Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Hedvábné stesky. Základna a nový přístav v Džibutsku je důkazem promyšlené čínské strategie

 Zámečník 11. března 2018, 06:02  -  Miroslav Zámečník
11. března 2018, 06:02

Být o pár set kilometrů dál na jih bylo by Džibutsko napořád pouštní výhní na břehu moře, obývanou nepočetnými rybáři a kočovnými nomády následujícími stáda velbloudů, koz a oslů. Džibutsko má ovšem jednu výhodu, kterou zná každý developer stejně jako vojenský stratég. Opravdu dobrou polohu v úžině Bab al-Mandab na jižním konci Rudého moře nebo na začátku Indického oceánu.

Každopádně u jedné z nejfrekventovanějších námořních cest, takže se stal francouzskou odpovědí na to, co měli Britové v nedalekém Adenu. Na rozdíl od něj ovšem v Džibutsku nezuří občanská válka, i když nikde jinde nenajdete vedle sebe tak zajímavý mix vojenské přítomnosti od tradičních Francouzů (letecká základna) přes Američany (čtyři tisíce vojáků v bývalé francouzské posádce Camp Lemonnier), Španěly, Italy až po Japonce a od loňského roku také Číňany.

Platí všichni, ale v případě posledně jmenovaných jde o první vojenskou základnu mimo Čínu, údajně s kapacitou až pro deset tisíc vojáků. Kromě nového čínského přístavu a základny tady končí jediná železnice spojující Etiopii s námořním přístavem, na oplátku Etiopané dodávají do žíznivého pouštního Džibutska vodu a stavba plynovodu se plánuje. O pracovní příležitosti by se měla starat zóna volného obchodu.

Maják nad Afrikou

Za vším stojí čínské peníze, kombinace „měkkých“ dlouhodobých úvěrů a zahraniční pomoci. Loni v listopadu se v Pekingu dočkal džibutský prezident Ismail Omar Guelleh nejvyšších poct v rámci státní návštěvy, která se „nesla v duchu strategického partnerství“mezi dvěma státy, z nichž jeden má 1400krát víc obyvatel než ten druhý. Vypadalo by to trochu komicky, jenže tato masivní přítomnost v Džibutsku dává Číně smysl. Nejen z hlediska zajištění bezpečnosti světových obchodních tras, ale také jako výspy, odkud lze bdít nad desítkami miliard dolarů, které Číňané utratili na investicích v Africe. Často v zemích, které stojí v mezinárodním žebříčku vysoce rizikových destinací velmi vysoko.


Čína buduje image světového policajta, začíná v Africe


Každá větší čínská akvizice v zahraničí vyvolá vlnu analýz a komentářů, co tím vlastně Číňané sledují. Zvlášť když jsou investice součástí většího plánu typu nové Hedvábné stezky, z níž je vidět geopolitická strategie srovnatelná s tím, co svého času dovedla brilantně rozehrávat Velká Británie nebo třeba carské Rusko. Ještě na začátku milénia nebylo o Číně jako o zemi, která vyváží ve velkém nikoli revoluci a ideologii předsedy Maa (to dělala v 60. a 70. letech docela snaživě), ale kapitál v jeho fyzické i finanční podobě, téměř slyšet. O to větší na sebe strhává pozornost, když investice státních podniků i soukromých koncernů překročily hranici 100 miliard dolarů ročně.

Expanzi privátního kapitálu sice v posledních dvou třech letech úřady trochu přistřihly křídla - když se ukázalo, že kapitál se z Číny odlévá snad až příliš ochotně. Nicméně národní šampioni pod státní kontrolou dál usilují o získání kontroly nad surovinovými zdroji a nověji také kritické infrastruktury - přístavů, železnic, letišť či elektráren - zastřešených „jedním pásem, jednou cestou“. Džibutsko do tohoto konceptu skvěle zapadá, otázkou je, zda země tohoto typu budou schopny obsluhovat platební kalendáře, až pominou čínské „grace periods“, které vypadají tak lákavě.

