Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš
Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš
Autor: Hynek Glos/Euro

Konec vyvolených. ČEZ či České dráhy budou muset ukázat obchodní smlouvy

 Weikert 08. března, 18:57  -  Petr Weikert
Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš
Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš
Autor: Hynek Glos/Euro
08. března, 18:57

Dosud hájené firmy jako České dráhy či ČEZ budou muset ukázat smlouvy na právní služby či sponzoring.

Na ČEZ si budou muset rozsvítit. Velkým státním podnikům, mezi něž patří energetický koncern, skončí doba, kdy mohly skrývat své obchodní smlouvy. Kdy je nemusely zveřejňovat v otevřeném registru smluv. Výjimku, kterou dostaly oproti ostatním státním firmám a úřadům, jim vzali poslanci na páteční schůzi. Vzhledem k tomu, jak silnou pozici podniky až dosud měly, je to obrovský posun.

Kdo má většinu

V parlamentní matematice existují dva odlišné způsoby výpočtu většiny. Ta jednodušší bere v potaz zastoupení politických stran tak, jak je vybrali voliči. Ta sofistikovanější počítá napříč partajemi poslance zastupující konkrétní zájmy. Právě z toho už roky pramení (bez ohledu na volby) teze, že nejvíce poslanců má v dolní komoře parlamentu ČEZ, následovaný ostatními státními firmami. Ne že by tato teze teď přestala platit úplně, ale velmi pravděpodobně ji poprvé v novodobých českých dějinách něco nalomí.

Poslanci v čele s Jakubem Michálkem (Piráti) v ní navrhují, aby zveřejňovaly všechny své smlouvy jak akciové společnosti, tak subjekty, v nichž má stát „rozhodující vliv" ( Zdroj: Profimedia.cz, Autor: Profimedia.cz )

na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
na objednávku Volvo XC60
Nafta
Manuální
Motor:
D3
Výbava:
Momentum
984 777 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 103 908 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH

Poslanci v čele s Jakubem Michálkem (Piráti) navrhovali, aby zveřejňovaly všechny své smlouvy jak akciové společnosti, tak subjekty, v nichž má stát „rozhodující vliv“

Zařadit státem ovládané a na burze obchodované firmy do otevřeného registru smluv má za cíl novela zákona o registru smluv a novela zákona o svobodném přístupu k informacím. Původní nápad Pirátů, aby firmy zveřejnily všechny své smlouvy a měly jen možnost začernit obchodní tajemství, jako je to běžné u ostatních polostátních firem a úřadů, ale neprošel. Koneckonců novela ležela ve sněmovně už rok a několikrát se odložila. Tady stále fungují staré pravdy.

Poslanci v čele s Jakubem Michálkem (Piráti) v ní navrhovali, aby zveřejňovaly všechny své smlouvy jak akciové společnosti, tak subjekty, v nichž má stát „rozhodující vliv“. Dále by došlo ke zrušení výjimky, díky níž podniky nemusejí zveřejňovat smlouvy, které by mohly v konkurenčním prostředí poškodit jejich oprávněné obchodní zájmy. To je velmi silná trhavina.

Udavači a jim podobní

Tady je proto důležité říci, proč jsou smlouvy firem tak citlivé téma. Jde o miliardy korun, které nejsou pod přímou veřejnou kontrolou. Smlouvy mohou ukazovat na obchody se spřízněnými firmami, neúčelné utrácení a další věci. Ukázalo se to ve chvíli, kdy registr sám o sobě začal fungovat. Díky němu se ví, že nemocnice účtují pojišťovnám k proplacení částky včetně bonusů, které jim farmaceutické firmy poté vracejí zpět. Dalším objevem bylo, že stát stále obchoduje s řadou neprůhledných firem. A díky registru smluv také vyšlo najevo, že státní zemědělský fond posílal peníze určené malým a středním firmám holdingu Agrofert a dalším velkým zemědělským koncernům.


Otroci dotací. O závislosti Agrofertu na veřejné podpoře


Tyto zájmy na druhé straně atakují samotné firmy, na které se registr vztahuje. Často se pohybují na konkurenčním trhu a nechtějí svým protivníkům odkrýt karty. Ano, mají možnost citlivá data začernit a obchodní tajemství nezveřejnit, vystavují se ale riziku, že špatně zveřejněná smlouva v registru nebude platná. Někteří politici vidí v jejich argumentech výmluvy, jiní na jejich volání slyší.

Do zástupu takových patří například Václav Klaus mladší. „To je pirátský zákon, aby mohli nakukovat do ČEZ a dělat tam svoji udavačsko-kriminalistickou politiku,“ prohlásil.

A ještě jedna poznámka: mezi cenné papíry patří i dluhopisy. Stačilo tedy, aby podnik dluhopisy vydal a registru smluv se elegantně vyhnul. V minulosti je vydal například podnik ČEPS nebo České dráhy.

Znovu a lépe

Když už se zdálo, že tato novela na věky usne zaparkovaná ve sněmovním administrativním systému, našel se kompromis. „Je předjednaný a měl by projít,“ řekl jeho autor Adam Kalous z ANO.

