Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Kampaň Pirátské strany pro volby do pražského zastupitelstva v roce 2018
Kampaň Pirátské strany pro volby do pražského zastupitelstva v roce 2018
Autor: čtk

Smlouva na mobiliář v Praze s JCDecaux je nevýhodná a dlouhá, tvrdí analýza

14. srpna, 18:53 - red, čtk
 Kampaň Pirátské strany pro volby do pražského zastupitelstva v roce 2018
Kampaň Pirátské strany pro volby do pražského zastupitelstva v roce 2018
Autor: čtk
14. srpna, 18:53

Smlouva na provoz přístřešků MHD, kterou má magistrát uzavřenou se společností JCDecaux, je ve srovnání s jinými evropskými městy s obdobnými kontrakty uzavřena na nestandardně dlouhou dobu. Město navíc dostává od firmy platbu, která odpovídá pouze jednotkám procent průměru plateb v devíti dalších analyzovaných městech. Vyplývá to z analýzy, kterou si magistrát nechal zpracovat firmou PwC v souvislosti s přípravou tendru na provozovatele přístřešků.

JCDecaux skončí smlouva v roce 2021, minulé vedení města ji označilo za nevýhodnou a rozhodlo o jejím neprodloužení. Podle firmy je kontrakt pro město výhodný.

Společnost PwC na základě veřejně dostupných údajů porovnávala Prahu s městy se srovnatelným HDP metropolitní oblasti na jednoho obyvatele. Šlo o Barcelonu, Berlín, Curych, Frankfurt nad Mohanem, Kolín nad Rýnem, Londýn, Madrid, Paříž a Stuttgart. Ve všech těchto městech firmy provozují městský mobiliář výměnou za možnost na něm umisťovat reklamní plochy.

Smlouvu s JCDecaux Praha uzavřela v roce 1994 a má tak dobu trvání 26,6 roku, podle analýzy je průměrná doba u ostatních měst 9,1 roku. Česká metropole má podle analýzy zároveň nejstarší smlouvu z analyzovaných měst - u ostatních s výjimkou Stuttgartu byly uzavřeny v posledních třech letech.

Podle radního Jana Chabra (TOP 09) město plánuje novou smlouvu, na kterou by se měl letos vypsat tendr, uzavřít na deset let. Zadání tendru připravuje magistrátní komise a podle radního by je měla v září schválit rada a poté zastupitelstvo. „Chceme, aby provozovatel zaplatil zastávky ze svého a až jim skončí smlouva, tak aby zůstaly městu,“ řekl. Nyní JCDecaux přístřešky vlastní a podobná dohoda neexistuje. Radní dodal, že analýza PwC problematiku vlastnictví mobiliáře nezohledňuje.

Pražská smlouva je podle analýzy v porovnání s dalšími městy nevýhodná i z pohledu plateb, které provozovatel městu platí. Po přepočtu hodnoty kontraktu na rok jeho trvání je Praha podle PwC na 2,8 procenta průměrné částky, na jednoho obyvatele to je 4,7 procenta. JCDecaux platí městu asi 12,8 milionu korun s DPH ročně za zhruba 900 přístřešků a asi 2500 reklamních ploch. Po přesoutěžení by se počet měl zvýšit na 1597.

Podle zastupitele Viktora Mahrika (Piráti), který je členem přípravné komise, pro finalizaci zadání stále chybí řada podkladů, například zhodnocení toho, kolik reklamy bude moci na přístřešcích provozovatel umístit. „Myslím si, že jestli pan radní Chabr říká, že to v září půjde na radu, tak že je optimista,“ uvedl.

Neprodloužení smlouvy z JCDecaux za minulého volebního období iniciovalo hnutí ANO. „V podstatě vše připravila už předchozí koalice, tak mě trochu zaráží, proč se to celé tak vleče,“ řekl zástupce hnutí v komisi Jan Říčař. Ocenil, že místa získala i opozice, protože je podle něj důležitá kontrolní úloha. „Piráti a JCDecaux mají velmi nadstandardní vztahy a jeden z vysoce postavených manažerů kandidoval za Piráty v komunálních volbách. Později se ukázalo, že právě Piráti dostávali až 75 procent slevy v kampani, což kritizovala i Transparency International,“ uvedl Říčař. Řeč je o technickém řediteli firmy Tomáši Tenzerovi, který loni na kandidátce Pirátů, TOP 09 a KDU-ČSL v městské části Praha-Vinoř. Piráti i firma jakoukoliv vazbu popřeli.

JCDecaux v minulosti uvedla, že tvrzení o nevýhodnosti smlouvy na přístřešky nejsou podložena argumenty a město naopak spoluprací s firmou vydělává, protože ztráty spojené s pořízením a vybudováním mobiliáře by mu za období kontraktu příjmy z reklamy nezaplatily, a pokud by si zastávky provozovalo samo, bylo by oproti současnému stavu v roční ztrátě minimálně 24,95 milionu korun. Firma také uvedla, že se chystá přihlásit do plánovaného tendru.


Čtěte také

 Rudy Giuliani a Donald Trump

Trumpův muž Giuliani zesiluje tlak na Ukrajinu. Vydal se do Kyjeva pro nové informace

Navzdory proceduře ústavní žaloby, kterou zahájili opoziční demokraté v americkém…

před 7 hodinami

 Ilustrace k eseji Za čest elit

Esej: Za čest elit

Trestný čin pomluvy slouží v Česku k ochraně představitelů státní moci a autorit obecně.…

před 7 hodinami

 Právník Ondřej Dostál

Autor ústavní stížnosti Dostál: Systém financování zdravotní péče je potřeba zbořit

Ondřej Dostál se podílel na ústavní stížnosti skupiny senátorů na úhradovou vyhlášku,…

před 7 hodinami

 Domov důchodců, ilustrační foto

Poločas rozpadu: vláda selhává i v tom, co považuje za své priority

Babišův kabinet je v půlce běhu. Ve dvou letech vládnutí stihl rozdat sociální dárky a…

před 7 hodinami

 Nicola Sturgeonová

Sturgeonová chce další referendum o skotské nezávislosti. Johnson to odmítá

Skotská první ministryně Nicola Sturgeonová chce příští týden podniknout první kroky k…

před 8 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Takto bzučí elektrický VW ID.3, aby varoval chodce. Zvuk navrhoval hudební skladatel
Hry pro příležitostné hráče