
Nepřehlédněte
Výběr zpráv Protextu ČTK
Protext ČTK
Ve věku 82 let zemřel rakouský automobilový průmyslník Ferdinand Piëch, který byl vnukem vratislavického rodáka Ferdinanda Porscheho, tvůrce proslulého vozu VW Brouk. Německá média v nekrolozích vzpomínají na Piëcha jako na legendu svého oboru, patriarchu starého střihu i upřímného milovníka automobilů.
Portál Focus uvedl, že Piëch v neděli zkolaboval v restauraci v bavorském Rosenheimu, kde byl se svou ženou. Po převozu do místní nemocnice zemřel, dodal web. Přesná příčina smrti známa není a ke skonu se zatím rodina oficiálně nevyjádřila.
Vídeňský rodák Piëch byl synem dcery automobilového průkopníka Ferdinanda Porsche Louisy a rakouského právníka a nacisty Antona Piëcha. Vystudoval strojní inženýrství na prestižní curyšské polytechnice a kariéru zahájil v automobilce Porsche jako konstruktér.
Piëch stál řadu let v čele koncernu Volkswagen a měl velkou zásluhu na jeho expanzi a dnešní podobě. V lednu 1993, kdy se Volkswagen zmítal v krizi a výrazně prodělával, byl Piëch zvolen šéfem koncernu VW. Podařilo se mu VW nejen stabilizovat, ale obrátit jej i na cestu na vrchol automobilového průmyslu. Za Piëchova vedení se koncern, do kterého na počátku 90. let patřily značky VW, Audi, Seat a Škoda, rozrostl o luxusní Bentley a výrobce supersportů Lamborghini a Bugatti. Volkswagen také vstoupil na pole výroby nákladních vozů, když v roce 2000 koupil první akcie švédské automobilky Scania a Piëch usedl do jejího vedení.
Vyhrál nejslavnější závod světa. Teď prototyp z Le Mans odpočívá u Liberce
V roce 2002, tedy v 65 letech, opustil Ferdinand Piëch místo výkonného ředitele Volkswagenu a zamířil do čela dozorčí rady, i nadále ale výrazně zasahoval do běžného chodu firmy. V roce 2006 se tak dostal do sporu s výkonným šéfem Volkswagenu, svým bezprostředním nástupcem Berndem Pischetsriederem. Rozdílné názory na další rozvoj firmy pak vedly k Pischetsriederově rezignaci. V čele VW jej v roce 2007 nahradil Martin Winterkorn, který naopak byl příčinou Piëchova odchodu z vedení VW. Piëch odmítal Winterkornovi prodloužit smlouvu, po své prohře, kdy řídicí výbor dozorčí rady vyjádřil Winterkornovi podporu, v dubnu 2015 odstoupil z funkce předsedy dozorčí rady.
Génius, naprostý profesionál |
---|
Podle předsedy odborů ve Škodě Auto Jaroslava Povšíka byl Piëch zásadovým člověkem a naprostým profesionálem. Za svého působení v čele koncernu Volkswagen položil základy nového trendu, řekl Povšík. „Byl tvrdý, zásadový, přesný jako stroj. Co se týče vývoje automobilů, do věcí hodně zasahoval,“ uvedl Povšík. O Piëchovi bylo podle něj třeba známo, že neměl rád klimatizaci a málo spal. Povšík byl i svědkem toho, jak spánkový deficit doháněl v letadle. „Měli jsme spolu velmi nadstandardní vztahy, protože mě vlastně do Škodovky vybral. Spolupráce s ním byla perfektní. Byl přísný, tvrdý, ale byl to jeden ze dvou géniů, s nimiž jsem se v životě setkal,“ řekl někdejší šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. Druhým géniem byl podle něj americký miliardář a spoluzakladatel softwarového gigantu Microsoft Bill Gates. Piëch byl podle Kulhánka fantastickým člověkem. „Bylo hodně lidí, kteří ho neměli rádi, ale já s ním měl vynikající vztahy,“ uvedl. Kulhánek byl předsedou představenstva Škody Auto v letech 1997 až 2004, poté byl ještě tři roky předsedou dozorčí rady. |
„Existují lidé, kteří se již za svého života stanou mýtem, a nelze pochybovat o tom, že Ferdinand Piëch byl takovým mužem. Patriarcha starého střihu. Byl si vědom své moci a často byl vzteklý, dokázal být ješitný a mstivý - byl mužem, kterému se vcelku líbilo, že se jej lidé více bojí, než aby jej milovali,“ napsal v komentáři list Süddeutsche Zeitung.
Podle Bildu s Piëchem odchází kus „německých hospodářských dějin“. „Byl posledním manažerem autoprůmyslu, který automobily sám konstruoval,“ napsal deník. Také podle zpravodajského serveru Spiegel Online patřil Piëch desítky let k „nejdůležitějším osobám ve Volkswagenu“. „Po určitou dobu se jeho moc zdála být neomezenou,“ zhodnotila působení Piëcha v koncernu VW agentura DPA. „Piëch byl považován za mocnou šedou eminenci, která v zákulisí tahá za nitky,“ doplnila k jeho pozdějšímu působení ve firmě.
List Handelsblatt označil vídeňského rodáka za „velkého vizionáře“. „Když Ferdinand Piëch v roce 1992 nastoupil jako předseda představenstva (v sídle VW) ve Wolfsburgu, byl Volkswagen v krizi. Kontroverzní patriarcha má velký podíl na tom, že se později z VW stal globální koncern,“ napsal ekonomický list. Piëch se ovšem předsedou představenstva stal v lednu 1993.
Čtěte také:
Úkol pro nové porsche: přesvědčit zákazníky, že elektromobily jsou sexy
Volkswagen postaví novou továrnu v Turecku. Bude se v ní vyrábět i Škoda
Čtěte také
Corbyn odmítá rezignovat. Labouristy chce vést i příští rok do zvolení nového lídra
Lídr britských opozičních labouristů Jeremy Corbyn dnes oznámil, že stranu v žádných…
před 1 hodinou
Gripeny stárnou. Vláda řeší, zda je modernizovat, nebo pořídit nové
Ministerstvo obrany se začíná zabývat tím, jak bude vypadat české nadzvukové letectvo po…
před 1 hodinou
Náhrada za Šabatovou? Zeman navrhuje na ombudsmanku Válkovou
Prezident Miloš Zeman dnes Poslanecké sněmovně navrhl na post veřejné ochránkyně práv…
před 2 hodinami
Revolut je skvělá aplikace – dokud funguje
Noví fintechoví hráči často nabízejí modernější, rychlejší a uživatelsky přívětivější…
před 3 hodinami
Rozpočet se schodkem 40 miliard korun podepsal Zeman, navzdory několika výhradám
Prezident Miloš Zeman dnes podepsal státní rozpočet na příští rok se schodkem 40 miliard…
před 3 hodinami
Sdílení
Hodnocení

Děkujeme za Vaše hodnocení