Kalous bere rodině vyvolených plošnou výjimku z registru smluv, povolí jim ale zakrýt běžné obchodní smlouvy související s jejich podnikáním, čili většinu. Zdá se to jako marné opatření, onen velký posun je ale v malém detailu - firmy budou muset nově zveřejňovat například sponzorské smlouvy, smlouvy na právní služby či smlouvy týkajících se nestandardních prodejů majetku. „Zveřejňovaly by se ty smlouvy, které nejsou v běžném obchodním styku,“ říká poslanec. Malý krok pro lidstvo, velký skok pro státní molochy.

Zástupci státních firem pochopitelně odmítají tyto poslanecké snahy obsáhleji komentovat. Za ČEZ prohlásil mluvčí Roman Gazdík, že se vždy řídí platnou legislativou, České dráhy ústy mluvčího Radka Joklíka vzkázaly, že dění ve sněmovně sledují, a pokud nabude účinnosti nová právní úprava, budou se jí řídit. Společnost ČEPS pak doplnila, že nemůže všechny informace zveřejňovat, protože zajišťuje krizovou infrastrukturu. „S ohledem na své postavení bude mít společnost ČEPS vždy povinnost důkladně zvažovat, jaké informace lze v registru smluv zveřejnit, aby tím v žádném případě neohrozila bezpečnost a spolehlivost přenosové soustavy České republiky,“ řekla mluvčí Hana Klímová.

Oproti tomu státem vlastněné podniky, například Lesy České republiky, Budějovický Budvar, Letiště Praha, ani jiné subjekty, které už smlouvy v registru nyní zveřejňují, nečeká přijetím Kalousova návrhu žádná změna. Budou uveřejňovat ve stejném rozsahu jako doposud a budou moci i nadále využívat všech výjimek.

Právě Budvar dává poslanec Kalous ostatním za vzor. „Hovořil jsem s panem ředitelem Petrem Dvořákem, a že by je to nějak výrazně omezovalo, to ne. Nicméně přiznal, že musel najmout dva nové úvazky a že má obavy, že firma může být sankcionována v případě špatného zveřejnění,“ říká Kalous.


Esej: Jak odtajnit ČEZko

Jak odtajnit ČEZko, ilustrace ( Zdroj: Vojtěch Velický, Autor: Vojtěch Velický )


Budvar také usiloval o plošnou výjimku z registru smluv. Když se téma před časem otevřelo, nabalily se na něj další poslanecké nápady včetně těch registr de facto zrušit. Nakonec Budvar i další firmy, které nejsou veřejnými zadavateli a mají průmyslovou nebo obchodní povahu, dostaly měkčí režim. Nemusejí zveřejňovat smlouvy uzavřené v běžném obchodním styku. Naproti tomu ČEZ si vymohl výjimku už v prapůvodní verzi zákona.

Zákon o registru smluv dopadl od července 2016 například na stát, kraje a větší obce, jejich podniky a další organizace. Zveřejňují se smlouvy s plněním nad 50 tisíc korun. Od července 2017 platí, že nezveřejněná smlouva není platná.

Pomineme-li skutečnost, že se registr smluv stal jedním z nejpopulárnějších předmětů poslanecké tvořivosti, pomůže nám zodpovědět výše uvedenou otázku, kolik poslanců má ČEZ.

Přečtěte si také:

Bisnode: Klesá podíl firem, které neodvádějí daň z příjmu. Stále jich je ale většina

Nejvíce českých firem loni koupili Ukrajinci, Slováci a Rumuni

Zákon o registru smluv dál platí, rozhodl Ústavní soud. Senátoři varují před miliardovými škodami

Bisnode: Stát obchoduje s firmami, které nedodržují zákony

Létající kanceláře: na „dobrých adresách“ sídlí tisíce firem


Čtěte také

Rybolov, ilustrační foto

Rybáři na Baltu musí výrazně omezit lov. Regulace dopadne i na turisty

Sleď i treska jsou v Baltském moři v ohrožení. Proto kvóty na další rok výrazně klesly,…

18. října 2019

Tým vědců z technologického institutu v Karlsruhe (KIT) zkoumá využití vápníku v elektrických bateriích.

Jak nahradit drahé lithium? V Německu zkoušejí baterie s vápníkem

Vědci hledají řešení, jak při stoupající poptávce po akumulátorech nahradit kov lithium,…

18. října 2019

Guvernér Bank of England Mark Carney

Šéf Bank of England varuje byznys: Pokud nezačnete chránit klima, zbankrotujete

Guvernér centrální banky Spojeného království Mark Carney ostrým tónem varoval firmy,…

18. října 2019

 Umělá inteligence, ilustrační foto

Lidé se učí pracovat s umělou inteligencí, věří jí více než svým šéfům

Příchod robotů mění stovky let zaběhlé zvyklosti na pracovištích. Podle průzkumu…

18. října 2019

Ilustrační foto

Státní dluh ke konci září stoupl na 1,67 bilionu korun. Každý Čech hypoteticky dluží 157 tisíc

Státní dluh letos ke konci září stoupl o 63,2 miliardy na 1,685 bilionu korun.…

18. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
U starších modelů Tesla přestává fungovat středový displej.…
Připravují se elektrické dodávky od PSA
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s oválem na střeše. Je fascinující
Za volantem Range Roveru Velar SVA Dynamic Edition: Do roka a do dne
Každá funkce nemůže mít vlastní tlačítko, říká ergonom Škodovky
Hry pro příležitostné hráče