A je doťokáno. Odchází nejdéle sloužící ministr dopravy - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

A je doťokáno. Odchází nejdéle sloužící ministr dopravy

,

Končící ministr dopravy Dan Ťok přinesl zákon o urychlení staveb, ale překvapil ho sníh v prosinci.

Česká republika neměla v samostatné historii déle sloužícího ministra dopravy. Ve vládě i v politice končí Dan Ťok, nestraník za hnutí ANO. Jeho konec měl přijít už dvakrát. Namále měl už při sestavování předchozího menšinového kabinetu, nakonec ale premiér Ťoka v úřadu nechal. Podruhé měl Ťok namále, když nezvládl prosincovou kalamitu při opravách D1. Tenkrát za něj premiér neměl náhradu. Necelých pět Ťokových let v úřadu jsme shrnuli do deseti nejdůležitějších bodů.

Byl Dan Ťok dobrým ministrem?

• Rychlejší stavění

Naplánovat a postavit dálnici trvá v Česku průměrně deset let. V únoru 2018 poslanci dostali na stůl novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, která mimo jiné umožní, aby stavba mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek.

• Levnější dálnice

V Ťokově éře výrazně zlevnila výstavba dálnic. Nebyla to ovšem ani tak jeho zásluha jako spíš důsledek větší konkurence na trhu. Čísly ministerstva dopravy řečeno, kilometr dálnice stojí v průměru 152 milionů korun, v roce 2008 stál 342 milionů.

254,6 kilometrů dálnic a obchvatů je aktuálně rozestavěno v České republice.
385 miliard korun vydal stát za uplynulé čtyři roky na dopravní výstavbu celkem.

• Nesplněný slib

Podle loňské prověrky NKÚ byla výstavba dálnic v letech 2013 až 2017 velmi pomalá a ani v příštích letech moc nezrychlí. Při tomto tempu nelze stihnout termín dokončení dálniční sítě do roku 2050.

• Hotové mýto

Ťok musel dvakrát rozhodnout v citlivé kauze mýtného systému. Zdědil potíže, které vyřešil v srpnu 2016 podepsáním dodatku, který prodloužil firmě Kapsch smlouvu do roku 2020. Dál ale bude mýtné vybírat konsorcium CzechToll / SkyToll. Smlouvu na desetiletý provoz s ním podepsal loni v září.

• Telematika a Fatýnkova klika

O klice druhého nejmocnějšího muže hnutí ANO Jaroslava Faltýnka se začalo veřejně mluvit před rokem. V té době Ťok zarazil obchod s akciemi společnosti ČD – Telematika, na němž mohl vydělat Pavel Hubáček, olomoucký miliardář a Faltýnkův známý. Později se veřejnost seznámila s dalšími jmény, například někdejšího předsedy dozorčí rady Českých drah a ČD – Telematiky a poslance ANO Milana Ferance a přerovského advokáta Květoslava Hlíny.

 Jak přibývají v Česku dálnice

• Vysokorychlostní železnice

Ťok politicky zastřešil vznik vysokorychlostních železnic. Ambiciózní projekt má vyjít až na 600 miliard korun do roku 2050. Nejdále jsou přípravy tratě z Prahy na Ústí nad Labem a Drážďany a pak na železnici směrem na Brno a Břeclav, oboje s přeshraničním napojením.

• Billboardy s vlajkou

V říjnu 2017 Ťok sliboval, že poslední nelegální billboard od dálnic zmizí do pár měsíců, ale nejsou odstraněny dosud. Dosud jich u silnic prvních tříd a dálnic nelegálně stojí stovky. Loni v září Piráti vyčíslili, že nerespektováním zákazu se majitelé nelegálních billboardů obohatili o více než 40 milionů korun.

• Překvapení v prosinci

Kvůli kombinaci zpožděných oprav dálnice D1 a sněžení nastala kalamita, když tisíce aut zůstaly po šestnáct hodin uvězněny v úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Ťok situaci hájil tím, že doufal, že nebude sněžit. Zní to jako vtip, ale Ťoka to málem stálo místo. Za stavbu i jednání se zpožděnou stavební firmou odpovídalo ŘSD.


Čtěte komentář: Faltýnek a Ťok, společné sbohem

 Weikert


• Kontroly na mostech

Ťok nechal zkontrolovat zhruba tisícovku železničních a silničních mostů. K rozhodnutí ho přiměly problémy Doubského mostu v Karlových Varech, který se musel strhnout; přispěl k němu i pád dálničního mostu v Janově a zřícení pěší lávky v pražské Troji.

• Zemanův kanál

Snem prezidenta Miloše Zemana je propojit Dunaj, Odru a Labe. Ťokovo ministerstvo po dvou letech zkoumání řeklo, že megalomanský projekt má smysl. Jeho uvedení v život by stálo 582 miliard korun, plus náklady na zesplavnění řek.

Dále čtěte:

Komentář: Karel, do pekla zajel

Mluvit budu já. Ministryně Maláčová nasadila podřízeným náhubek

Už se balím. Ťok po funkci ministra složil i mandát poslance

Čistky na státním zastupitelství nechystám, řekla Benešová. Zaměří se na boj s korupcí

Sedm nových silnic: letos má být zprovozněno 47 kilometrů dopravních staveb

Ohodnoťte tento článek
Diskuze