Benzina chce v Česku stavět první vodíkovou čerpací stanici. I když tu auta na vodík nejezdí

David Tramba 17. května, 15:35  -  David Tramba
17. května, 15:35

Česko by mělo mít svou první veřejnou čerpací stanici na prodej vodíku. Vyrůst má v areálu čerpací stanice Benzina v Praze-Barrandově a v provozu by měla být ještě před koncem roku. Pro Euro.cz to řekl ředitel sítě Benzina Marek Zouvala.

Není to zrovna malá investice. Nádrž a pumpa na čerpání vodíku do nádrže aut vyjde na nejméně 30 milionů korun. Pro srovnání – za stejnou částku lze postavit běžnou čerpací stanici s prodejem benzinu a nafty. Benzina se proto pokusí získat dotaci z evropských fondů, z níž by část nákladů pokryla.

Zájem o využití vodíku v dopravě prudce roste v sousedním Německu, kde se nachází síť pěti desítek prodejních míst a do šesti let jich mají být čtyři stovky. Toyota již na německém trhu nabízí svůj vůz Mirai s vodíkovým pohonem, o který je navzdory vysoké ceně (78 500 eur, tedy přes dva miliony korun) vysoký zájem.

Česko však zatím nemá s využitím vodíku v dopravě téměř žádné zkušenosti. Výjimkou je zkušební provoz jednoho autobusu s tímto alternativním pohonem ve středočeských Neratovicích. Ambiciózní projekt, na kterém se podílelo ministerstvo dopravy, Iveco a Škoda Electric, však navzdory prvotnímu optimismu vyzněl do ztracena.


Přečtěte si: Označení paliv E a B se blíží. Benzinky ale trápí další povinnost: srovnání cen s CNG


Jinak dnes v Česku žádná auta na vodík nejezdí. Za pár let však může být všechno jinak. Aspoň v to doufá Zouvala, který nevěří na další rozmach stlačeného zemního plynu (CNG). „CNG je jen dočasné řešení, které funguje pouze díky daňové úlevě. V tuto chvíli není jisté, zda bude vláda ochotna daňové zvýhodnění zachovat i po roce 2020,“ říká Zouvala.

Nástup klasické elektromobility zatím brzdí vysoké ceny aut s pohonem na elektřinu. Mezi jejich slabá místa patří též krátký dojezd a nepříjemně dlouhé dobíjení. Stále větší popularitu tudíž získává vodík.

Benzina náleží do skupiny Unipetrol; od ledna 2016 už není samostatnou dceřinou firmou, ale součástí firmy Unipetrol RPA. Také mateřská skupina se chce očekávaného vodíkového boomu účastnit. Vodík totiž vzniká jako odpadní produkt při zpracování ropy v rafineriích. Druhým způsobem výroby je elektrolýza vody s pomocí elektrické energie.

Čtěte: Levný benzin táhne: Češi si oblíbili čerpačky Tank ONO a utrácí u nich miliardy

Čtěte také:

Čeští řidiči kupovali letos palivo nejlevněji za posledních sedm let

Češi by rádi jezdili na vodík. Ale jen levně

Globální spotřeba ropy má růst až do roku 2040


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít