Čínská pětiletka Starbucks: Každý den jedna nová pobočka

20. října 2016, 15:20  -  Daniel Džmuráň
20. října 2016, 15:20

Přestože čínská ekonomika roste nejpomaleji za poslední čtvrtstoletí, americkému kavárenskému řetězci Starbucks to nebrání v ambiciózní expanzi. V příštích pěti letech plánuje společnost v říši středu zprovoznit v průměru více než jednu pobočku každý den. V roce 2021 by tak zelené logo s obrázkem sirény se dvěma ocasy mělo svítit nad pěti tisíci provozovnami v zemi.

Vedení společnosti si z rizik spojených s expanzí na zpomalujícím trhu vrásky na čele nedělá. „Podíváte-li se na pětačtyřicetiletou historii naší firmy, všimnete si, že běhy na dlouhou trať jsou naší doménou,“ připomíná generální ředitel firmy Howard Schultz úspěchy dlouhodobých projektů, jejichž výsledky se ukázaly až s delším odstupem.

Jako příklad takového úspěšného běhu na dlouhou trať přitom uvádí právě čínský příběh společnosti. Když Starbucks před sedmnácti lety do nejlidnatější země světa vstupoval, mnoho lidí mu předpovídalo fiasko. „V Číně nikdy nemůžete uspět,“ hlásali tehdy zlí jazykové, mezi nimiž nechyběli investoři z Wall Street. A počátky skutečně nebyly jednoduché, vzpomíná Schultz, jenž už tehdy stál v čele společnosti a byl rovněž jejím největším akcionářem. „Museli jsme Číňany nejdříve dostatečně vzdělat. Naučit je, co to káva vůbec je a jak se připravuje. V prvních letech jsme tam i proto hospodařili se ztrátami.“

Jenže čekání se vyplatilo. V současnosti je Čína pro Starbucks druhým největším trhem a podle Schultze je na nejlepší cestě k tomu, aby v příštích letech předstihla i Spojené státy. „Před pěti lety tvořili většinu zákazníků turisté a imigranti. Dnes už převažují Číňané,“ poukazuje manažer na rozšíření kávové kultury v říši středu. „Prostředky, které jsme ve velkém investovali do lidského kapitálu a obchodních systémů, se již navrátily a nyní za sebou v Číně máme skvělý rok,“ pochvaluje si Schultz v rozhovoru pro CNN. Konečné výsledky za rok 2015/2016 zveřejní firma 3. listopadu.

Vývoj akcií Starbucks v posledním roce

O budoucnost svého řetězce v druhé největší ekonomice světa se Schultz neobává. Nestraší ho ani příběhy fast foodů KFC a McDonald's, jež se po letech prosperity potýkají v Číně s problémy a své investice ze země stahují, ani neúspěšné pokusy velkých amerických firem z jiných oborů, kterým se na tamní trh proniknout nepodařilo. Pochvaluje si přitom, že kávový byznys je relativně necitlivý a nepodléhá přísné cenzuře a regulaci tak, jako například firmy podnikající v technologiích.

Dále čtěte:

Coca Cola vládne trhu, na burze však na Pepsi nemá

Čínská ekonomika rostla i ve třetím čtvrtletí o 6,7 procenta

Netflix je zpátky, příliv nových odběratelů vystřelil akcie o 20 procent


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Oracle odhalil procesor Sparc M8. Má novou architekturu, takt 5 GHz a asi je poslední
Tip: Naplánujte si automatické zapnutí Wi-Fi na zařízení s Windows 10
Apple vydal iOS 11. Nový systém přináší desítky novinek
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít