Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Jiří Pospíšil
Jiří Pospíšil
Autor: Martin Pinkas/Euro

Jiří Pospíšil: Praha je pokus, jak znovu sblížit TOP 09 se Starosty

 Boříková 29. září 2018, 12:13  -  Hana Boříková
 Jiří Pospíšil
Jiří Pospíšil
Autor: Martin Pinkas/Euro
29. září 2018, 12:13

Bývalý ministr spravedlnosti za ODS a současný kandidát na primátora za TOP 09 chce zkrátit stavební proces podobně jako soudní řízení.

Jiří Pospíšil má z pražských kandidátů na primátora zdaleka nejširší politické zkušenosti. Předtím, než se stal europoslancem a předsedou TOP 09, seděl dvakrát ve vládě jako ministr spravedlnosti za ODS, kde prosadil například nový občanský zákoník. To považuje za skvělou průpravu na funkci pražského primátora. „Primátor si musí být vědom, že každou věc je třeba vyjednávat a držet nějaký limit, aby pak konsensus nebyl úplně bezbřehý. A to je to, proč jsem skeptický k vytahování králíků z klobouku. Pan Stuchlík neví, do čeho jde,“ říká Pospíšil.

Proč se stal symbolem kampaně Spojených sil pro Prahu doubledecker?

Doubledecker je spojen s Londýnem, jako s úspěšnou evropskou metropolí. Praha se stává dnes spíše regionálním městem, takže jsme použili takovou nadsázku, aby bylo zřejmé, jakým směrem chceme město vést.

Mohl by být i varováním v podobě exitu z EU. Ale obecně v Londýně jsou symbolem úspěchu mrakodrapy, takže my se svou hysterií, co se týče výškových budov možná nechceme být úspěšní.

Když tedy zůstaneme u těch mrakodrapů, my si myslíme, že do Prahy patří. Nemají v žádném případě poškodit historické centrum města a pohled na něj, ale třeba Pankrác je to správné místo.

Když už jsme u toho Londýna, tam mají velký problém s bydlením, polovina zaměstnanců veřejného sektoru už bydlí za městem a dojíždí, protože si byt ve městě nemohou dovolit. Čeká to i Prahu?

V Londýně postavili kvalitní dopravu, která propojuje příměstské čtvrti Londýna a samotný Londýn, takže tam může fungovat systém, že mnoho lidí bydlí na okraji nebo za městem. Když se bavím s urbanisty a odborníky, jako jeden z hlavních problémů vidí administrativní rozdělení jakéhosi metropolitního regionu na Prahu a Středočeský kraj, a ty spolu nespolupracují. Přitom čím dál tím víc nových Pražáků, kteří přicházejí do města, si z důvodu nedostupnosti bytů pořizují bydlení ve středních Čechách. Ráno se pak každý den svými automobily snaží dostat do Prahy. Podle odhadů je to až 200 tisíc vozidel denně. To je důležitý úkol k řešení a bez komunikace se Středočeským krajem se asi úplně nepodaří vyřešit.

Umíte si představit spolupráci s hejtmankou Jermanovou?

V případě, že bych byl primátorem, jsem schopen se domluvit s každým. Tohle jsou taková apolitická témata. Primární je dohoda na parkovištích, která by byla nejen na okraji Prahy, ale začala by se vytvářet i v uzlových místech ve středních Čechách, tam, kde lidé mohou nastoupit na hromadnou dopravu, na vlaky.

Když říkáte, že jste schopen domluvit se s každým, takže třeba s Piráty, s ODS, s Prahou sobě pana Čižinského.

Já za TOP 09 vnímám Piráty a ODS asi jako dva nejpřirozenější partnery. My jsme konzervativní liberální pravicová proevropská strana, ODS je možná trošku méně proevropská a Piráti jsou určitě méně pravicoví, ale jsou to strany, se kterými si myslím, že jsme schopni se domluvit. Je otázka, jestli oni budou chtít s námi… A dovedu si představit, že se budeme bavit s panem Čižinským.

Takže s každým.

Ne s každým. Nezmiňovala jste ANO.

S ANO byste měl problém?

Já osobně ano. Moc si nedovedu představit, že bych v takové koalici vůbec mohl figurovat. To říkám za sebe a jsem přesvědčen, že většina kandidátů TOP 09 je na tom podobně.

Tak pan Stuchlík není tolik nasáklý Babišem, je spíš podnikatel.

No právě proto, že je to podnikatel a že o něm nic nevíme. Bude to další experiment, jako byl experiment s paní Krnáčovou. Ve vyspělých demokratických státech není běžné, aby člověk, který nemá vůbec žádné politické zkušenosti, byl primátorem hlavního města. Určitě by koalice nešla s SPD, komunisty, u sociální demokracie nevíme, jak dopadnou. Když vidím, jak chtějí všechno všem zdaňovat, to je opravdu program, který je těžko s námi slučitelný.

A není ODS tou alternativou k ANO?

