Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Speciální vojenská operace, při které byl 17. října 2008 dopaden šéf talibánské buňky
Speciální vojenská operace, při které byl 17. října 2008 dopaden šéf talibánské buňky
Autor: Archiv

Noční odplata se povedla. Afghánská speciální operace po deseti letech očima vojáka

Ondřej Stratilík 17. listopadu 2018, 18:11  -  Ondřej Stratilík
 Speciální vojenská operace, při které byl 17. října 2008 dopaden šéf talibánské buňky
Speciální vojenská operace, při které byl 17. října 2008 dopaden šéf talibánské buňky
Autor: Archiv
17. listopadu 2018, 18:11

O speciálních operacích se má mlčet. Když ale uteče deset let, vojáci promluví. Jako teď.

Česká republika ten večer žila jedinou událostí. Masivním požárem pražského Průmyslového paláce. A zatímco 16. října 2008 bojovaly s ohněm stovky hasičů, o šest tisíc kilometrů dál se chystala jednotka třinácti speciálů, jak se říká členům útvaru speciálních operací, do akce. Z afghánské základny Shank v Lógaru je čekala hodinová cesta do jedné z vesnic u lokality Baraki Barak. Tam měl podle zpravodajců pobývat šéf tálibánské buňky zodpovědný i za atentát z 30. dubna 2008, kdy pod autem s českými vojáky vybuchlo na dálku odpálené nástražné výbušné zařízení. Exploze zničila celou konstrukci humvee, přední část byla naprosto zdemolovaná. Praporčík Radim Vaculík zahynul, kolega Robert Chudý vyvázl s těžkými zraněními.

A příslušníci speciální jednotky SOG (Special Operations Group) se je před deseti lety vydali pomstít. „Vyjeli jsme ve dvaceti autech. My, Američani, Rumuni a příslušníci afghánské armády,“ začíná jeden ze „sogařů“ popisovat, jak se ona dlouhá noc z 16. na 17. října 2008 rozjížděla. Tak sdílný je vůbec poprvé, exkluzivně pro týdeník Euro.

Přestože už od akce uteklo více než deset let, nechce, aby zaznělo jeho jméno. A stejně tak žádá, aby na fotkách nebyli poznat ani jeho kolegové, s nimiž se říjnovou nocí probojoval až k chladnému ránu.

Deset roků stará honba. Do dopadnutí šéfa talibánské buňky se 17. října 2008 zapojilo několik speciálních jednotek, vojáci jej zadrželi a předali Afgháncům, kteří jej odvezli ve svém pick-upu.

Ještě předtím, než dal velitel rozkaz k boji, speciálové zhruba týden na základně trénovali. Udělali si model vesnice, kam pojedou, z fotek zase studovali podobu těch, koho mají zajmout. Vše si zkrátka museli nadrilovat.

Chvíli poté, co vyjeli, přišla první komplikace. „Bylo to v Powraku. Tálibánci si mysleli, že jsme běžná kolona, která po střelbě zrychlí a ujede, a tak na nás zaútočili,“ vybavuje si speciál. „Jenže se přepočítali, Rumuni přiletěli do Afghánistánu před pár dny, byli natěšeni do akce, takže se bojovalo,“ pousměje se.

Jedno auto po druhém tak ze své věže vystřílelo dávku, než radikální muslimské partyzány zlikvidovalo. Po několika dalších minutách pak kolona opět zastavila. Měnily se prostřílené pneumatiky, zjišťovaly se škody na obrněných vozidlech. „Řešili jsme, jestli pokračovat dál, jestli jsme náš cíl tou přestřelkou nevarovali a misi neprozradili,“ vzpomíná bývalý voják. Pak uznali, že bitva neměla s jejich cílem žádnou souvislost a celá kolona se vydala dál směrem na Baraki Barak.

Třetí padlý

Jednotku v téhle chvíli na pár okamžiků opustíme. Dostat toho, kdo zosnoval smrtonosný útok na auto Radima Vaculíka, bylo tehdy pro velení české armády velice důležité. I když byl praporčík už třetí českou obětí v misi ISAF, až v tomhle případě bylo možné dopadnout pachatele. Zatímco Nikolaj Martynov zahynul v květnu 2007 pod lavinou kamení a Milan Štěrba v březnu 2008 po výbuchu sebevražedného atentátníka, ten, kdo odpálil výbušninu pod humvee s Vaculíkem a Chudým, stále mohl vraždit.

Improvizované výbušné zařízení explodovalo pod jeho lehkým obrněncem při návratu z dlouhé patroly do okolí měděného dolu. Zpravodajci pak zjistili, že pavučina vede až k šéfovi lokální tálibánské buňky.


Proč jsou řeči o odchodu z Afghánistánu lacinou hysterií. Čtěte esej:

Děkujeme, zůstaňte


I to byl důvod, proč se velení české armády rozhodlo přesunout svou elitní jednotku SOG z Hílmandu právě do Lógaru, kde působil provinční rekonstrukční tým a potřeboval ochranu. Jednotka měla s sebou tolik vybavení a techniky, že s ní strategický nákladní letoun C-17 musel absolvovat deset přeletů.

SOG podléhal americkému velení a jeho hlavním úkolem se v Lógaru stalo nahánění odpalovačů raket, kteří ostřelovali spojenecké jednotky i základnu. Jindy zase třeba laserem označovali pozemní cíle, aby piloti stíhaček F-16 věděli, kam mají útočit.

Oddíl působil i jako velmi dobrý zdroj informací pro spojenecká vojska. Výborně zvládali takzvaný humint, kdy se získávají informace od tajných spolupracovníků přímo z vesnic či teroristických buněk.

S apači nad hlavou

V říjnu 2008 ovšem dostali speciální úkol. Hodně symbolický. Měli být těmi, kdo chytnou atentátníka a vraha Radima Vaculíka a předají jej afghánské spravedlnosti. Kdyby se něco během operace pokazilo a padli do léčky, na pomoc si mohli přivolat jak vrtulníky, tak těžce vyzbrojený letoun AC-130 Spectre.

„Ten chlapík měl velkou rodinu, takže bydlel v poměrně rozsáhlém compoundu,“ osvětluje bývalý speciál s tím, že jednotlivé obývané compoundy oddělují vysoké ploty s branami. „Byla tam centrální vrata, ty jsme prorazili a místo vyčistili. Když pak vojáci proráželi vrata do dalších compoundů, kolegové je kryli ze žebříků nad ploty,“ pokračuje.

Jednotky tehdy chytily několik hledaných teroristů, jedním z nich byl i podezřelý z útoku na vůz Radima Vaculíka. Stejně jako dalším zadrženým i jemu zavázali oči a afghánští vojáci je naložili na své pickupy. Spojenci navíc zabavili i mnoho dokumentů a bohatý arzenál zbraní. „Byl to velký úspěch. Akce se jako dohled zúčastnili i lidé z velení speciálních sil tehdejší mise ISAF v Lógaru. Chtěli vědět, jak jsme na tom,“ říká voják.


Hru s informacemi z Afghánistánu nezačala média, ale vedení generálního štábu. Čtěte komentář:

Umaštěný úspěch v Afghánistánu


Už svítalo, když se kolona otočila a vydala se na dlouhou cestu zpátky k základně. Nevraceli se sami. Pověsila se nad ně dvojice útočných helikoptér AH-64 Apache. To aby schované a rozezlené tálibánce ani nenapadlo pokusit se zaútočit na konvoj. „Doteď si pamatuju ty pohledy lidí ve vesnici,“ ukazuje speciál na několik fotografií, kde „lokálové“ skutečně nevypadají příliš přátelsky.

Když už za světla projížděli Powrakem, poprvé pořádně viděli, jaké stopy zanechaly jejich zbraně na stěnách domů, z jejichž střech na ně v noci útočili tálibánci.

Pointou akce ze 17. října 2008 je, že šlo o poslední úspěch skupiny SOG vůbec. Po několika týdnech se kontingent musel vrátit do Česka. Už nikdy se pod Hindúkuš nevrátil. Z dosud nijak nevysvětlených důvodů byla tato elitní jednotka Vojenské policie zrušena, její úkoly v misi převzala 601. skupina speciálních sil spadající pod Vojenské zpravodajství.

Deset let a dost

I když je pravděpodobné, že podobných honů podnikli čeští speciálové v minulých letech několik, většina z nich zůstává utajených. Obecně se má za to, že právě deset roků je minimální doba k tomu, aby mohli svědci promluvit a zároveň tím neohrozili sebe ani své kamarády. Dvojnásob to platí v případě Afghánistánu, kde spojenecká vojska včetně Čechů zůstávají dodnes.

I z toho pohledu není únik tajné informace o tom, že se letos v září lidem z 601. skupiny podařilo pod Hindúkušem dopadnout a zneškodnit strůjce atentátu na tři české vojáky z letošního srpna, nijak šťastný. „K čemu to zveřejnění pomůže? Vůbec k ničemu,“ mají jasno bývalí příslušníci speciálních sil.

Detaily s fotografiemi s datem 17. října 2008 tak mohou bývalí příslušníci SOG vůbec poprvé zveřejnit až dnes. Možná že na podzim 2028 jiní vojáci prozradí, jakým způsobem dopadli atentátníky letos. Do té doby není kam spěchat.

SOG (Special Operations Group)

Dále čtěte:

Komentář: Dvě procenta armádě? Leda tak v pohádce

Komentář: V Afghánistánu je nutné zůstat

Babiš: Nevzdáme se, v Afghánistánu zůstáváme


Čtěte také

Ilustrační foto

Chyby v čerpání u 9 z 10 projektů. Brusel vyzývá Česko k vlastnímu auditu

Závěrečná zpráva auditu Evropské komise k údajnému střetu zájmů premiéra Andreje Babiše…

před 3 hodinami

 Zakladatel Amazonu a nejbohatší člověk na světě Jeff Bezos

Bezos se v roce 2026 stane bilionářem, následovat bude čínská vlna

Prvním dolarovým bilionářem na světě se stane Jeff Bezos, který na tento status dosáhne v…

před 3 hodinami

Netopýr, ilustrační foto

Klima, nebo biodiverzita? Vědci řeší, jak ochránit netopýry před smrtícími turbínami

Má přednost ochrana klimatu před ochranou biodiverzity? Na tuto otázku se snaží odpovědět…

před 3 hodinami

Radar izraelské firmy Elta, ilustrační foto

Podepsáno. Česko nakoupí izraelské radary za tři a půl miliardy korun

Česká armáda koupí od Izraele osm mobilních 3D radiolokátorů za 3,5 miliardy korun. První…

před 3 hodinami

 Jan Brož

Panda vs. luskoun. Má Česko vsadit na Čínu, nebo na Tchaj-wan?

Praha s pirátským primátorem Zdeňkem Hřibem v čele hází vidle do pročínské politiky Hradu…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 8 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Stovky korun protopíme zbytečně. Jak šetřit teplo?
Češi platí za teplo tři procenta z hrubé mzdy, pětkrát více než Němci
Kdo vám může pomoci dostat se z dluhů? Společnost KRUK
Valorizace důchodů 2020: kdo dostane 900 Kč a kdo více?
Auta
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW…
VCHD Cargo investuje do vozového parku
V nejnovějších testech Euro NCAP opět zářila Tesla. Zato Volkswagenu Sharan upadly dveře
Srovnávací test: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports vs. BMW F 850 GS Adventure
Rekord dálkového „závodu“ Cannonball po šesti letech padl. Řidič upraveného AMG E63 ujel 4480 km za 27 hodin a 25 minut!
Hry pro příležitostné hráče