Cizinče, zaplať! Jak zareagovat, když přijde pokuta ze zahraničí

07. října 2017, 16:00 - Jakub Stehlík, AUTO7
07. října 2017, 16:00

Vzpomínky na letošní dovolenou může nečekaně oživit cizokrajná dopisní obálka. V jejích útrobách pak najdeme úřední psaní s výzvou k zaplacení pokuty. V lepším případě v lámané češtině, obvykle však v jazyce státu, odkud výzva pochází. Hodit do koše, nebo raději zaplatit?

První prototyp radaru na měření rychlosti představila německá firma Telefunken na policejním veletrhu v Essenu v září 1956. Stacionární přístroj na trojnožce samozřejmě vyžadoval přítomnost obsluhy, o šedesát let později už proces měření i rozesílání pokut probíhá víceméně automaticky.

Takové měření bývá dnes už takřka výhradně v režii obcí, protože vybrané pokuty směřují právě do jejich, nikoliv do státního rozpočtu. A třeba právě v sousedním Německu zajišťuje tento výnos nemalou část obecního rozpočtu: Jen v samotném Berlíně pracuje nepřetržitě 107 mobilních a 17 stacionárních radarů – za loňský rok s jejich pomocí vydělalo město 74,4 milionu eur (v přepočtu zhruba dvě miliardy korun).


Osoba blízká: dá se výmluva při přestupku použít?


V Německu stále existuje „osoba blízká“
Většina států převedla odpovědnost za přestupek na majitele auta, v Německu však stále platí úprava, kdy úřad musí najít skutečného viníka. Výzva k zaplacení pokuty sice i v tomto případě směřuje na majitele auta (a nabízí možnost, že po zaplacení je případ uzavřen), zároveň je však vyzván, aby do přiloženého formuláře vyplnil jméno skutečného řidiče – i proto chodí z Německa pokuty s detailem obličeje. Majitel je zároveň poučen, že smí výpověď ve věci odmítnout v případě, že by tím poškodil sebe nebo osobu sobě blízkou. Nabízí se mu také možnost s přestupkem nesouhlasit, důvody však musí uvést v němčině. Taková úprava je tedy poměrně liberální a nestaví majitele automaticky do pozice viníka.

Nejen do německého rozpočtu svým dílem nově přispívají i čeští motoristé. Naše země se totiž od konce loňského roku zapojila do mezinárodní datábáze Eucaris, kde si úřady v zemích EU podle registrační značky vozidla dohledají jeho vlastníka. Toho pak vyzvou k platbě nebo k udání viníka.

Pokuty, o kterých nám čtenáři píší, nebývají vysoké. V zahraničí se Češi naučili jezdit mnohem opatrněji než doma, mimo jiné právě proto, aby se zbytečně nedostali do kontaktu s tamní policií. Jenže automatické systémy třeba v Rakousku nebo Německu evidují a vymáhají i pokuty za překročení rychlosti o pouhých několik jednotek. Třeba za šest kilometrů si v Německu účtují 10 eur, devět kilometrů nad limit (viz rámeček V Německu…) vyjde na 15 eur. Vzhledem k tomu, že radary bývají často umístěné na přehledných úsecích, nemusí mít řidič ani tušení, že se něčeho dopustil. Stejně jako u nás i v cizině totiž platí, že radary slouží spíš k snadnému výběru peněz než k hlídání dopravně nebezpečných míst.

Celý článek si přečtěte na webu Autobible.cz


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
I důchodci mohou pobírat nemocenskou
Elektřina on-line. Umíte si přes internet vyřídit snížení záloh?
Jak budou otevřené obchody 1. a 8. května?
Průzkum CENTURY 21: ceny bytů v České republice
Je na uložení peněz lepší spořicí účet nebo termínovaný vklad?
Auta
Volvo S90 Ambience nemá sedadlo spolujezdce a nabízí…
Škoda Kamiq má po premiéře. Prohlédněte si crossover, který se k nám nedostane
Opel Grandland X chce být ještě stylovějším crossoverem. Přichází dvoubarevná verze
Plug-in hybrid Subaru s technikou z Priusu dostane jméno Evoltis
BMW sází na osobitost i u motorek. Program Spezial je obdobou automobilového Individual
Technologie
Blokování reklam je v pořádku. Adblock Plus vyhrál další soud
Google to zkouší zase jinak. Pozastavil vývoj Allo, vyvíjí novou komunikační platformu
Souhlaste, nebo odejděte. Facebook aktualizoval podmínky a nechá vás rozhodnout
Intel zrušil nedávno představené chytré brýle Vaunt – i celou divizi New Devices Group
Telegram vydržel zatím největší internetovou cenzuru v ruských dějinách
Hry pro příležitostné hráče