Já si myslím, že ne. Když se podíváte na to, jak třeba ODS a ANO v Praze spolu hlasovaly, a to nemluvím o spekulacích o tom, že jsou domluveni na koalici. Já si myslím, že alternativou v Praze je jednoznačně náš blok, který spojuje menší proevropské, demokratické, konzervativní a liberální strany. Naplňujeme to, k čemu často komentátoři vybízejí - aby menší strany začaly spolupracovat. Tak teď se v Praze ukáže, jestli to volání je opodstatněné, anebo zda je to taková spíše falešná výzva.

No ale ony ty koalice menších stran moc nefungují, že?

To, že se rozdělila TOP 09 a Starostové, jsem považoval za obrovskou chybu. Sám jsem europoslancem za dvě tyto strany a do čela TOPky jsem kandidoval s programem, že chci udělat všechno pro to, abychom se začali opět k sobě přibližovat. Dvě strany, které mají velmi podobný program a pohybují se kolem pěti procent, je dlouhodobě politický nonsens. A Praha teď je pokusem, jestli tedy můžeme uvažovat o další formě spolupráce, která bude postavená více na rovnocenném partnerství. Že to nebude TOP s podporou STAN, ale dvě strany, které jsou partnery rovnocennými.

Tak proč se rozpadly?

To rozdělení spolupráce nebylo o tom, že by si to přáli jejich voliči, nebo že byly rozdílné programy, ale šlo spíše o osobní animozity. A možná starostové měli pocit, že si to chtějí vyzkoušet sami. V pořádku, vyzkoušeli si to. Teď vidíme, že každá ze stran má stejně kolem pěti procent, což je stejně silné.

Ale pražská TOPka a Starostové v tomhle volebním období spolu tedy moc nesouzněly, skoro vůbec, řekla bych. Nesouzněly. Jestli to bude úspěch, bude vidět můj rukopis. Teď koalice Spojené síly pro Prahu funguje skvěle.

Prý jste vegetarián.

Už tři roky.

Proč jste vegetarián?

Mám rád zvířata. Začal jsem se trochu věnovat problematice týrání zvířat. Třeba drůbežárny, to je nepochopitelné, slepice tam žije na 20 centimetrech ve tmě, pak tam chcípne. To je úplná hrůza.

Tomu se věnujete teď?

Je to spíš takový můj koníček. V téhle jedné oblasti se považuji za aktivistu.

Dá se tam něco zlepšit?

Dá, ale obávám se, že se nebude chtít, dokud drůbežárny vlastní Babišové. Vy můžete zvířatům nabídnout relativně solidní životní podmínky, ale pak vám to tak zdraží náklady na produkci, že nebudete konkurenceschopní vůči nějakému polskému nebo bůhví jakému východnímu rozvojovému státu, kde ty podmínky nejsou. Tohle je složitý eticko-ekonomický problém. Zatím se podařilo zakázat zcela okrajové odvětví jako kožešinové farmy. My jsme to s paní Mládkovou financovali a podporovali - ale povedlo se to jen proto, že tady bylo deset farem a už to nebyl byznys. Ale donutit třeba, aby se nevyvážely živé krávy do Turecka nebo slepice měly o půl metru větší podmínky… Nevím, jestli je lidstvo schopno se tímhle směrem posunout.

Co považujete za své životní dílo v politice?

Myslím, že občanský zákoník. Asi překonán už nebude a s odstupem doby i ti jeho největší odpůrci mi řeknou: Ještě že se to prosadilo. Víte, jak je těžké dneska v politice po sobě něco zanechat, něco vytvořit? Protože politika už je jen o povídání. Kdo tu kdy dělal nějaké reformy?

Kam byste chtěl tedy posunout Prahu?

Rád bych, aby se jednou mohlo říct, že vedení města, kde byl Pospíšil, vracelo Prahu zpět do Evropy. Jsem v tomto směru ješitný člověk… v dobrém ale. My jsme teď připravili šestibodový krizový plán, jak bychom chtěli řídit město v prvních sto dnech. Myslím, že město si nemůže dovolit žádné další experimenty. Když jsem byl ministrem spravedlnosti, povedlo se zkrátit soudní řízení. To samé bych chtěl nyní u stavebního povolovacího procesu, který paralyzuje Prahu. Byl bych velmi rád, kdyby se rozběhly nějaké ty projekty na brownfieldech typu vlaková nádraží Smíchov, Žižkov a Bubny… Musí se také konečně pohnout s Pražským okruhem.

Ale primátor není ministr, který velí celému resortu.

Ano, proti ministrovi má mnohem horší pozici. Proto si musí být vědom, že každou věc je třeba vyjednávat a držet nějaký limit, aby pak konsensus nebyl úplně bezbřehý. Možná, že průprava přijetí občanského zákoníku, kterému jsem věnoval několik let svého politického života, je ta nejlepší zkušenost pro funkci primátora. A to je to, proč jsem skeptický k vytahování králíků z klobouku. Pan Stuchlík neví, do čeho jde.

Piráti mají třeba jasné sdělení, že chtějí vysázet milion stromů, ČSSD má MHD zadarmo, pan Stuchlík má obytný Libeňský most… Co vy?

Tak já vám pošlu našich 6 bodů krizového programu a můžete si vybrat. Jedna věc je důležitější než druhá.

Váš celkový program má 106 bodů. Není to trošku moc?

Ne, to je 100 bodů, které chceme v prvním roce začít realizovat. Každý si tam najde to, co ho zajímá. My chceme za rok realizovat oněch šest krizových bodů, ale máme dalších 100 věcí, a tím lidem ukazujeme, že chceme problémy města řešit komplexně. A tyto věci se mohou začít realizovat paralelně. Jsme přesvědčení, že volič není hlupák, a že ho bude zajímat a bude reálně posuzovat, jaká skupina lidí je schopna dát věci v Praze do pořádku.

Takže chcete říct, že vás volí ti chytří.

Neřekl jsem to nikdy a asi chápete, že cílit na někoho tím, že bude doprava zdarma, tak to asi trošku děláte z voličů hlupáky. Snažíte se působit na jejich nejnižší pudy. Dávat MHD zadarmo ve chvíli, kdy MHD v Praze je nejlevnější ve střední Evropě a ve chvíli, kdy naopak doprava potřebuje další peníze, je trochu populistické.

Ale třeba v Tallinnu to prý funguje.

To ale srovnáváte města, která mají úplně jinak nastavené příjmy z určení daní. A já vám uvedu příklad opačný. Když se v Římě na přelomu 80. let pokusili o dopravu zdarma, vedlo to k úplnému kolapsu dopravy a několik let se z toho dávali dohromady.

Já stejně chci, abyste mi vybral jeden programový bod, který je vám nejbližší.

Nemám jeden bod, mám jich šest zcela konkrétních. Mám ale taky rád zvířátka, tak je to podpora rozšiřování ZOO.

Teď jestli tam ta zvířata taky netrpí?

No, právě, že tam trpí, tak je třeba, aby měla dostatečně kvalitní podmínky, ale pražská zoologická patří mezi ty nejlepší, pan ředitel je velmi progresivní.

Nesponzorujete tam ještě nějaké zvířátko?

Sponzoroval jsem kdysi. Ale bylo to ještě v Plzni a sponzoroval jsem lišky. Taky bojuju proti norování, lišky jsou občas nehumánně zabíjeny. Vzhledem k tomu, že moji rodinu tvoří také dva psi, tak sponzoruji je, to je dostatečně velká finanční díra v mém rozpočtu.

Čím se ještě bavíte?

Muzeum Kampa je takový velký koník. Starat se o muzeum, což dělám strašně rád, mi zabere veškerý můj volný čas. Na druhou stranu, když máte vedle politiky něco ještě jiného, nejste na ní mentálně závislý, což si myslím, že je strašně důležité.

Já myslím, že na ní musíte být závislý. Když jste odešel z ODS, během chvíle jste byl v TOP 09.

Myslíte? Tak to já vám povím potom, až z ní odejdu. Víte co, já mám opravdu tu výhodu, že se starám o muzeum, dělal jsem děkana atd., mám tolik zájmů a koníčků a věcí, která mě baví, že když by ta politika nevyšla, budu prostě dělat něco jiného. Teď mě ale politika strašně baví a naplňuje. Tak to je.

Přečtěte si základní informace k blížícím se volbám:

Senátní volby 2018. Jak, kdy a kde se letos volí

Komunální volby 2018: kdy a jak se volí?

Komunální volby se blíží. Vše, co potřebujete vědět

Kde si zvolíte své zastupitele: volební místnosti pro komunální volby


Čtěte také

Nádraží v Ústí nad Labem, ilustrační foto

Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí

V neděli 15. prosince čekají železnici velké změny. Na mnoho tratí vyjedou místo…

před 4 hodinami

 Suezský průplav, ilustrace

Svatba dvou oceánů. Před 150 lety „zkrátil“ Suezský průplav svět

Suezský průplav postavili Francouzi, ovšem nakonec ho ovládli Britové a Egypt kvůli němu…

před 4 hodinami

 Madridská konference o změnách klimatu skončila bez výsledku

Madridská konference o klimatu skončila bez shody. Rozpor panoval kolem emisních povolenek

Dvoutýdenní konference OSN o změnách klimatu v Madridu dnes skončila bez shody o…

před 5 hodinami

 Navigace v autě - ilustrační foto

Srovnání navigací: nejlevnější model překvapil, i moderní vestavěný systém umí chybovat

Srovnali jsme Google, Waze, Audi MMI, Navitel E200 a papírovou mapu. Nejlevnější navigace…

před 5 hodinami

 Šéf Labouristické strany Jeremy Corbyn

Výsledky voleb jsou zoufalým zklamáním, prohlásil Corbyn. Labouristé podle něj ale argumentačně vyhráli

Vůdce britských labouristů Jeremy Corbyn převzal osobní odpovědnost za tvrdou porážku své…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 3.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Vojenská cisterna Henschel je pýchou správných chlapů
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Hry pro příležitostné hráče