Čína jako velký přítel?

Dobře se o té čínské expanzi píše, ale stojí za to si porovnat kumulované hodnoty a vedle sebe seřadit jednotlivé hráče, z nichž mnozí - pravda - začali podstatně dříve. Co se týče samotné Afriky, jde opět o rychlý a hodně viditelný nástup řady čínských koncernů v uplynulém desetiletí, který namnoze souvisel právě se snahou „pojistit si“ surovinové zdroje v období komoditního boomu. V letech 2010 až 2015 stouply čínské investice v Africe z 13 miliard na 35 miliard dolarů, tedy dost daleko za Spojenými státy (64 miliard), Velkou Británií (58 miliard) nebo třetí Francií (54 miliard dolarů).

Do těchto čísel není zahrnuto úvěrové financování ani obchody typu infrastruktura za předplacené budoucí dodávky surovin, v nichž Číňané excelují. Měli je donedávna rádi i Afričané. Když najednou jedete po asfaltu a platby jsou někde v budoucnu, vypadá Čína jako velký přítel. Když se silnice začne po pár letech v důsledku slabé údržby a nepříliš vysoké kvality dodaného díla rozpadat, ale co čert nechtěl, zároveň nastoupí splátky, začíná to připomínat neokolonialismus.

Na opravdu důkladné „ochytření“ budou mít africké vlády ještě pár příštích desetiletí, protože na tak dlouho se Číňanům upsali. Základna v Džibutsku je tu koneckonců od toho, aby se smlouvy braly vážně.

Čtěte dále:

Komentář: Chromý hradní čínský kůň

Fitness aplikace odhalila základnu CIA a ohrozila vojáky. Nejen americké

Dronobití na obzoru: Čína šíří bojové drony s naváděnými střelami

Facebook, Avatar, kasina. Co všechno je v Číně zakázáno?



Čtěte také

Airbus A380-800, ilustrační foto

Tvrdé přistání superjumba A380: Airbus spálil miliardy eur od evropských vlád

Evropský výrobce letadel Airbus získal na vývoj a výrobu obřího dopravního letounu A380…

před 2 hodinami

 Innogy

Innogy prodává podíl v českém distributorovi plynu mateřské firmě RWE

Německá energetická společnost Innogy podepsala dohodu s firmou RWE o prodeji svého…

před 2 hodinami

Události  Martin Kovář

Etická komise UK potvrdila, že bývalý prorektor Kovář opisoval texty

Etická komise Univerzity Karlovy (UK) dnes potvrdila stanovisko etické komise Filozofické…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kouříte zdravě aneb jakým rizikem jsou náhražky cigaret?
Přes 371 tisíc domácností loni změnilo dodavatele. I proto, že se zdražovalo
Neomezená mobilní data nejsou a ani nebudou
Otcovská dovolená v roce 2019
Daňové zvýhodnění na děti: Česko vs. Slovensko
Auta
Volvo XC90 se po faceliftu nezměnilo, nově ale maskuje…
První opravdová Cupra se jmenuje Formentor a sází na plug-in hybridní pohon
Audi Q8 může mít výkon 330 koní také v kombinaci s dieselem. Stačí vznést požadavek na obvyklé místo
Jak chrání SUV chodce? Forester a RAV4 na výbornou, BMW X1 v podstatě vůbec
Srovnání pokut u nás, v Rakousku, Německu a na Slovensku: Koho bolí nejvíc?
Technologie
Moneta ještě pořád chce koupit Air Bank, zaplatila by ale méně
Šeptanda: Microsoft ukáže nový Xbox již v červnu na E3
Samsung je králem smartphonů. Huawei mu ale v roce 2019 půjde po krku
AMD před vydáním GTX 1660 Ti zlevnilo Radeony RX Vega 56, některé až pod 7 tisíc
Konkurent Chrome OS od Microsoftu teď interně nese označení Santorini
Hry pro příležitostné hráče