Filmy a hudbu z internetu loni stahovaly dvě pětiny Čechů

31. října 2016, 14:31 - čtk
31. října 2016, 14:31

Stahování filmů, videí a hudby z internetu je v Česku rok od roku oblíbenější. Loni tak učinili čtyři z deseti Čechů, v roce 2008 to byl každý desátý. Přehrávání či stahování hudby a filmu z internetu je populární především mezi mladými lidmi a s narůstajícím věkem opadá.

Pro mladé lidi ve věku od 16 do 24 let je stahování z internetu samozřejmostí, film či hudbu si takto pořizuje 85 procent z nich. S postupujícím věkem využití klesá. U věkové kategorie 35 až 44 let je stahování oblíbené u poloviny lidí, mezi seniory nad 65 let stahuje zhruba každý šestnáctý (6,3 procenta). Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad.

I přes poměrně širokou popularitu sledování a stahování není zatím v Česku příliš rozšířené využití internetu k nákupu hudebních a audiovizuálních děl, ať už jde o objednávku fyzických děl či jejich stažení a poslech online. Hudbu či film přes internet v minulosti koupila zhruba dvě procenta Čechů. Nejčastěji koupili hudbu či film prostřednictvím internetu lidé ve věku od 25 do 34 let, bylo jich 48 tisíc. Po nich to byli s počtem 41 tisíc 700 osob mladí do 24 let.


Ze světa internetu čtěte více:

Potravinový e-shop Košík.cz čeká letos obrat 350 milionů

Experti varují: Sociální sítě jsou poháněny vztekem

Cenzurou internetu státy loni přišly o 2,4 miliardy dolarů


ČSÚ také poukazuje na studii Audiovizuální trh v ČR, která se zaměřuje na lidi platící za audiovizuální obsah. Podle výsledků necelá polovina uživatelů audiovizuálních služeb (46 procent) sledovala v roce 2014 díla online a 26 procent za stažení či sledování filmu platila. Většina uvedla, že zdrojem staženého či přehrávaného materiálu jsou sdílená on-line úložiště. Pokud jde o veškerou placenou konzumaci audiovizuálních děl za poslední rok, nejčastěji uživatelé utratili peníze za lístek do kina (72 procent) a fyzické nosiče jako jsou DVD, Blu-Ray nebo VHS (40 procent). Stažení či přehrání filmu, seriálu nebo dokumentu uvedlo 26 procent lidí.

Podle dalšího šetření (Životní podmínky ČR z roku 2015) představení v kině navštívila loni téměř polovina populace. Nejčastějším důvodem, proč lidé do kina nezašli, byl nedostatek zájmu a času, ale i vysoká cena vstupenky či velká vzdálenost do nejbližšího kina. Kino navštěvovali nejčastěji děti a mládež do 14 let (62,7 procenta) a mladí lidé od 15 do 24 let (58,4 procenta).

Využití internetu k přehrávání nebo stahování hudby, videa či filmu (v procentech)
Podíl lidí starších 16 let
2008 11,8
2010 20,1
2012 32,2
2013 36,3
2014 38,7
2015 39,7

Zdroj: Výběrové šetření o informačních a komunikačních technologiích v domácnostech a jejich využívání jednotlivci, ČSÚ


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Oracle odhalil procesor Sparc M8. Má novou architekturu, takt 5 GHz a asi je poslední
Tip: Naplánujte si automatické zapnutí Wi-Fi na zařízení s Windows 10
Apple vydal iOS 11. Nový systém přináší desítky novinek
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít