Cyklus Slovanská epopej patří Praze, potvrdil to odvolací soud

19. října 2017, 13:03 - čtk
19. října 2017, 13:03

Kulturní památka Slovanská epopej patří Praze, nikoliv rodině autora díla Alfonse Muchy. Dnes to pravomocně potvrdil pražský městský soud, který zamítl odvolání Johna Muchy. Malířův příbuzný se chce dovolat. Tvrdí, že hlavní město se vlastníkem cyklu obrazů nikdy nestalo, protože nesplnilo umělcovu podmínku a nevybudovalo pro plátna samostatné výstavní prostory.

Malíř Alfons Mucha podle rozsudku nikdy nebyl vlastníkem pláten, protože cyklus od počátku tvořil s úmyslem věnovat ho Praze a jako vlastník díla se nikdy ani nechoval. „Vlastnické právo pana Alfonse Muchy nebylo v řízení žádným způsobem prokázáno,“ konstatovala členka odvolacího senátu Iveta Veselá.

Původním majitelem děl byl podle soudů americký mecenáš Charles Crane, který si obrazy u Muchy objednal, zaplatil je a poté je daroval městu. Jako dárce je Crane uveden i v protokolech o předání obrazů Praze.

Odvolací senát připustil, že podmínka o vybudování výstavních prostor, kterou zmiňoval žalobce, skutečně existuje. „Je to ovšem podmínka, která se váže nikoliv na vznik vlastnického práva Prahy, ale na vytvoření díla. Sám Alfons Mucha ji porušil, protože začal dílo vyhotovovat. Obrazy postupně maloval, dokončoval a předával do vlastnictví městu,“ podotkla soudkyně.


Kam dá Praha epopej? Studie rozvoje Těšnova bude hotová do konce srpna, slibuje Institut plánování a rozvoje


John Mucha dodatečně předložil důkaz od badatele v Belgii, podle něhož si malíř při tvorbě epopeje sám objednával plátna. Dokument měl podle žalobce potvrzovat, že umělec dílo od počátku vytvářel na vlastní náklad, a tedy jako jeho vlastník. „V tom smyslu nic jednoznačně prokázáno nebylo. Lze naopak přisvědčit tomu, že veškeré potřeby čerpal ze záloh a poplatků objednatele, pana Charlese Cranea,“ řekla Veselá.

Když malíř na sklonku života rekapituloval situaci ohledně epopeje, musel být podle soudu jistě raněn tím, že Praha slíbenou výstavní síň nevybudovala. „To ale na vlastnictví hlavního města Prahy nic nemění,“ uzavřela soudkyně.

John Mucha zdůvodňoval podání žaloby tím, že se snažil zabránit zapůjčení díla do Asie, kam epopej odcestovala letos v únoru. Obával se, že se obrazy poškodí. Malíř je podle něj daroval českému národu a nepřál by si, aby se vyvážely do ciziny. „Nebojuju, abych měl epopej pro sebe. Bojuju za to, aby byla zachráněna a přístupná. Kdyby měl magistrát dost slušnosti, vrátil by ji do (Moravského) Krumlova,“ řekl při odchodu ze soudní síně. „Co se týče dnešního řízení, jedeme dál,“ dodal.

V Tokiu vidělo epopej od března do června 662 tisíc návštěvníků. Cyklus se měl později přesunout do Číny, české ministerstvo kultury to však nepovolilo. Plátna jsou nyní v depozitáři Galerie hlavního města, která je předběžně plánuje vystavit příští rok v Obecním domě. Do zahraničí v nejbližší době zapůjčena nebudou.

„Slovanská epopej je dnes pohřbena v Jiřském klášteře. Po návratu z Japonska magistrát neudělal detailní kontrolu stavu pláten,“ kritizoval zacházení s plátny John Mucha. Současné vedení Prahy chce pro epopej zbudovat výstavní síň na Těšnově.

