Menu Zavřít

Doprava dostane o 1,5 miliardy méně. Ťok šel přitom žádat o vyšší rozpočet

22. 8. 2017
Autor: JAKUB POLACEK / CNC / Profimedia

Ministerstvo financí navrhlo snížit resortu dopravy původně slíbený nárůst rozpočtu na dopravní stavby o 1,5 miliardy korun. V polovině června ministři dopravy Dan Ťok (za ANO) a financí Ivan Pilný (ANO) oznámili navýšení peněz Státnímu fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o deset miliard korun nad původně navržených 45 miliard ze státního rozpočtu, nyní to však bude jen 8,5 miliardy korun, oznámil Ťok po setkání s Pliným.

Ťok přitom na jednání přišel s požadavkem ještě dalšího navýšení rozpočtu pro příští rok. Aktuálně přislíbené peníze podle něj totiž nepokrývají všechny potřeby zahájené výstavby. „Pokud nemáme zastavit soutěžení a pokud nemáme zastavit projekty, které se mají teď vysoutěžit a zahájit, tak bychom dalších pět až osm miliard korun potřebovali.“ uvedl Ťok.

Garantovaných 8,5 miliardy přitom není určeno pouze pro fond dopravy, z něhož se platí výstavba a opravy silnic a železnic. Část z těchto peněz má směřovat i do rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy, ze které resort financuje například provoz dálkových vlaků, nebo správu registrů včetně registru aut nebo řidičských průkazů.


Třímiliardové turbo. Ťok přivezl do Pardubic úplatek kvůli dálnici D35

 Výstavba předposledního úseku dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Přerova začala 14. července. Čtrnáctikilometrový úsek má být dokončen za tři roky a bude stát 2,7 miliardy korun. Na snímku je část budoucího úseku dálnice D1 do Přerova.


Resort dopravy má nyní připraveny v soutěžích stavby v hodnotě zhruba 60 miliard korun. Pokud by požadované peníze nedostal, musely by státní investorské organizace další přípravu výstavby zastavit, uvedl Ťok. V ohrožení pak jsou například stavby na dálnici D3 na jihu Čech, pokračování na D11 z Hradce Králové k polským hranicím, D35 do Olomouce nebo dokončení výstavby dálnice D1.

BRAND24

Se snižováním peněz do resortu dopravy se ministerstvo nicméně nechce smířit a podle Ťoka má ještě příslib dalšího jednání. Původní návrh rozpočtu pro resort dopravy představoval citelné meziroční snížení peněz. Zatímco fond měl příští rok podle původního návrhu hospodařit proti letošnímu rozpočtu s částkou o sedm miliard korun nižší, kapitole ministerstva původní návrh meziročně snížil financování o 12 miliard na 43 miliard korun.

Přečtěte si také:

Dálnice D11 na polské hranice by mohla stát v roce 2026

Kraje za miliardy od státu zlepší dopravu či zaměstnanost

Evropská komise schválila Česku dopravní projekty za sedm miliard


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).