Fenoménu SUV neuniklo ani Maserati, na český trh přichází Levante

19. dubna, 07:00  -  Jiří Červenka
19. dubna, 07:00

Krátce po výstavní premiéře na jarním autosalonu v Ženevě začíná italský výrobce sportovních vozů prodávat své první SUV. Není to první ani poslední případ, kdy tradiční evropská značka luxusních vozů vstupuje do slibně se rozvíjejícího segmentu SUV.

Maserati Levante, tak se jmenuje první SUV v historii italské značky. Tento týden ho na český trh oficiálně uvedla společnost Scuderia Praha, která je autorizovaným prodejcem Ferrari a Maserati v ČR. V nabídce jsou prozatím dva motory a ceny začínají na 1 612 000 Kč.

Při délce 5003 mm je Maserati Levante delší než Porsche Cayenne (4855 mm) i BMW X6 (4909 mm). Délka karoserie nicméně v tomto případě nesignalizuje větší praktičnost, ale lepší aerodynamiku. Ta by podle Maserati měla být nejlepší v dané kategorii.

Nejdostupnější cestu za volant SUV značky Maserati představuje Levante Diesel za 1 612 000 Kč. Standardní ceny ostatních verzí Scuderia nezveřejňuje, uvádí pouze ceny konkrétních nabízených vozů s nejrůznější příplatkovou výbavou.

Kupující modelu Levante Diesel obdrží vznětový šestiválec 3,0 l o výkonu 202 kW a točivém momentu 600 Nm, s nímž Levante pokoří metu 100 km/h za 6,0 s a rozjede se až na 230 km/h. Hnací sílu přenáší na všechna čtyři kola osmistupňová samočinná převodovka.

Další možností je Levante S. I ten je poháněn třílitrovým šestiválcem, ovšem zážehovým. Parametry 316 kW a 580 Nm stačí k akceleraci 0-100 km/h za 5,2 s a nejvyšší rychlosti 264 km/h. Později má nabídku rozšířit ještě 257kW varianta téhož motoru a rovněž zatím neupřesněné osmiválce.

Zkratka anglických slov „Sport Utility Vehicle“ znamená něco jako automobil pro volnočasové aktivity. Otrocký překlad „sportovně-užitkový vůz“, s nímž se lze často setkat, nevystihuje původní význam označení ani zaměření těchto vozů. Dnes sice existují i SUV s opravdu sportovními jízdními vlastnostmi (třeba právě Levante), ale zkratka chce především říci, že takový automobil dokáže odvézt i méně skladné sportovní či tábornické vybavení (v kufru, na střeše, na přívěsu…) a zvládne jízdu po horších či nezpevněných silnicích.

Nabídka výbavy odpovídá zvyklostem doby. Zákazníci si mohou přiobjednat třeba otevírání zavazadlového prostoru mávnutím nohou pod nárazníkem, adaptivní tempomat s funkcí stop&go (popojíždění v koloně) nebo systém udržování v jízdním pruhu. Už základní výbava ale obsahuje pneumatické odpružení, bi-xenonové světlomety či infotainment s dotykovým displejem a Bluetooth.

Scuderia Praha i brněnský prodejce Motortec budou nabízet model Levante také na operativní leasing.

Nejexkluzivnější automobilové značky se donedávna segmentu SUV vyhýbaly, protože tato kategorie byla považována za neslučitelnou s aspekty jako dynamika, ovladatelnost a radost jízdy. Poptávka mimoevropských trhů a vzestup mimořádně bonitní klientely v Asii (kde mají zákazníci poněkud jiné preference) však postupně mění situaci. První vlaštovkou bylo před více než dekádou Porsche Cayenne, ale dnes už má model této kategorie v nabídce i Bentley a vcelku otevřeně se hovoří o tom, že své SUV připravuje i Rolls-Royce.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče