zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Americký astronaut na povrchu Měsíce
Americký astronaut na povrchu Měsíce
Autor: Pixabay

NASA zveřejnila, na kolik přijde cesta na Měsíc. Jedná se o částku podobnou HDP Estonska

14. června 2019, 14:56 - Tomáš Bohuslav
Americký astronaut na povrchu Měsíce
Americký astronaut na povrchu Měsíce
Autor: Pixabay
14. června 2019, 14:56

Projekt Artemis, jehož cílem bude po více než půl století dostat člověka zpět na Měsíc, vyjde Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) na 20 až 30 miliard dolarů, tedy v přepočtu zhruba mezi 450 až 680 miliardami korun. CNN Business to ve čtvrtek řekl jeho šéf Jim Bridenstine. Pilotovaný let k jedinému přirozenému satelitu Země by se měl uskutečnit v horizontu nadcházejících pěti let. Alespoň tak znělo březnové přání amerického prezidenta Donalda Trumpa.

S návratem na Měsíc NASA původně počítala až v roce 2028, šéf Bílého domu by ale chtěl celou záležitost výrazně urychlit. Problémem nicméně je, že aby se tak mohlo skutečně stát, musí úřad navýšit svůj roční rozpočet v průměru o další čtyři až šest miliard dolarů (90 až 135 miliard korun).

Celkové výdaje na projekt tak mohou ve výsledku dosáhnout přibližně stejné částky, jaká se podle odhadu Mezinárodního měnového fondu rovná ročnímu hrubému domácímu produktu Estonska.

Nový přístup

A právě vzhledem k této skutečnosti hodlá NASA k nadcházející misi přistupovat ve srovnání s předchozími dekádami poněkud odlišně. Její šéf totiž počítá s výraznějším zapojením soukromého sektoru, respektive firem zabývajících se vesmírnými technologiemi.

„Vracíme se zpět na Měsíc, ale uděláme to úplně jinak, než jak jsme to dělali v šedesátých letech,“ citovala Bridensteina CNN Business. „Důvod, proč potřebujeme komerční operátory, je ten, že dokážou být inovativní, a přitom zohledňovat náklady.“

V minulosti úřad spolupracoval například se společností Boeing, která se podílela na vývoji slavné rakety Saturn V, jež dostala v rámci programu Apollo na Měsíc mimo jiné i Neila Armstronga, prvního člověka na tomto vesmírném tělese vůbec.

Ostatně, protože se tato kooperace osvědčila na jedničku, rozhodla se NASA oslovit Boeing společně s jeho dceřinou firmou Lockheed Martin i tentokrát. Byl jim svěřen úkol dodat úřadu nový nosný raketový systém (SLS) a vesmírné plavidlo Orion. Právě ty by totiž měly za pět let znovu dopravit lidskou posádku na povrch nejbližšího souseda Země.

Boeing má potíže i ve vesmíru

Dosavadní vývoj nicméně provází řada problémů, zejména pak těch finančních. Podle původních odhadů mělo totiž zkonstruování nové rakety stát 9,7 miliardy dolarů (přibližně 220 miliard korun), přičemž první zkušební lety se měly odehrát již v roce 2017. Nynější odhady ale hovoří o částce až 12 miliard dolarů (cca 272 miliard korun) s tím, že testování nezačne dřív než příští rok. A podobně to vypadá i se samotným Orionem, neboť i v jeho případě byl rozpočet překročen již o několik milionů dolarů.

Boeing, respektive Lockheed Martin jsou coby soukromé společnosti do programu Artemis, který dostal jméno po řecké bohyni lovu a Měsíce, sice již zapojeny, Bridenstein si však spolupráci s ostatními komerčními subjekty představuje ve skutečnosti trochu jinak.

Dle jeho vize by se de facto jednalo o jakousi zakázkovou výrobu. Firmy by samy přicházely s vlastními návrhy vesmírné technologie, nechaly je zhotovit a následně i otestovat, načež by se s ostatními „hráči v poli“ utkaly o zisk lukrativních vládních kontraktů. NASA by se tak technicky vzato stala pouhým zákazníkem firem působících v odvětví kosmonautiky a vesmírného cestování.

Ve hře je i šéf Amazonu Bezos

Zda se tento směr nakonec ukáže jako správný, je v tuto chvíli nejasné. Stejně tak nejasné je i to, které soukromé vizionářské firmy se budou nakonec na dopravě dvoučlenné posádky na Měsíc, v níž by měla být poprvé zastoupena i žena, v roce 2024 doopravdy podílet.

Bude mezi nimi například společnost Blue Origin nejbohatšího muže světa Jeffa Bezose, která mimo jiné vyvíjí vlastní přistávací modul poeticky pojmenovaný Blue Moon? Za pět let budeme moudřejší. Tedy pochopitelně v případě, že z opětovného návratu člověka na Měsíc opět nesejde.


Čtěte také

Události Ilustrační foto

Dvě stě milionů pro vědu. Manželé Dvořákovi podpoří rekordní částkou mladé vědce

Tuhle vazbu česká chemie potřebovala. Manželé Hana a Dalimil Dvořákovi se rozhodli…

před 2 hodinami

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

před 3 hodinami

Šunka, ilustrační foto

Sendvič se šunkou ze Šanghaje může zničit globální trh s vepřovým masem

Amerika se obává zavlečení prasečího moru z Číny do Spojených států. V Chicagu museli u…

před 3 hodinami

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

před 4 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Babiš by sloučil další resorty. Mohli bychom mít až o čtyři ministry méně, tvrdí

Premiér Andrej Babiš by si uměl představit sloučení ministerstev průmyslu a obchodu,…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Daňové povinnosti předčasných důchodců
Kdo bude letos muset zaplatit solidární daň?
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče