Supersilný diesel v novém Audi SQ7 si pomáhá unikátním „elektrickým turbem“

30. dubna 2016, 15:00  -  Jiří Červenka
30. dubna 2016, 15:00

Vrcholná varianta velkého SUV Audi Q7 se pyšní pozoruhodnými parametry i technikou. S přeplňováním jejího vznětového osmiválce pomáhá dvěma turbodmychadlům elektrický kompresor. Jedná se o první aplikaci této technologie v sériovém automobilu.

Automobilka Audi oznámila oficiální zahájení prodeje nového Audi SQ7 TDI – nejvýkonnějšího dieselového SUV na trhu. Sportovní variantu luxusního SUV Q7 pohání zbrusu nový vznětový osmiválec o objemu 4,0 l. To je o dva decilitry méně, než měl osmiválcový diesel v předchozí generaci Q7, zákazníci však truchlit nemusí. Nový agregát totiž dosahuje výkonu 320 kW (435 koní) a monstrózního točivého momentu 900 Nm.

Není divu, že více než dvoutunové SUV pak dokáže akcelerovat na 100 km/h za 4,8 sekundy. Pokud to ale budete zkoušet, nepočítejte se spotřebou blízkou oficiální kombinované hodnotě 7,2 l/100 km.

Audi SQ7 TDI je nejvýkonnější dieselové SUV, jaké si dnes můžete koupit

Velkou technickou novinkou motoru 4.0 TDI je přeplňovací soustava. Dvěma turbodmychadlům totiž asistuje elektricky poháněný kompresor. Jeho přínos se nejvíce projeví v nízkých otáčkách, kde přeplňované motory obvykle trpí tzv. turboefektem – zpožděnou reakcí na sešlápnutí plynu. Turbodmychadlo (nebo dmychadla) se totiž roztáčí prouděním výfukových plynů a po sešlápnutí pravého pedálu nějakou dobu trvá, než proud plynů získá patřičnou inzenzitu a roztočí rotor turbodmychadla naplno. U moderních motorů je turboefekt téměř nepatrný, v principu ho však zcela odstranit nelze – tedy pokud se na překlenutí prodlevy nepoužije pomocný systém, který reaguje okamžitě. A to je právě případ elektricky poháněného kompresoru.

Aby těch elektrických novinek nebylo málo, Audi SQ7 se chlubí také elektromechanickým systémem potlačování náklonů karoserie. Obě technologie využívají 48voltovou elektroinstalaci se samostatnou lithium-ion baterií pod podlahou zavazadlového prostoru.

Oficiální českou cenu nové Audi SQ7 zatím nemá, v Německu bude stát 89 900 eur (v přepočtu přibližně 2,41 milionu korun). Z mnoha přímých soupeřů si těžkou hlavu dělat nemusí. Technicky příbuzné Porsche Cayenne Diesel S se starším motorem 4.2 TDI je pomalejší, menší a slabší. BMW a Mercedes-Benz přestaly nabízet velkoobjemové dieselové osmiválce úplně.


Čtěte dále:

Fenoménu SUV neuniklo ani Maserati, na český trh přichází Levante

Extremistické Audi TT RS je rychlejší než Porsche 911

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít