Ožívá gigantický projekt nové Hedvábné stezky. Pohltit má na bilion korun

Tomáš Lemešani 14. listopadu 2016, 06:13  -  Tomáš Lemešani
14. listopadu 2016, 06:13

Čínská vláda spustila výstavbu prvních úseků Hedvábné stezky v rámci koncepce One belt, one road. Budování železniční tratě, dálnic a mořských terminálů pohltí odhadem bilion korun. Zájem o připojení k projektu hlásí také země Visegrádské čtyřky včetně Česka.

Komunistická Čína spustila rekonstrukci železniční infrastruktury na svém území a v kazašském městě Altynkol. Ve městě na čínsko-kazachstánské hranici roste železniční uzel, který má být hlavním propojením mezi komunistickou zemí a Ruskem. Konsorcium firem Eurotransit-KTC tam aktuálně pracuje na propojení a rekonstrukci kolejnic tak, aby se ve městě mohlo překládat zboží mezi čínským a ruským typem železničních vagonů.

Jde o součást plánu prezidenta Kazachstánu Nursultana Nazarbajeva připojit se k čínskému plánu obnovy hedvábné stezky. Kazašská část bude celkově vyžadovat investice ve výši 2,7 miliardy dolarů, tedy 73 miliard korun.

Nová Hedvábná stezka má přecházet územím Číny a podle posledních informací končit ve Španělsku. Má jít o objemově největší proud přepravy zboží mezi Evropskou unií a Pekingem. Země Visegrádu bojují nejen o dodavatelské zapojení do projektu, ale také o to, aby přes ně vedla stezka, která bude odhadem stát asi 40 miliard eur.

Všichni tam chtějí

Ještě koncem loňského roku podepsala s Číňany memorandum o podpoře projektu slovenská vládní delegace. Slováci počítali s tím, že hedvábná stezka povede přes Rusko, Ukrajinu a jejich území dále na západ. Počítali proto s rozšířením kolejnic na rozměry vhodné pro ruské vagony. Překládku zboží zvažovali ve dvou nových terminálech v Košicích a Bratislavě.

Navzdory silnému lobbingu však stezka Slovensko podle nového plánu obchází. Údajně kvůli neklidu na východě Ukrajiny se posunula severněji a procházet má přes Polsko. Pro zbytek regionu je však pořád atraktivní možnost zapojit se do rekonstrukce železničního projektu dodávkami.

Premiér Bohuslav Sobotka o českých možnostech jednal s čínským premiérem Li Kche-čchiangem začátkem listopadu v Rize. Podle obou stran by mohly země profitovat hlavně z výměny potravinářského zboží. Potravin je na evropském trhu přebytek, kdežto v Číně kvalitní zboží chybí.

Dlouhodobý plán Číňanů počítá s železničním propojením až do Španělska.

Projekt nové Hedvábné stezky, takzvaný One belt, one road, oznámila čínská vláda v roce 2013. Ožil letos. Jak informoval deník Financial times, čínské firmy podepsaly kontrakt na výstavbu rychlotratě mezi Moskvou a Kazaní. Nová trať by měla zkrátit dojezdový čas z 12 na 3,5 hodiny. Investice do projektu pohltí celkově 16,7 miliardy dolarů, tedy asi 414 miliard korun.

Premiér Kyrgyzstánu Temir Sariev letos oznámil spuštění výstavby železničního propojení s Uzbekistánem. V jiném směru se zase Čína hodlá propojit s Íránem a Pákistánem.

Podle údajů Eurostatu se v roce 2015 meziročně zvýšil vývoz z Evropské unie do Číny o 3,5 procenta na 170 miliard eur. Čínský export do unie vzrostl o 16 procent na 350 miliard eur. Čína je po USA druhým největším obchodním partnerem Evropské unie. Bilaterální obchodní schodek mezi unií a Čínou v roce 2015 dosáhl rekordních 179 miliard eur.

Čtěte také:

Novodobá Hedvábná stezka hýbá globální ekonomikou

Závazků si ceníme, dodržujte je, vzkazuje Čína Česku

Zeman: Číňané v tuzemsku již investovali 50 miliard


Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít