server Hlídací pes zveřejnil nahrávku, která má dokládat, že zaměstnanci zpravodajství televize byli svým vedením instruováni, aby informace o migrační krizi vykreslovali jako riziko a ohrožení a fakticky tak ignorovali zásady objektivity a vyváženosti.

Na neodvysílání pořadu Jana Krause s Jiřím Bradym reagoval i premiér Bohuslav Sobotka. (Video: ČTK)

Skupina provozuje televizní kanály Prima, Prima Cool, Prima Love, Prima Zoom, Prima Max a Prima Comedy Central. Vlastníky mateřské společnosti FTV Prima Holding jsou rovným dílem GES Media Europe českého podnikatele Ivana Zacha a švédská MTG Broadcasting. Britský týdeník The Economist letos v září v souvislosti se zpravodajstvím o migrační krizi upozornil, že Zach má blízko k prezidentovi Miloši Zemanovi.

Přečtěte si, co kauzu televize Prima a Jiřího Bradyho odstartovalo:

Cenzura na Primě? Televize neodvysílala pořad s Bradym, uvede jej až dnes


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít