Brněnská turbodmychadla pohání v Le Mans i tento hybridní prototyp Toyota TS050 LMP1.
Brněnská turbodmychadla pohání v Le Mans i tento hybridní prototyp Toyota TS050 LMP1.
Autor: ACO

Slavné Le Mans začíná. I s brněnskými turby

Ondřej Stratilík 10. června, 06:26  -  Ondřej Stratilík
 Brněnská turbodmychadla pohání v Le Mans i tento hybridní prototyp Toyota TS050 LMP1.
Brněnská turbodmychadla pohání v Le Mans i tento hybridní prototyp Toyota TS050 LMP1.
Autor: ACO
10. června, 06:26

Vítězství v nejslavnějším závodě na světě obhajuje hybridní Toyota. I díky jihomoravské součástce.

Celý tenhle týden má světový motorsport jediný středobod. Francouzské město Le Mans, na jehož závodním okruhu la Sarthe už v sobotu odstartuje další ročník legendární čtyřiadvacetihodinovky. Pro českého fanouška je letos zajímavý ze dvou důvodů. Tím prvním je účast slovenského týmu ARC Bratislava, který se do závodu probojoval s monopostem třídy LMP2.

Největší šance na výhru se nicméně předvídají jednomu ze dvou továrních prototypů LMP1 značky Toyota. Jejich hybridní speciál TS050 vyhrál i loni a na téměř čtrnáct kilometrů dlouhém okruhu dokáže atakovat rychlost 340 kilometrů v hodině i díky turbodmychadlům z brněnského vývojové-ho centra Garrett. „Na těchto turbech pracujeme od roku 2011,” popisuje Libor Urbanec, ředitel divize firmy. Česká republika má tak na roštu alespoň tohle zastoupení.

24H Le Mans 2019 – startovní pole
LMP1 (tovární a soukromé prototypy): 2 vozy Toyota + 6 soukromých prototypů
LMP2 (slabší soukromé prototypy): 20 vozů včetně slovenské stáje ARC Bratislava (všechny mono-posty pohání stejný motor Gibson)
GTE Pro (tovární speciály GTE): 17 vozů (automobily Aston Martin, Chevrolet Corvette, Ferrari 488, Ford GT, Porsche 911)
GTE Am (soukromé speciály GTE): 17 vozů (stejné značky jako v GTE Pro)

Když královskou kategorii LMP1 jezdily v minulých letech také prototypy Porsche 919 a Audi R18, brněnská turbodmychadla zvyšovala výkony i jejich hnacích jednotek. V dnešním startovním poli má ve svých motorech důležitou jihomoravskou součástku třeba i pět hřmotných amerických vozů Ford GT.

na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
22 968 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Santa Fe
Benzín
Automatická
Motor:
2.4 GDI e-CVVT 4x4 AT
Výbava:
Confidence
794 990 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30 kombi
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i CVVT 73 kW
Výbava:
Start
324 990 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai i30
Benzín
Manuální
Motor:
1.4i 73 kW
Výbava:
Start
294 990 Kč
s DPH
na objednávku Audi Q7
Nafta
Automatická
Motor:
45 TDI quattro 170kW
Výbava:
Q7
1 594 710 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Citigo-e iV
Elektromotor
Automatická
Motor:
61 kW
Výbava:
Style
421 302 Kč
s DPH
skladem Hyundai Tucson
Benzín
Manuální
Motor:
1.6 GDi 97 kW
Výbava:
TUCSON
444 990 Kč
s DPH
na objednávku BMW M4 Coupé
Benzín
Manuální
Motor:
M4 Coupé
Výbava:
M4
1 500 590 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 103 908 Kč
s DPH

Urbanec ví, že hybridní technologie LMP1 je dnes naprostou technologickou špičkou motorsportu. A tak zatímco brněnská turbodmychadla do motorů běžných aut musí mít především dlouhou život-nost a jejich vývoj trvá dlouho, u závodních speciálů je to jiné. Tam se hranice posouvají rychle s tím vědomím, že bezchybný výkon musí extrémně namáhané zařízení vydržet oněch čtyřiadvacet hodin. „Dřív mi to vývojáři z Audi řekli takhle - 70 procent každého jednoho okruhu jede auto na plný plyn,” upřesňuje Urbanec, jakou zátěž musí turbodmychadlo zvládnout.

