zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

Opravíme, nebo odstavíme? Těžké vrtulníky CH-53 působí ve vzduchu monstrózně. Stále víc jich však zůstává přišpendleno kvůli poruchám k zemi
Opravíme, nebo odstavíme? Těžké vrtulníky CH-53 působí ve vzduchu monstrózně. Stále víc jich však zůstává přišpendleno kvůli poruchám k zemi
Autor: Archiv

Poločas rozpadu. Německo doplácí na podfinancovanost své obrany

18. března 2018, 11:03 - Ondřej Stratilík
Opravíme, nebo odstavíme? Těžké vrtulníky CH-53 působí ve vzduchu monstrózně. Stále víc jich však zůstává přišpendleno kvůli poruchám k zemi
Opravíme, nebo odstavíme? Těžké vrtulníky CH-53 působí ve vzduchu monstrózně. Stále víc jich však zůstává přišpendleno kvůli poruchám k zemi
Autor: Archiv
18. března 2018, 11:03

Německo se má stát jedním z hlavních tahounů NATO. Bundeswehr ale klečí na kolenou.

Nejdřív se nad zemí rozvíří oblak sněhu. Až po několika vteřinách z něj vystoupá těžká helikoptéra CH-53. Manévr opakuje několikrát. „Tohle nám pomáhá v Afghánistánu, když přistáváme v nebezpečné zóně. Nejdřív rozvíříme písek na zemi a ta mlha nás pak chrání před ostřelováním“ popisuje jeden z techniků. Základna HSG 64 v bavorském Laupheimu má ve výzbroji celkem šedesát strojů CH-53, pět z nich teď pomáhá NATO v afghánském Mazár-e Šarífu. I když těžké dopravní helikoptéry americké výroby i dnes vzbuzují údiv, jde o poměrně starou techniku. První z nich dorazily do Laupheimu už před 47 lety. A pro luftwaffe je stále složitější udržet je v provozu. To mimo jiné dosvědčuje i trojice techniků, která právě v jednom z laupheimských hangárů tápe nad poškozeným motorem.

„Kvůli tomu, že jde o starší techniku, je pro nás velmi těžké shánět náhradní díly“ přiznává pilot zdejších speciálních jednotek. Mluví o kanibalizaci. „Prostě ze dvou helikoptér s různými závadami uděláme jednu funkční“ krčí rameny. To je hlavní důvod, proč se německá armáda na své dopravní vrtulníkové letectvo nemůže příliš spolehnout. Stroje CH-53 mohou být v průměru nasazeny jen čtyři měsíce v roce. Zbytek zaberou opravy. Řada helikoptér je navíc trvale uzemněna. Alespoň to tvrdí dokument berlínského ministerstva obrany, který v únoru unikl do několika redakcí.

Výčet odstavené techniky je ještě mnohem širší. V řádku „bojeschopný“ má dnes bundeswehr pouze 12 z celkových 62 bitevních vrtulníků Tiger, 105 z 224 tanků Leopard 2, 39 ze 128 stíhaček Euroflghter, a dokonce žádnou z šesti ponorek třídy 212A. V potížích jsou i nové transportní letouny A400M - do akce nyní mohou jen tři, což představuje pouhou pětinu z celkového počtu.

Nejsou díly

Podle Marka Galeottiho, šéfa Centra pro evropskou bezpečnost v Ústavu mezinárodních vztahů Praha, nyní Německo doplácí na dlouhodobou podfinancovanost své obrany. „Tím se samo v zahraniční politice vmanévrovalo do své nemilitaristické role“ říká Galeotti pro Deutsche Welle. Svá slova dokládá na příkladu techniky Leopard 2. „Tank není nic jiného než válečný nástroj. Zatímco třeba vojáka v džípu můžete poslat do humanitární mise v Africe, tank je prostě tank“ vysvětluje si Galeotti, proč třeba bundeswehr v posledních dvou desetiletích nechal své tankové vojsko dojít do žalostného stavu.


Čtěte: Zájem trvá. Berlín chce nadále prodat své helikoptéry české armádě


Stejně tak se do kritické situace dostalo i německé námořnictvo. Podle Hanse-Petera Bartelse, sociálnědemokratického poslance Německého spolkového sněmu, zodpovědného za kontrolu vojska, nemůže nyní Severoatlantická aliance, OSN ani Evropská unie v žádné ze svých operací počítat s německými válečnými fregatami. Například jedna ze tří největších německých lodí EGV Berlin a její zásobovací plavidlo EGV Bonn zůstanou v hamburských loděnicích mnohem déle než osmnáct měsíců, jak se plánovalo loni. Chybějí totiž náhradní díly. „Šest z našich patnácti starých fregat už bylo vyřazeno, ale žádná nová z řady F125 dosud nebyla zavedena do služby,“ prohlásil Bartels v bulvárním týdeníku Bild am Sonntag. Pro mezinárodní organizace jde přitom o poměrně frustrující informace. Německé námořnictvo se svou flotilou čítající téměř sto plavidel hraje klíčovou roli v řadě operací OSN a NATO po celém světě.

Kdo nahradí USA

Současná krize uvnitř bundeswehru - již sama ministryně obrany Ursula von der Leyenová vysvětluje jako dlouhodobé zanedbání - netrápí jen námořní alianční stratégy. Červené kontrolky blikají na všech velitelstvích NATO. Po nástupu amerického prezidenta Donalda Trumpa a potvrzení jeho chladného přístupu k evropským spojencům začalo být stále jasnější, že velmoci starého kontinentu, Francie, Německo a Británie, budou muset chtě nechtě převzít úlohu lídrů Aliance. Spojené státy už vyslaly několik nepřehlédnutelných signálů, podle nichž si budou nuceny evropské země v některých úkolech pomoct samy. Což vypadá komplikovaně.

Bojeschopná technika
Podle čerstvé zprávy německé armády musí být řada letounů, helikoptér i tanků odstavena, protože chybějí náhradní díly a není na opravy. Pokud by tak nyní chtěl Berlín vyslat své vojáky do boje, může jim poskytnout
• Stíhací letouny Eurofighter: 39 (z celkových 128)
• Stíhací letouny Tornado: 26 (z 93)
• Dopravní helikoptéry CH-53: 16 (z 72)
• Dopravní helikoptéry NH-90: 13 (z 58)
• Bitevní helikoptéry Tiger: 12 (z 62)
• Dopravní letouny A400M: 3 (z 15)
• Tanky Leopard 2: 105 (z 224)
• Námořní fregaty: 5 (z 13)

Zdroj: Report on the Operational Readiness of the Bunderswehr’s Primary Weapons Systems 2017

„Pokud se nějaké aktivity přímo nezúčastní Spojené státy, tak dát dohromady smysluplnou vojenskou akci představuje většinou problém,“ popsal loni týdeníku Euro generál Petr Pavel, šéf Vojenského výboru NATO. Uvnitř Aliance je prý patrná snaha, aby evropští spojenci přispívali mnohem výrazněji a v řadě ohledů se osamostatnili.

To může být velký zádrhel. Potíže s výzbrojí svých vojsk řeší Berlín, Londýn i Paříž. A i když po škrtech - ve financích, používané technice i počtech vojáků -z minulých let teď otáčejí a své armády chtějí opět posilovat, dohnat resty a bující vnitřní dluh bude trvat ještě dlouho. Ostatně stačí připomenout mnohem menší české ozbrojené síly a jejich přešlapování.

Dobrým příkladem je opět Německo. Tam už loni v březnu vláda schválila finanční plán na nejbližší léta. Dokument mluví o tom, že obranný rozpočet do roku 2021 vystoupá o 8,3 miliardy eur na 42,3 miliardy. Otázkou zůstává, jak se nyní k navyšování postaví nová vládní koalice. S rostoucími výdaji na obranu nesouhlasí někteří sociální demokraté. Tvrdí, že rapidně se zvyšující armádní rozpočet největší ekonomiky kontinentu nemusí na ostatní evropské země působit dvakrát přátelsky.

Jak to dopadne?

Taková slova rozhodně netěší dvě tisícovky lidí pracující na vrtulníkové základně Laupheim, ležící sto kilometrů od Bodamského jezera. Už dlouho se těší, jak od roku 2023 začnou u jejich hangárů přistávat nové helikoptéry. A jak se s posledním obstarožním strojem CH-53, s nímž američtí mariňáci bojovali už ve Vietnamu, rozloučí o sedm let později. Na pořízení šedesáti nových modelů CH-53K Sea Stallion (Sikorsky-Lockheed Martin) či CH-47F Chinook (Boeing) má bundeswehr připraveno v přepočtu 103 miliard korun.

Pokud ale obranný rozpočet německého vojska nebude stoupat tak, jak se loni naplánovalo, vojáci musejí na moderní techniku zapomenout. Vidina se rozplyne a technici budou kanibalizovat další a další helikoptéry. A nejen je.

Přečtěte si také:

Pozdě, ale dražší. I Němci mají svůj "tunel Blanka"

Co bude s vrtulníky? Hnutí ANO zadělalo Česku na mezinárodní skandál

Armáda bez výdělku: český „Air Force One“ půjde do muzea



Čtěte také

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

před 3 hodinami

Kryptoměny  Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau

Guvernér francouzské centrální banky: Kryptoměny ano, ale jen v rukou státu

Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau uznal užitečnost digitálních…

před 3 hodinami

 Donald Trump a Benjamin Netanjahu

Trumpův mírový plán: nezávislá Palestina a Jeruzalém jako nedělitelné hlavní město Izraele

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že jeho mírový plán pro Blízký východ…

před 3 hodinami

 Počítačové hry - ilustrační foto

Univerzita Karlova vstupuje na trh počítačových her. Studio Charles Games je začne vyvíjet i prodávat

Dceřiná společnost Univerzity Karlovy, Charles University Innovations Prague, založila…

před 3 hodinami

Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš

Tržby ČEZ v energetických službách loni stouply o třetinu na 22 miliard korun

Tržby energetické společnosti ČEZ v komplexních energetických službách (ESCO) loni…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Auta
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám je zpřeráží,…
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
BMW M340d xDrive se vyzradilo předčasným únikem. A to hned v obou karosářských provedeních
Koronavirus zasahuje i automobilky. Stahují zaměstnance z Číny
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Hry pro příležitostné hráče