Města patří lidem, ne autům. Ale jde to pomalu - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Města patří lidem, ne autům. Ale jde to pomalu

,
Města patří lidem, ne autům. Ale jde to pomalu

Je to jeden z prvních kroků, jak vrátit ulice historického centra Prahy lidem? Nebo jde jen o zbytečnou komplikaci v dopravním provozu? Uzavření jednoho směru na pražském Smetanově nábřeží pro auta otevírá mnohem zásadnější debatu o tom, jak chceme, aby vypadala česká města, která zůstávají vůči chodcům nevlídná.

Debaty o uzavření alespoň části Smetanova nábřeží se vedou dlouhé roky. Už několikrát došlo ke zkušebním uzavírkám, někdy na víkend, jindy na několik týdnů. Jedno z nejcennějších nábřeží v Evropě, které dosud trpělo rušnou automobilovou dopravou, si zklidnění jistě zaslouží. Už jen proto, abychom si lépe uvědomili, o jak hodnotné místo se jedná.

Teď se vedení pražského magistrátu rozhodlo nábřeží ve směru od Národního divadla znovu pro auta uzavřít, a to kvůli tomu, aby majitelé přilehlých podniků postižených koronavirovou krizí mohli přímo na vozovce rozložit své zahrádky. Dosud se žádná uzavírka nedostala pod takovou kritickou palbu části veřejnosti i pražských politiků. Proč?

Souhlasíte s uzavřením části Smetanova nábřeží?

Kritikům v tomto případě tolik nevadí samotné uzavření, ale spíše nová vizuál ní podoba místa s betonovými zátarasy a stolečky metr od tramvajové trati. Na tom, že je otřesná, se shodne s kritiky i samotné vedení magistrátu. Je to důsledek toho, že k uzavírce došlo rychle a bez většího rozmyslu.

Podobné partyzánské akce ale mohou znevěrohodnit šlechetný úmysl. Tedy aby v centrech českých měst ubylo aut. Ve srovnání s vyspělými městy v západní Evropě jezdí našimi historickými ulicemi stále obrovské množství vozidel, které tam nutně jezdit nemusejí.

Jenže uzavírání provozu je politicky nevděčná role. Naštvete automobilisty, ale moc si to nevylepšíte ani u chodců. Přizpůsobení dosud nevzhledných míst jejich nové funkci trvá roky. Jen si vzpomeňme, jak dlouho se táhne příprava rekonstrukce dolní části Václavského náměstí.

Proto se do uzavírání provozu v centru Prahy dosud nikomu moc nechtělo. Nejprve se čekalo na dokončení Strahovského tunelu, pak tunelu Blanka, poté se zase politici vymlouvali na nedokončené okruhy. S uzavírkami je třeba konečně začít, ale forma karikatury není nejvhodnější.

Města patří lidem, ne autům. Ale jde to pomalu
2.2 (43.75%) 16 hlasování
Diskuze