Polské cargo chce spolupracovat na výstavbě nové Hedvábné stezky

Tomáš Lemešani 16. listopadu, 06:18  -  lem
16. listopadu, 06:18

Polský železniční přepravce PKP Cargo podepsal memorandum o spolupráci s čínskou provincií Sin-ťiang. Firma má Číňanům pomoci s přepravou zboží mezi komunistickou zemí a Evropou.

Cílem spolupráce je realizace čínského záměru vybudovat z provincie, která leží na hranici s Kazachstánem, páteřní železniční trať směrující do Evropy.

V podepsaného dokumentu, obě strany „projevily zájem o spolupráci a poskytnutí strategického a aktivního partnerství při realizaci tohoto projektu, jehož cílem je zlepšit logistické služby na podporu obchodu mezi Čínou a Polskem,“ cituje portál wnp.pl vedení PKP Cargo.

Poláci získali podpisem memoranda výhradní právo obchodovat se zbožím v čínském železničním terminále ve městě Urumči. Číňanům mají naopak pomoct s rozvojem železniční sítě v Evropě tak, aby po ní mohly převážet zboží vagóny se širším profilem podvozků.

Pevninská expanze

Jak uvedl generální ředitel společnosti PKP Cargo Maciej Libiszewski, pro firmu jde o významný krok zejména z toho hlediska, že terminálem v Urumči přechází takřka celý objem polského zboží exportovaného do Číny po pevnině.

Spolupráce přepravce s čínskou provincií se nemusí omezit jen na koleje. Hodně napovídá informace polských médií, že Číňané navštívili terminál PKP Cargo ve městě Małaszewicze. Firma tam překládá zboží nejen mezi železničními vagóny, ale také nákladními automobily a dopravními letadly.

Plánovaná spolupráce je součástí čínského investičního projektu s názvem One belt, one road,tedy takzvané nové Hedvábné stezky. Ta má přecházet územím Číny a podle posledních informací končit ve Španělsku. Má jít o objemově největší proud přepravy zboží mezi Evropskou unií a Pekingem.

Druhý největší v Evropě

Polské zapojení zřejmě znamená porážku pro Slováky. Ti počítali s tím, že hedvábná stezka povede přes Rusko, Ukrajinu a jejich území. Počítali proto s rozšířením kolejnic na rozměry vhodné pro ruské vagóny. Překládku zboží zvažovali ve dvou nových terminálech v Košicích a Bratislavě.

Kvůli nepokojům na východě Ukrajiny se však čínská strana rozhodla ukrajinské území obejít a trať směřovat do Evropy přes Polsko.

Společnost PKP Cargo je druhým největším železničním přepravcem nákladu v Evropě. Příjmy skupiny se pohybují na úrovni 30 miliard korun ročně. Celkem přepravuje zhruba 120 milionů tun nákladu ročně. V Česku loni za 2,8 miliardy odkoupila většinový podíl ve firmě AWT, z impéria miliardáře Zdeňka Bakaly. Šlo o druhou vůbec Největší polskou investici v Česku.


Čtěte také:

Novodobá Hedvábná stezka hýbá globální ekonomikou

Závazků si ceníme, dodržujte je, vzkazuje Čína Česku

Zeman: Číňané v tuzemsku již investovali 50 miliard

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče