Energica Eva a Ego jsou italské superbiky s elektrickým pohonem

24. května, 10:50  -  Jiří Červenka
24. května, 10:50

Start-up Energica Motor Company z italské Modeny se snaží obsadit prostor na vznikajícím trhu elektrických motocyklů. V nabídce má zatím dva modely. A cenově se rozhodně nepodbízí…

Když lze s úspěchem prodávat prémiové elektromobily, proč by to nešlo u prémiových motocyklů? Tak nějak musel uvažovat Franco Cevolini z italské strojírenské skupiny CRP, když se rozhodl založit dceřinou firmu na výrobu sportovních motorek s elektrickým pohonem. Společnost Energica Motor Company S.p.A. sídlí v italské Modeně a v nabídce má dva modely.

Energica Eva

Energica Eva je „streetfigher“, nekapotovaný motocykl s širšími řídítky a vzpřímenější jezdeckou pozicí. Nemá spojku ani převodovku, jezdec se stará pouze o otáčení „plynovou“ rukojetí. Olejem chlazený motor dosahuje výkonu 70 kW, zajímavější je ale točivý moment 170 Nm – navíc dostupný už od nulových otáček, jako u všech elektromotorů.

Vybírat si můžete ze čtyř režimů jízdy (Urban, Eco, Rain, Sport) a také čtyř stupňů intenzity rekuperačního brzdění při zavření akcelerátoru (Low, Medium, High, Off). Nejvyšší rychlost je elektronicky omezená na 200 km/h, což je na nekapotovaný motocykl až až. Dosáhnete jí ovšem jen v režimu Sport. Dojezd v režimu Eco činí 200 km/h.

Výrobce zatím neuvádí hmotnost, ale při rozvoru 1465 mm a výšce sedla 795 mm je Eva podobně velká jako třeba Ducati Monster. Podvozek je osazený přední vidlicí Marzocchi 43 mm a kvalitní zadní pružící a tlumicí jednotkou Bitubo. Pneumatiky Pirelli Diablo Rosso II mají ty nejobvyklejší rozměry – 120/70 17“ vpředu a 180/55 17“ vzadu. Brzdy Brembo disponují protiblokovacím systémem od firmy Bosch.

Baterie o kapacitě 11,7 kWh se nabíjí 3,5 hodiny z běžné rozvodné sítě nebo 30 minut prostřednictvím rychlonabíječky.

Model Eva se má začít prodávat v létě. Přesnou cenu výrobce dosud nezveřejnil, měla by se však pohybovat okolo 25 tisíc eur (676 000 Kč).

Energica Ego

Elektromotor superbiku Ego je naladěný na ještě vyšší parametry než u Evy, dosahuje výkonu 100 kW v 4900-10 500 ot./min. a točivého momentu 195 Nm od nuly do 4700 ot./min. Pružné zrychlení si můžeme jenom představovat, ale akcelerace z klidu na 100 km/h trvá podle výrobce tři sekundy.

Rám, odpružení i brzdy jsou stejné jako u Ega a neliší se ani baterie. Dojezd pochopitelně závisí na tom, jak moc si budete vychutnávat zážitek z nehlučného zrychlení. Energica uvádí dojezd 190 km/h při rychlosti 60 km/h, ale jen 100 km při 100 km/h. Pokud budete zkoušet maximálku 240 km/h, baterie bude prázdná za pár minut…

V případě Ega známe také hmotnost. 248 kg je zhruba na úrovni velkých cestovních endur a o čtvrtinu víc, než váží moderní litrové superbiky. Stejně jako v případě elektrických aut je hlavní příčinou vysoká hmotnost baterií, které zatím při potřebné kapacitě „neumějí“ být lehčí.

Energica Ego stojí 25 000 eur (676 000 Kč), pokud se spokojíte se základním modelem. K mání je však i speciální zaváděcí edice Ego 45 s karbonovou kapotáží a špičkovým odpružením Öhlins. Tu si Energica cení na 50 000 eur (1,35 milionu korun).


Čtěte dále:

Pět luxusních motorek, kvůli nimž si budete chtít konečně udělat papíry

Nový Sportster 1200 Roadster je Harley, jaký tu dlouho chyběl

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče