Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Petra Kolínská
Petra Kolínská
Autor: archiv Euro

Petra Kolínská: Při plánování města potřebujeme naslouchat Pražanům

18. června 2018, 12:04 - Václav Herz
Petra Kolínská
Petra Kolínská
Autor: archiv Euro
18. června 2018, 12:04

Nový územní plán by měl zlepšit kvalitu života v Praze, říká v rozhovoru náměstkyně pro oblasti územního rozvoje a územního plánu Petra Kolínská.

Nedávno jste zveřejnili návrh nového územního plánu. Proč ho Praha potřebuje?

Územní plán je dohoda o využití území. Je to dokument, který říká, co a kde se stavět má, a co a kde se stavět nemá. Ten, který platí dnes, vychází z poznání území před dvaceti a více lety. Lze podle něj stavět, ale nový plán nám umožní reagovat na potřeby Pražanů ve 21. století. Umožní nám neopakovat chyby, jako je intenzivní zástavba v polích za městem, a naopak povzbudit výstavbu v opuštěných lokalitách v širším centru.

Jaké aktuální problémy hlavního města by měl budoucí plán řešit?

Jednoduše řečeno, nový územní plán by měl zlepšit kvalitu života ve městě. Tedy vytvořit dostatek místa na rekreaci a sport, razantně chránit zelené plochy, podporovat koncept města krátkých vzdáleností. To v praxi znamená, že čtvrť, ve které žijete, má nabízet všechny služby potřebné pro každodenní život. Abyste kvůli základní škole, nákupům nebo obvodnímu lékaři nemusel jezdit přes půl Prahy. Nový územní plán by také měl posunout směrem do 21. století dopravní cesty. Potřebujeme především posílit železniční koridory pro regionální i dálkovou dopravu a na přímo propojit lokální centra jako je třeba Libeň a Smíchov. Podstatná část těchto cest bude samozřejmě v tunelech.

Další velkou výzvou je najít dostatek místa pro výstavbu nových bytů. Těžištěm nové výstavby musí být pozemky, které ačkoli jsou v širším centru města, jsou dnes opuštěné a tvoří obvykle bariéru v prostupnosti města. Příkladem takového brownfieldu je například lokalita bývalého nákladového nádraží Smíchov, bývalé nádraží Bubny, Rohanský ostrov nebo prostory po zmizelých továrnách ve Vysočanech.

Zástavby opuštěných areálů se tedy dočkáme až po schválení nového plánu?

Vůbec ne. Výstavbu nových čtvrtí a rekultivaci brownfieldů připravujeme intenzivně už dnes a například na Smíchově se začne stavět už příští rok. Nová čtvrť tam nabídne byty pro 3300 obyvatel, a spoustu nových pracovních míst, nejen v kancelářských budovách, ale i v obchodech či restauracích. Vzniknou také nejméně dva nové parky a plnohodnotný pěší bulvár. Možnost projít si zatím neexistující část Smíchova nyní nabízí pražské Centrum architektury a městského plánování v areálu Emauzského kláštera. Rozložení ulic, domů a parků je možné si prohlédnout jak v prostorovém modelu, tak v 3D animaci. Každé úterý večer se konají komentované prohlídky.

Plán je na první pohled hodně inovativní. Co je ta největší změna ve srovnání se současným plánem?

Je toho víc, ale jedna z nejviditelnějších změn se týká výškové regulace. Na většině území navrhuje zpracovatel – tedy Institut plánování a rozvoje - stabilizovat současnou výškovou hladinu. Slibuje silnější ochrana výškové hladiny památkové rezervace a památkových zón. Bouřlivou diskusi pak očekávám k návrhu stavět na řadě míst výškové budovy. Především jde o Pankráckou pláň a Vysočanské údolí, tedy území od Holešovic přes Libeň až po Vysočany. Oceňuji, že navrhovaná výška je zapsána přímo do mapy. Debaty se proto může zúčastnit opravdu každý.

Co se tedy s návrhem plánu bude dál dít?

Příprava tohoto dokumentu je poměrně složitá – prolíná se v ní názor urbanistů a architektů, městských částí, státního dohledu, občanů, vlastníků pozemků. Skloubit představy tolika skupin o budoucí podobě města není jednoduché, ale věřím, že to zvládneme. Doposud na plánu pracovali architekti a právníci. Nyní přijdou ke slovu městské části, vlastníci pozemků a veřejnost. Ti všichni budou moci podobu návrhu ovlivnit v připomínkovém řízení. Návrh jsme zveřejnili ve velkém předstihu proto, aby si každý mohl materiál podrobně prostudovat. Připomínky je možné předat úřadu v termínu od 27. 6. 2018 – 26. 7. 2018. Po vyhodnocení připomínek bude následovat ještě jedno kolo projednání a závěrečné schvalování plánujeme na konec roku 2022.


Čtěte také

 Jaderná elektrárna Temelín

Jádro je nebezpečné a drahé i pro Česko, píše Havlíčkovi německá poslankyně

Šéfka výboru pro životní prostředí v německém parlamentu Sylvia Kotting-Uhlová napsala…

před 2 hodinami

Události  Návrat. Čeští vojáci se vracejí z Mali z výcviku tamních jednotek

Cestování na povel. Čeští vojáci míří nejen do bojových misí

Několik dopravních letadel a vrtulníků, mnoho autobusů, řada ubytovacích zařízení, hotelů…

před 8 hodinami

Události Joe Kaeser

Za podporu uprchlíků e-mail „od Hitlera“. Šéf Siemensu čelí výhrůžkám neonacistů

Generální ředitel německého koncernu Siemens Joe Kaeser svými pozitivními názory na…

18. července 2019

Praha  Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti)

Číně se nelíbí jednání pražské radnice. Nenarušujte vzájemné vztahy, vyzývá primátora Hřiba

Čína vyzvala starostu Prahy Zdeňka Hřiba a vedení města k tomu, aby nenarušovali čínsko…

18. července 2019

Kryptoměny  Facebook, ilustrační foto

Obavy z digitální ekonomiky: ministři G7 vyzvali k přísné kontrole kryptoměn

Digitální měny, jako je i plánovaná libra od Facebooku, vyvolávají vážné obavy a musejí…

18. července 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Potíže s dodavatelem energií: Kde vám pomůžou?
Jaké doklady vyřídit při bourání starého domu?
Nemějte strach z předmanželské smlouvy
Kolik stojí tepelná čerpadla?
Auta
Autobusy MHD na odpadní kaly budou jezdit v Praze a Brně
Video: Srovnání nového BMW M135i se starší M140i názorně ukazuje, v čem je nová koncepce horší i lepší
Šestikolová monstra stále táhnou, Hennessey představuje už druhé takové auto. Říká mu Goliáš
Také Mercedes-AMG GLC 43 prošel faceliftem. Přeplňovaný šestiválec teď nabídne 390 koní
Test Kawasaki Versys 1000: Hit the Road Jack!
Hry pro příležitostné hráče