zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Přístav v Džibuti. ilustrační foto
Přístav v Džibuti. ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Hedvábné stesky. Základna a nový přístav v Džibutsku je důkazem promyšlené čínské strategie

 Zámečník 11. března 2018, 06:02  -  Miroslav Zámečník
 Přístav v Džibuti. ilustrační foto
Přístav v Džibuti. ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
11. března 2018, 06:02

Být o pár set kilometrů dál na jih bylo by Džibutsko napořád pouštní výhní na břehu moře, obývanou nepočetnými rybáři a kočovnými nomády následujícími stáda velbloudů, koz a oslů. Džibutsko má ovšem jednu výhodu, kterou zná každý developer stejně jako vojenský stratég. Opravdu dobrou polohu v úžině Bab al-Mandab na jižním konci Rudého moře nebo na začátku Indického oceánu.

Každopádně u jedné z nejfrekventovanějších námořních cest, takže se stal francouzskou odpovědí na to, co měli Britové v nedalekém Adenu. Na rozdíl od něj ovšem v Džibutsku nezuří občanská válka, i když nikde jinde nenajdete vedle sebe tak zajímavý mix vojenské přítomnosti od tradičních Francouzů (letecká základna) přes Američany (čtyři tisíce vojáků v bývalé francouzské posádce Camp Lemonnier), Španěly, Italy až po Japonce a od loňského roku také Číňany.

Platí všichni, ale v případě posledně jmenovaných jde o první vojenskou základnu mimo Čínu, údajně s kapacitou až pro deset tisíc vojáků. Kromě nového čínského přístavu a základny tady končí jediná železnice spojující Etiopii s námořním přístavem, na oplátku Etiopané dodávají do žíznivého pouštního Džibutska vodu a stavba plynovodu se plánuje. O pracovní příležitosti by se měla starat zóna volného obchodu.

Maják nad Afrikou

Za vším stojí čínské peníze, kombinace „měkkých“ dlouhodobých úvěrů a zahraniční pomoci. Loni v listopadu se v Pekingu dočkal džibutský prezident Ismail Omar Guelleh nejvyšších poct v rámci státní návštěvy, která se „nesla v duchu strategického partnerství“mezi dvěma státy, z nichž jeden má 1400krát víc obyvatel než ten druhý. Vypadalo by to trochu komicky, jenže tato masivní přítomnost v Džibutsku dává Číně smysl. Nejen z hlediska zajištění bezpečnosti světových obchodních tras, ale také jako výspy, odkud lze bdít nad desítkami miliard dolarů, které Číňané utratili na investicích v Africe. Často v zemích, které stojí v mezinárodním žebříčku vysoce rizikových destinací velmi vysoko.


Čína buduje image světového policajta, začíná v Africe


Každá větší čínská akvizice v zahraničí vyvolá vlnu analýz a komentářů, co tím vlastně Číňané sledují. Zvlášť když jsou investice součástí většího plánu typu nové Hedvábné stezky, z níž je vidět geopolitická strategie srovnatelná s tím, co svého času dovedla brilantně rozehrávat Velká Británie nebo třeba carské Rusko. Ještě na začátku milénia nebylo o Číně jako o zemi, která vyváží ve velkém nikoli revoluci a ideologii předsedy Maa (to dělala v 60. a 70. letech docela snaživě), ale kapitál v jeho fyzické i finanční podobě, téměř slyšet. O to větší na sebe strhává pozornost, když investice státních podniků i soukromých koncernů překročily hranici 100 miliard dolarů ročně.

Expanzi privátního kapitálu sice v posledních dvou třech letech úřady trochu přistřihly křídla - když se ukázalo, že kapitál se z Číny odlévá snad až příliš ochotně. Nicméně národní šampioni pod státní kontrolou dál usilují o získání kontroly nad surovinovými zdroji a nověji také kritické infrastruktury - přístavů, železnic, letišť či elektráren - zastřešených „jedním pásem, jednou cestou“. Džibutsko do tohoto konceptu skvěle zapadá, otázkou je, zda země tohoto typu budou schopny obsluhovat platební kalendáře, až pominou čínské „grace periods“, které vypadají tak lákavě.