Zařízení Garrett se však v motorsportu neprosadila jen ve vytrvalostních závodech. Rozšířené jsou i v závodech cestovních aut (touring cars) a třeba i ve formuli 1. Brněnské vývojové centrum je totiž partnerem rudé stáje Scuderia Ferrari.

Když bouchne guma

Stejně jako pro samotné automobilky tak i pro Garrett představuje čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans vlastně takovou laboratoř. „Inkubátor technických řešení,” škatulkuje závod sám Urbanec. Řada součástek a technologií, které si firmy vyzkoušely právě v Le Mans nebo v jiném závodě svě-tové vytrvalostní série WEC (World Endurance Championship), se pak během několika let dostaly i do běžných sériových vozidel.

A i když prý Urbanec nebude u televize o nadcházejícím víkendu sedět celých 24 hodin, průběžně si prý najde čas, aby vytrvalostní maraton sledoval. Jak říká, cítí pýchu, když vidí, jak automobily ví-tězí i díky technologii zrozené v Brně.

Podobné pocity zřejmě budou mít díky kanárkovému prototypu Ligier se startovním číslem 49 i naši východní sousedé. Týmu ARC Bratislava, jehož principál je Miroslav Konopka (mimochodem zná-mý Mariana Kočnera, který je obviněn z objednání vraždy slovenského novináře Jana Kuciaka), se totiž podruhé v historii podařilo přes kvalifikační závody v Asii probojovat až do Le Mans. Při své premiéře před dvěma roky skončil Konopkův tým na 45. místě se ztrátou 53 kol na vítězné Porsche 919. Letos by se logicky chtěli posunout výš.

A z českého pohledu má letošní Le Mans ještě jednu menší zajímavost. Je to přesně deset let, co se tuzemské stáji AMR Eastern Europe v prototypu LMP1 Lola-Aston Martin podařilo brát celkové čtvrté místo. „Když mi v rychlosti 345 kilometrů bouchla zadní pneumatika. Dodnes nechápu jak, ale nějak jsem to ustál a dojel jsem do boxů pro novou,” vybavuje si pilot Jan Charouz nezapomenu-telné momenty závodu Le Mans 2009. Za volantem se s ním tehdy střídal i Tomáš Enge.

24H Le Mans
Datum: 12. až 16. června 2019
Trénink: 16.00 až 20.00 (středa)
1. kvalifikace: 22.00 až 0.00 (středa)
2. kvalifikace: 19.00 až 21.00 (čtvrtek)
3. kvalifikace: 22.00 až 0.00 (čtvrtek)
Warm-up: 9.00 až 9.45 (sobota)
Start: 15.00 (sobota)
Cíl: 15.00 (neděle)

Čtěte také

 Prezident Miloš Zeman

Zeman: Turecko se v Sýrii dopustilo válečných zločinů

Turecko se při vojenské operaci na severu Sýrie dopustilo válečných zločinů, nemělo by…

před 3 hodinami

Praha Slovanská epopej

Slovanská epopej se přesune do Moravského Krumlova. Zůstane tam pět let

Praha zapůjčí Slovanskou epopej Alfonse Muchy na zámek v Moravském Krumlově. Obrazy tam…

před 3 hodinami

Rybolov, ilustrační foto

Rybáři na Baltu musí výrazně omezit lov. Regulace dopadne i na turisty

Sleď i treska jsou v Baltském moři v ohrožení. Proto kvóty na další rok výrazně klesly,…

před 5 hodinami

Tým vědců z technologického institutu v Karlsruhe (KIT) zkoumá využití vápníku v elektrických bateriích.

Jak nahradit drahé lithium? V Německu zkoušejí baterie s vápníkem

Vědci hledají řešení, jak při stoupající poptávce po akumulátorech nahradit kov lithium,…

před 5 hodinami

Guvernér Bank of England Mark Carney

Šéf Bank of England varuje byznys: Pokud nezačnete chránit klima, zbankrotujete

Guvernér centrální banky Spojeného království Mark Carney ostrým tónem varoval firmy,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s…
Za volantem Range Roveru Velar SVA Dynamic Edition: Do roka a do dne
Každá funkce nemůže mít vlastní tlačítko, říká ergonom Škodovky
Mercedes–AMG C63 přijde o motor V8. Místo něj dostane čtyřválec
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Hry pro příležitostné hráče