
Nepřehlédněte
Výběr zpráv Protextu ČTK
Protext ČTK
Na internetu dnes člověk sežene skoro všechno. Od rohlíků, přes netradiční zážitky až po módní oblečení a elektroniku z USA a Číny. A právě tyto dvě země lákají české zákazníky nejvíce, a to konkrétně na nízké ceny a mnohdy nulové poštovné. Co ale na první pohled vypadá jako výhodný nákup, může postupně odkrýt řadu nevýhod, obzvlášť nakupujeme-li mimo Evropskou unii.
Zdá se, že Češi pomalu ale jistě odhazují konzervativní způsoby a otevírají se novým možnostem, alespoň co se placení za zboží a služby týče. Kromě bezkontaktních plateb mobilem, stále více lidí využívá také online platby. Mnohem využívanější jsou také online platby do zahraničí, a to hlavně kvůli velké oblibě tamních internetových obchodů, které jsou oproti českým často výrazně levnější. Mnohdy navíc odpadá starost s poštovným.
A ačkoli jsou zahraniční platby ovlivňovány aktuálním kurzem koruny, nemá tento fakt na nákupy z oblíbených internetových obchodů nijak zásadní vliv. „Cena spotřebního zboží v čínských a amerických e-shopech je totiž často až několinásobně nižší než v kamenných prodejnách v Česku,“ říká analytik společnosti AKCENTA Miroslav Novák a dodává, že vzhledem k současnému kurzu koruny je tento způsob nakupování dokonce výhodný.
Nakupování mimo Evropskou unii však může mít i nevýhody. Problém může nastat například s reklamací, jejíž podmínky se od těch našich často výrazně liší. Stále diskutovaným tématem je také bezpečnost online plateb či neatraktivní výdaje za DPH a clo.
Reklamace
Stejně jako kamenné prodejny, také internetové obchody se musejí řídit pravidly ochrany práv spotřebitelů, což mimo jiné znamená, že musejí dodržovat dvouletou záruku zboží a umožnit jeho vrácení do 14 dnů bez udání důvodu. V případě nákupu mimo EU se však zákazník musí řídit pravidly dané země.
V Číně dodavatelé obvykle poskytují záruku na 12 měsíců. Se sníženou záruční dobou se pak zákazníci mohou setkat v případě, že nakoupí drobnější zboží, jakým