Výběr událostí kolem Muchovy Slovanské epopeje :
2001 Praha schválila záměr umístit Slovanskou epopej, která je v jejím vlastnictví a byla vystavena na zámku v Moravském Krumlově, do prostor v Praze na Výstavišti. Nejprve se uvažovalo o Průmyslovém paláci, v roce 2005 pražští radní schválili stavbu nového pavilonu. Nejblíže k realizaci mělo později přemístění do Křižíkova pavilonu, nic z toho se ale neuskutečnilo.
5. února 2010 Příbuzný Alfonse Muchy John po jednání s představiteli hlavního města oznámil, že má v případě výstavby nového pavilonu pro Slovanskou epopej dojednaného soukromého investora. Zatímco metropole by epopej ráda viděla na Vítkově, Mucha ji chtěl raději na Letné.
20. dubna 2010 Pražští radní rozhodli, že se cyklus přestěhuje ze zámku v Moravském Krumlově do pražského Veletržního paláce; rada to zdůvodnila špatným stavem zámku. Na stěhování a vytvoření expozice rada uvolnila 25 milionů korun.
7. června 2010 Muchova rodina požádala soud o vydání předběžného opatření, jímž chtěla zabránit stěhování do Veletržního paláce. Rodině se nelíbilo, že by šlo o dočasné řešení, a chtěla umístění v nové galerii. Soud to odmítl, stejně jako druhou žádost v červenci.
15. července 2010 Skončila platnost zápůjční smlouvy, kterou Praha dala epopej Moravskému Krumlovu do užívání. Poté vypukly spory obou stran ohledně stěhování epopeje do Prahy.
29. září 2010 Ministerstvo kultury rozhodlo prohlásit epopej kulturní památkou. Praha podala proti rozhodnutí rozklad, cyklus se stal kulturní památkou v listopadu 2010.
9. prosince 2010 Nový pražský primátor Bohuslav Svoboda a starosta Moravského Krumlova Tomáš Třetina se dohodli, že Slovanská epopej zatím zůstane v Moravském Krumlově.
8. února 2011 Prvních pět pláten epopeje dorazilo do Prahy. Zbylé byly až do konce října 2011 vystaveny v Moravském Krumlově, poté se začal chystat jejich převoz do Prahy.
10. listopadu 2011 Do Prahy dorazilo posledních pět pláten.
10. května 2012 Ve Veletržním paláci byla otevřena expozice s epopejí.
11. dubna 2016 John Mucha podal žalobu na určení vlastnictví epopeje. Oznámil, že nesouhlasí se zapůjčením obrazů do Japonska.
11. srpna 2016 Pražská primátorka Adriana Krnáčová řekla, že bude v Praze hledat místo pro epopej.
8. prosince 2016 Ministerstvo kultury oznámilo, že vydalo povolení k vývozu Slovanské epopeje do Japonska. V Číně, kam měla zamířit poté, nebyly podle ministra Daniela Hermana zajištěny potřebné standardy.
2. ledna 2017 Primátorka Krnáčová řekla, že nová výstavní síň pro epopej bude asi v místě někdejšího nádraží v Praze na Těšnově. Lokalitu vybrala magistrátní komise.
18. ledna 2017 Soud začal projednávat Muchovu žalobu na Prahu kvůli vlastnictví epopeje.
17. února 2017 Z Prahy odletěla do Tokia na tříměsíční výstavu, která byla zahájena 7. března, poslední třetí část Slovanské epopeje.
13. března 2017 Pražští radní rozhodli o tom, že Praha vypíše architektonickou soutěž na podobu budovy galerie pro epopej na Těšnově.

- Představitelé Prahy oznámili, že organizátoři výstavy v Tokiu požádali hlavní město, zda by bylo možné výstavu prodloužit kvůli vysoké návštěvnosti.
7. dubna 2017 Soud nepravomocně zamítl žalobu Johna Muchy na určení vlastnictví. Vlastníkem je podle soudu Praha.

Zdroj ČTK

Dále čtěte:

Soud rozhodl: Slovanskou epopej vlastní Praha

Začal soud o Slovanskou epopej. Podle Muchova příbuzného nikdy Praze nepatřila



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zdražil vám dodavatel elektřinu? Máte právo bezplatně odejít
Na co si dát pozor při pojištění auta před cestou do zahraničí
Co obnáší práce finančního poradce? Doba prodejová skončila
Konstantní symboly: co který znamená a proč je už nepotřebujeme?
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Auta
Retro: Mazda RX-7 je mezi sportovními auty unikát už 40 let
Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak nakupovat?
Abt přidal pětiválci v Audi RS3 dalších 100 koní. Teď už jich má 500
Sedm slepých uliček automobilového vývoje: Tudy ne, přátelé
Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů
Technologie
Nvidia používá umělou inteligenci pro zvýšení snímkové frekvence videa
Český fotbal uvidíte už jen za peníze. O2 TV získala práva na kompletní českou fotbalovou ligu
Třetí multiplex DVB-T2 pokrývá již 85 % populace
Alza otevírá druhou prodejnu bez prodavačů. Chystá už i třetí
Co je uvnitř 144Hz 4K monitorů s G-Sync HDR? Aktivní chlazení, FPGA, 4:2:2 barvy
Hry pro příležitostné hráče