Čínská pětiletka Starbucks: Každý den jedna nová pobočka

20. října 2016, 15:20  -  Daniel Džmuráň
20. října 2016, 15:20

Přestože čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední čtvrtstoletí, americkému kavárenskému řetězci Starbucks to nebrání v ambiciózní expanzi. V příštích pěti letech plánuje společnost v říši středu zprovoznit v průměru více než jednu pobočku každý den. V roce 2021 by tak zelené logo s obrázkem sirény se dvěma ocasy mělo svítit nad pěti tisíci provozovnami v zemi.

Vedení společnosti si z rizik spojených s expanzí na zpomalujícím trhu vrásky na čele nedělá. „Podíváte-li se na pětačtyřicetiletou historii naší firmy, všimnete si, že běhy na dlouhou trať jsou naší doménou,“ připomíná generální ředitel firmy Howard Schultz úspěchy dlouhodobých projektů, jejichž výsledky se ukázaly až s delším odstupem.

Jako příklad takového úspěšného běhu na dlouhou trať přitom uvádí právě čínský příběh společnosti. Když Starbucks před sedmnácti lety do nejlidnatější země světa vstupoval, mnoho lidí mu předpovídalo fiasko. „V Číně nikdy nemůžete uspět,“ hlásali tehdy zlí jazykové, mezi nimiž nechyběli investoři z Wall Street. A počátky skutečně nebyly jednoduché, vzpomíná Schultz, jenž už tehdy stál v čele společnosti a byl rovněž jejím největším akcionářem. „Museli jsme Číňany nejdříve dostatečně vzdělat. Naučit je, co to káva vůbec je a jak se připravuje. V prvních letech jsme tam i proto hospodařili se ztrátami.“

Jenže čekání se vyplatilo. V současnosti je Čína pro Starbucks druhým největším trhem a podle Schultze je na nejlepší cestě k tomu, aby v příštích letech předstihla i Spojené státy. „Před pěti lety tvořili většinu zákazníků turisté a imigranti. Dnes už převažují Číňané,“ poukazuje manažer na rozšíření kávové kultury v říši středu. „Prostředky, které jsme ve velkém investovali do lidského kapitálu a obchodních systémů, se již navrátily a nyní za sebou v Číně máme skvělý rok,“ pochvaluje si Schultz v rozhovoru pro CNN. Konečné výsledky za rok 2015/2016 zveřejní firma 3. listopadu.

Vývoj akcií Starbucks v posledním roce

O budoucnost svého řetězce v druhé největší ekonomice světa se Schultz neobává. Nestraší ho ani příběhy fast foodů KFC a McDonald's, jež se po letech prosperity potýkají v Číně s problémy a své investice ze země stahují, ani neúspěšné pokusy velkých amerických firem z jiných oborů, kterým se na tamní trh proniknout nepodařilo. Pochvaluje si přitom, že kávový byznys je relativně necitlivý a nepodléhá přísné cenzuře a regulaci tak, jako například firmy podnikající v technologiích.

Dále čtěte:

Coca Cola vládne trhu, na burze však na Pepsi nemá

Čínská ekonomika rostla i ve třetím čtvrtletí o 6,7 procenta

Netflix je zpátky, příliv nových odběratelů vystřelil akcie o 20 procent


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít