Menu Zavřít

Klienti pojišťoven budou více chráněni. Zprostředkovatele čeká registrace

23. 5. 2018
Autor: Hrouda Jan/Euro

Klientům pojišťoven by se mělo dostat větší ochrany při prodeji pojištění a měli by se také dočkat větší srozumitelnosti a srovnatelnosti informací o finančních produktech pojišťoven. Počítá s tím nový zákon o distribuci pojištění a zajištění, který dnes schválila Sněmovna. Nyní ho musí ještě schválit Senát a podepsat prezident. Zákon také zvyšuje požadavky na profesionalitu zprostředkovatelů pojištění - čeká je nová registrace a očekává se, že po účinnosti zákona jejich počty klesnou.

Nový zákon má za cíl zvýšit ochranu klientů i důvěryhodnost celého pojišťovacího sektoru. Přebírá evropskou směrnici, ale reaguje i na některé specifické problémy tuzemského trhu, například poškozování klientů při sjednávání životního pojištění. Nahrazuje také dosavadní zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí, který reguloval činnost pouze těchto zprostředkovatelů.

Pojišťovnám a zprostředkovatelům klade výslovnou povinnost jednat kvalifikovaně, čestně, spravedlivě a v nejlepším zájmu zákazníka. Půjde tedy nejen o spotřebitele, ale o všechny osoby, které si sjednávají pojištění.

Prodej a zprostředkování pojistek bude možné pouze tak, aby osoby vyjmenované v zákoně trvale splňovaly podmínku odborné způsobilosti. K ní patří maturita nebo doklad o vyšším vzdělání. Zprostředkovatelé a stanovení pracovníci, kteří maturitu nemají, budou mít ze zákona 42 měsíců na to, aby si ji dodělali. Budou muset skládat odbornou zkoušku a absolvovat následné vzdělávání.


Pojistná guerilla. Neplatné životní pojistky zatřesou celým trhem

AXA pojišťovna


Ministerstvo financí uvedlo, že nový standard požadavků na odbornost osob sjednávajících pojištění má přispět ke zkvalitnění pojišťovacích služeb. „Všechny tyto osoby musí před zahájením své činnosti složit odbornou zkoušku zaměřenou na praxi. Dosud se ověřovaly široké, teoretické znalosti, nově budou distributoři prokazovat konkrétní praktické znalosti a dovednosti nezbytné pro profesionální jednání s klienty,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová (ANO).

„Zákazník bude mít před podpisem smlouvy stručnou, přehlednou a srozumitelnou informaci o tom, kolik za sjednanou dobu zaplatí na pojistném, co z toho bude použito na úhradu nákladů pojišťovny a co na investice a jaká částka mu bude vyplacena zpět při nulovém zhodnocení,“ dodala ministryně. Ministerstvo tím podle ní reaguje na případy poškozování zákazníků zejména při sjednávání investičního a kapitálového životního pojištění.

Polanci přijali zákon v pozměněné podobě podle doporučení rozpočtového výboru. Stanoví tak například, že flotilový způsob sjednávání pojištění, třeba u platebních karet, není zprostředkováním pojištění. K podnikatelskému provozování této činnosti tak nebude nutné získat oprávnění ke zprostředkování pojištění. Tyto osoby bude evidovat pouze pojišťovna, pro kterou budou pracovat.

BRAND24

Zákon v přijaté podobě také pojišťovnám výslovně dovoluje zprostředkování pojištění, tedy možnost sjednávat pojištění jiné pojišťovny. Podle ministerstva financí se to děje nejčastěji v případě obchodní spolupráce životní a neživotní pojišťovny.

Dále čtěte:

Jednejte, vyzývají ČNB pojištěnci v kauze neplatných životních pojistek

Obří systémový problém? Neplatných smluv životního pojištění je milion, tvrdí poškození

Ve smlouvách s nulovou pojistnou částkou je vada a jsou neplatné, tvrdí arbitr

Daňové změny v roce 2018 ulehčí zaměstnancům i podnikatelům

Pojistný trh loni zrychlil růst. Pojišťovny vybraly 123 miliard


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).