Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Brněnská turbodmychadla pohání v Le Mans i tento hybridní prototyp Toyota TS050 LMP1.
Brněnská turbodmychadla pohání v Le Mans i tento hybridní prototyp Toyota TS050 LMP1.
Autor: ACO

Slavné Le Mans začíná. I s brněnskými turby

Ondřej Stratilík 10. června, 06:26  -  Ondřej Stratilík
 Brněnská turbodmychadla pohání v Le Mans i tento hybridní prototyp Toyota TS050 LMP1.
Brněnská turbodmychadla pohání v Le Mans i tento hybridní prototyp Toyota TS050 LMP1.
Autor: ACO
10. června, 06:26

Vítězství v nejslavnějším závodě na světě obhajuje hybridní Toyota. I díky jihomoravské součástce.

Celý tenhle týden má světový motorsport jediný středobod. Francouzské město Le Mans, na jehož závodním okruhu la Sarthe už v sobotu odstartuje další ročník legendární čtyřiadvacetihodinovky. Pro českého fanouška je letos zajímavý ze dvou důvodů. Tím prvním je účast slovenského týmu ARC Bratislava, který se do závodu probojoval s monopostem třídy LMP2.

Největší šance na výhru se nicméně předvídají jednomu ze dvou továrních prototypů LMP1 značky Toyota. Jejich hybridní speciál TS050 vyhrál i loni a na téměř čtrnáct kilometrů dlouhém okruhu dokáže atakovat rychlost 340 kilometrů v hodině i díky turbodmychadlům z brněnského vývojové-ho centra Garrett. „Na těchto turbech pracujeme od roku 2011,” popisuje Libor Urbanec, ředitel divize firmy. Česká republika má tak na roštu alespoň tohle zastoupení.

24H Le Mans 2019 – startovní pole
LMP1 (tovární a soukromé prototypy): 2 vozy Toyota + 6 soukromých prototypů
LMP2 (slabší soukromé prototypy): 20 vozů včetně slovenské stáje ARC Bratislava (všechny mono-posty pohání stejný motor Gibson)
GTE Pro (tovární speciály GTE): 17 vozů (automobily Aston Martin, Chevrolet Corvette, Ferrari 488, Ford GT, Porsche 911)
GTE Am (soukromé speciály GTE): 17 vozů (stejné značky jako v GTE Pro)

Když královskou kategorii LMP1 jezdily v minulých letech také prototypy Porsche 919 a Audi R18, brněnská turbodmychadla zvyšovala výkony i jejich hnacích jednotek. V dnešním startovním poli má ve svých motorech důležitou jihomoravskou součástku třeba i pět hřmotných amerických vozů Ford GT.

Urbanec ví, že hybridní technologie LMP1 je dnes naprostou technologickou špičkou motorsportu. A tak zatímco brněnská turbodmychadla do motorů běžných aut musí mít především dlouhou život-nost a jejich vývoj trvá dlouho, u závodních speciálů je to jiné. Tam se hranice posouvají rychle s tím vědomím, že bezchybný výkon musí extrémně namáhané zařízení vydržet oněch čtyřiadvacet hodin. „Dřív mi to vývojáři z Audi řekli takhle - 70 procent každého jednoho okruhu jede auto na plný plyn,” upřesňuje Urbanec, jakou zátěž musí turbodmychadlo zvládnout.

Zařízení Garrett se však v motorsportu neprosadila jen ve vytrvalostních závodech. Rozšířené jsou i v závodech cestovních aut (touring cars) a třeba i ve formuli 1. Brněnské vývojové centrum je totiž partnerem rudé stáje Scuderia Ferrari.

Když bouchne guma

Stejně jako pro samotné automobilky tak i pro Garrett představuje čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans vlastně takovou laboratoř. „Inkubátor technických řešení,” škatulkuje závod sám Urbanec. Řada součástek a technologií, které si firmy vyzkoušely právě v Le Mans nebo v jiném závodě svě-tové vytrvalostní série WEC (World Endurance Championship), se pak během několika let dostaly i do běžných sériových vozidel.

A i když prý Urbanec nebude u televize o nadcházejícím víkendu sedět celých 24 hodin, průběžně si prý najde čas, aby vytrvalostní maraton sledoval. Jak říká, cítí pýchu, když vidí, jak automobily ví-tězí i díky technologii zrozené v Brně.

Podobné pocity zřejmě budou mít díky kanárkovému prototypu Ligier se startovním číslem 49 i naši východní sousedé. Týmu ARC Bratislava, jehož principál je Miroslav Konopka (mimochodem zná-mý Mariana Kočnera, který je obviněn z objednání vraždy slovenského novináře Jana Kuciaka), se totiž podruhé v historii podařilo přes kvalifikační závody v Asii probojovat až do Le Mans. Při své premiéře před dvěma roky skončil Konopkův tým na 45. místě se ztrátou 53 kol na vítězné Porsche 919. Letos by se logicky chtěli posunout výš.

A z českého pohledu má letošní Le Mans ještě jednu menší zajímavost. Je to přesně deset let, co se tuzemské stáji AMR Eastern Europe v prototypu LMP1 Lola-Aston Martin podařilo brát celkové čtvrté místo. „Když mi v rychlosti 345 kilometrů bouchla zadní pneumatika. Dodnes nechápu jak, ale nějak jsem to ustál a dojel jsem do boxů pro novou,” vybavuje si pilot Jan Charouz nezapomenu-telné momenty závodu Le Mans 2009. Za volantem se s ním tehdy střídal i Tomáš Enge.

24H Le Mans
Datum: 12. až 16. června 2019
Trénink: 16.00 až 20.00 (středa)
1. kvalifikace: 22.00 až 0.00 (středa)
2. kvalifikace: 19.00 až 21.00 (čtvrtek)
3. kvalifikace: 22.00 až 0.00 (čtvrtek)
Warm-up: 9.00 až 9.45 (sobota)
Start: 15.00 (sobota)
Cíl: 15.00 (neděle)

Čtěte také

 Spoluzakladatel projektu Soutěž a podnikej Martin Vítek

Projekt Soutěž a podnikej: jak se rodí baby podnikatelé

Projekt Soutěž a podnikej pomáhá středoškolákům rozjet vlastní byznys.

před 1 hodinou

Pivovar Budějovický Budvar

Budvar si kvůli brexitu vyjednal zvláštní celní režim. V Británii navyšuje zásoby ve skladech

Budějovický Budvar si kvůli brexitu vyjednal zvláštní celní režim. Dceřiná společnost…

před 1 hodinou

Nádraží v Ústí nad Labem, ilustrační foto

Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí

V neděli 15. prosince čekají železnici velké změny. Na mnoho tratí vyjedou místo…

před 1 hodinou

 Suezský průplav, ilustrace

Svatba dvou oceánů. Před 150 lety „zkrátil“ Suezský průplav svět

Suezský průplav postavili Francouzi, ovšem nakonec ho ovládli Britové a Egypt kvůli němu…

před 1 hodinou

 Předseda představenstva Slavie Jaroslav Tvrdík

Evropská CITIC má nového šéfa. Tvrdík zůstává v představenstvu a dál vede Slavii

Předsedou představenstva Citic Europe Holdings se stal Cchaj Chua-siang, který je také…

14. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Vojenská cisterna Henschel je pýchou správných chlapů
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Hry pro příležitostné hráče