Menu Zavřít

Jurečka: Soběstačnost Česka by mohla zaměstnat 42 tisíc zemědělců

24. 10. 2016
Autor: Anna Vacková, Mladá fronta

V České republice by mohlo být o 42 tisíc pracovních míst v zemědělství a v navazujících oborech více, kdyby byla soběstačná v produktech, které je možné v tuzemsku vyrábět. Uvedl to dnes ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Podle něj tak stát ročně na daních a sociálním a zdravotním pojištění teoreticky tratí přibližně sedm miliard korun.

Podle Jurečky jde však pouze o teoretickou sumu, které není možné dosáhnout. Češi by však mohli ekonomice pomoci nákupem českých potravin. „Není to otázka regionálního patriotismu, ale chci ukázat, že to má i hospodářské a sociální dopady,“ dodává Jurečka.

Počet zaměstnanců v zemědělství se však naopak stále snižuje, i když se propad zastavuje. Loni se podle údajů ministerstva jejich počet meziročně snížil o 1,2 procenta na 100 900 pracovníků. Více než polovina z nich je ve věku nad 45 let. Zpracovatelské firmy nyní naopak zaměstnance, kteří by měli zájem pracovat v zemědělství a v navazujících oborech, hledají. Na druhou stranu zemědělci v prvovýrobě se bojí propouštění a zavírání chovů kvůli cenové krizi v sektoru mléka a vepřového masa.

Navýšení soběstačnosti v komoditách, které se můžou v ČR vyrobit, by mohlo mít podle ministra také stabilizační charakter pro období případné krize. „Žijeme ve velice dobrém období, ale řekněme si na rovinu, jakmile přijde jakákoliv krize, tak si nemusím koupit auto čtyři roky a budu čtyři roky jezdit s tím stávajícím. A ten dopad na automobilový průmysl bude obrovský. Ale to, že se každý den musím vstát a najíst se, to je konstanta,“ dodal Jurečka.

BRAND24

Ministerstvo se aktuálně snaží dát prodeji českých potravin jasnější pravidla. Od nového roku podle již schválené novely zákona o potravinách budou mít výrobci zakázáno označovat potraviny logy, vlajkou, mapou či nápisy odkazujícími na Českou republiku, pokud nejsou potraviny vyrobené v Česku a z českých surovin.

U potravin, které se skládají z více složek, bude muset být obsah českých částí minimálně 75 procent. Naopak české výrobky se mohou označit vlaječkou s nápisem Česká potravina. Toto značení již od září začal používat například řetězec Penny Market. Podle jeho deklarace 70 procent prodávaných výrobků na jeho pultech splňuje kritéria pro „Českou potravinu“.


Čtěte dále:

Zelená nafta i pro rybníkáře. Novela zákona o spotřebních daních míří do Senátu

Zemědělci se hlásí o kompenzaci za sucho. Požadují 1,26 miliardy

Stát vyčlenil na hlavní zemědělské dotace téměř 20 miliard


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).