Čína jako velký přítel?

Dobře se o té čínské expanzi píše, ale stojí za to si porovnat kumulované hodnoty a vedle sebe seřadit jednotlivé hráče, z nichž mnozí - pravda - začali podstatně dříve. Co se týče samotné Afriky, jde opět o rychlý a hodně viditelný nástup řady čínských koncernů v uplynulém desetiletí, který namnoze souvisel právě se snahou „pojistit si“ surovinové zdroje v období komoditního boomu. V letech 2010 až 2015 stouply čínské investice v Africe z 13 miliard na 35 miliard dolarů, tedy dost daleko za Spojenými státy (64 miliard), Velkou Británií (58 miliard) nebo třetí Francií (54 miliard dolarů).

Do těchto čísel není zahrnuto úvěrové financování ani obchody typu infrastruktura za předplacené budoucí dodávky surovin, v nichž Číňané excelují. Měli je donedávna rádi i Afričané. Když najednou jedete po asfaltu a platby jsou někde v budoucnu, vypadá Čína jako velký přítel. Když se silnice začne po pár letech v důsledku slabé údržby a nepříliš vysoké kvality dodaného díla rozpadat, ale co čert nechtěl, zároveň nastoupí splátky, začíná to připomínat neokolonialismus.

Na opravdu důkladné „ochytření“ budou mít africké vlády ještě pár příštích desetiletí, protože na tak dlouho se Číňanům upsali. Základna v Džibutsku je tu koneckonců od toho, aby se smlouvy braly vážně.

Čtěte dále:

Komentář: Chromý hradní čínský kůň

Fitness aplikace odhalila základnu CIA a ohrozila vojáky. Nejen americké

Dronobití na obzoru: Čína šíří bojové drony s naváděnými střelami

Facebook, Avatar, kasina. Co všechno je v Číně zakázáno?



Čtěte také

 Americký prezident Donald Trump

Trump si chce poslechnout Gretu. Měla by podle něj obrátit pozornost z USA na „špinavější místa“

Americký prezident Donald Trump dnes před odjezdem z 50. zasedání Světového ekonomického…

před 1 hodinou

 Jeff Bezos a Muhammad bin Salmán

Kyberútok na Bezose prý spustila zpráva od saúdského korunního prince

Saúdská Arábie „s vysokou pravděpodobností“ stála za kyberútokem na miliardáře a šéfa…

před 2 hodinami

Kryptoměny  Kryptoměna libra od Facebooku, ilustrační foto

Další rána pro Facebook: Vodafone se stahuje z projektu kryptoměny libra

Britská telekomunikační skupina Vodafone Group opustila asociaci, která má spravovat…

před 2 hodinami

 Strojírenství - ilustrační foto

Utahování šroubů. Strojírenský průmysl čeká po letech růstu pokles o dvě procenta

Vývoj posledních měsíců, kdy se objem nasmlouvaných zakázek ve strojírenském průmyslu…

před 2 hodinami

 Zakladatel Amazonu jeff Bezos

Američané věří víc Amazonu než policii a vládě. Nejhůře dopadl Hollywood

Američané věří více velkým technologickým firmám, než státním institucím a médiím.…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školkovné – sleva na dani až 13 350 Kč
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Koupě bytu, vypořádání dědictví i luxusní dovolená. Na co všechno si lze vzít hypotéku?
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Auta
„Daň z SUV“ dopadá i na levná auta. Majitelé fiatů a dacií…
Mercedes chystá facelift třídy E. Bude hybridní a chytrá
Laffite G-Tec X-Road je terénní supersport s pohonem zadních kol. Může mít přes 700 koní
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než ta elektrická
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Hry pro příležitostné hráče