Netvrdíme, že elektromobil je řešením pro každého, ale pro spoustu lidí ano, říká šéf českého Fordu - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Netvrdíme, že elektromobil je řešením pro každého, ale pro spoustu lidí ano, říká šéf českého Fordu

,
Netvrdíme, že elektromobil je řešením pro každého, ale pro spoustu lidí ano, říká šéf českého Fordu
Zdroj: Ondřej Kroutil

Automobilka Ford oficiálně představila na českém trhu elektromobil, který si půjčil jméno i některé ikonické rysy od legendárního Mustangu a v hledáčku má zejména Teslu Model Y. O jeho cílové skupině, elektrické budoucnosti značky v Evropě i jejím postavení na českém trhu s námi na české premiéře Mustangu Mach-E hovořil Libor Beneš, Country Manager pro Českou republiku.

Bezdrátové aktualizace, obrazovka palubního systému na výšku, komunikovaný dojezd přes 600 km – váš nový elektromobil Mustang Mach-E vypadá jako zatím nejpřímější konkurent Tesly Model Y. Má se, v nadsázce řečeno, Elon Musk začít bát?

Bát je možná silné slovo, ale respekt má určitě. Dal ho najevo už při prvním představení Mustangu Mach-E na konci roku 2019. Ve vnímání značky i v podílu na trhu elektromobilů má zatím Tesla náskok, ale odborní novináři se shodují, že jestli má pozici Tesly někdo v dohledné době ohrozit, je to právě Ford se svou novinkou. A první prodejní čísla to potvrzují, možná Muskovi dokonce přidělaly vrásky. Stále se tedy bavíme o americkém trhu; na tom evropském jsme prvnímu zákazníkovi předali vůz teprve před pár týdny.

Z produktového pohledu je Mustang Mach-E opravdu nejpřímějším konkurentem Tesly Model Y. Je téměř shodný jak velikostí a siluetou, tak výkonovými parametry i dojezdem. Z prvních zahraničních přímých srovnání častěji vyšel jako vítěz Ford, takže se těším, až si na konci tohoto roku budou moci i čeští zájemci vyzkoušet, že nejde jen o plané řeči.

Specificky na českém trhu bude ale nejvýznamnějším konkurentem Machu-E elektrické SUV domácího výrobce, Škoda Enyaq. To asi bude o něco těžší soupeř?

Ano, na našem trhu samozřejmě počítáme s tím, že lídrem segmentu bude model od domácího výrobce. To je dáno už pozicí Škody na trhu a z toho vyplývajícími možnostmi. O Enyaqu se s trochou nadsázky dozví úplně každý, což u ostatních značek neplatí. Kdybychom ale čistě hypoteticky posadili stejné množství zákazníků do obou konkurenčních modelů a nechali je svézt, vsadil bych se, že většina z nich by zvolila Mustang Mach-E. V klinických studiích na velkých evropských trzích zvítězil náš model i proti všem ostatním konkurentům. Kdybych měl uvést jen jeden důvod, proč tomu tak je, řekl bych, že prostě tím, že je to Mustang. Tím je řečeno všechno – Mustang rovná se výkon, design a emoce.

Jak vůbec vaši zákazníci a potenciální zájemci reagují na ten název? Spojení legendárního jména Mustang s elektrickým SUV vyvolalo zpočátku poměrně negativní reakce.

Byla to zpráva, která oběhla celý svět, a nejen ten automobilový. A ano, vyvolalo to spoustu emotivních reakcí. Šlo o velkou sázku, vždyť Mustang je asi tou vůbec největší ikonou Fordu, značkou, kterou budujeme už skoro 60 let! Pokud by si top management nebyl 100% jistý modelem Mach-E a jeho potenciálem dostát názvu Mustang, určitě bychom ho tak nenazvali. Já už mohu potvrdit, že jak zpracováním, tak hlavně jízdní dynamikou tohle auto nosí název Mustang zcela zaslouženě.

Poznámka redakce: Jízdní dojmy a test rychlonabíjení Mustangu Mach-E přinášíme v samostatném článku na naší subdoméně autobible.euro.cz:

Je to Mustang? Je to fuk. Elektrický Ford se jménem legendy obstojí sám o sobě

Z mého pohledu tedy hodnotím toto rozhodnutí jako skvělé. Mustang Mach-E se tím automaticky dostal do podvědomí lidí po celém světě. Kdybychom přišli s běžným designem a novým, nikdy nepoužitým názvem, byl by to jen jeden z dalších elektromobilů na trhu, kterých v těchto letech přichází na trh hodně.

Kdo budou zákazníci Mustangu Mach-E? Budete lovit právě mezi zájemci o Teslu, nebo počítáte spíš s dosavadní klientelou Fordu?

Předpokládáme, že budoucí majitelé Mustangu Mach-E budou z větší části dosavadní zákazníci jiných značek včetně Tesly, ale potenciálně i dalších našich konkurentů. Pro Ford jde o zcela nové teritorium, což ovšem neznamená, že aktivně neoslovíme i naše věrné zákazníky; i z nich se budou rekrutovat majitelé našeho prvního opravdového elektromobilu.

Možná to zní paradoxně, ale nečekám, že do Mustangu Mach-E přesednou současní majitelé klasického benzínového Mustangu. To je úplně jiná cílová skupina s jiným pohledem na svět. Několika z nich jsme už naši elektrickou novinku ukázali a reakce byly hodně podobné – měli na něj dopředu spíše negativní názor, ale v reálu se jim auto líbilo. Zjistili jsme ale, že o něm mají velmi zkreslené představy, například že má dojezd okolo 100 km nebo že stojí tři miliony korun. Když jsme tyto údaje uvedli na pravou míru, byli zaskočeni. Myslím, že ale stejně nebudou mezi prvními zákazníky elektrického sourozence jejich oblíbené klasiky.

Bude ve skladbě zákazníků český trh nějak odlišný od západní Evropy?

Zcela zásadním rozdílem je už to, že Česká republika je jednou z mála zemí Evropské Unie, kde spotřebitel není motivován žádnou formou vládní finanční pobídky. Takže zatímco v některých členských státech se tím množina potenciálních zákazníků rozšiřuje na většinu ekonomicky aktivní populace, v našich podmínkách se pro elektromobil v cenové hladině kolem 1,5 milionu korun rozhodnou v zásadě dva typy zákazníků.

Prvním typem je moderní člověk, který se aktivně zajímá o nové technologie a témata související s životním prostředím. Chce svým dílem přispět k čistšímu ovzduší v místě, kde žije, není ale natolik radikální, aby začal chodit pěšky nebo jezdit na kole. Nechce přijít o komfort a svobodu pohybu, a tak si pořídí elektromobil, který se ovšem vymyká běžným standardům a za kterým se, s nadsázkou řečeno, každý otočí.

Druhou skupinou zákazníků budou lidé a také firmy, kterým se provoz elektromobilu ekonomicky vyplatí. Už nyní jsme v kontaktu s předními českými energetickými společnostmi, kde se to přímo nabízí, ale z dlouhodobějšího pohledu se investice například do Fordu Mustang Mach-E může vyplatit obecně jakékoli firmě, která má možnost takový vůz pohodlně dobíjet. Navíc tím získá plusové body z hlediska vnímání značky. Trend postupného přechodu k „zelenějšímu“ vozovému parku pozorujeme už několik let a určitě bude dále zesilovat.

Když říkáte, že v Česku jako v jedné z mála zemí EU nejsou na elektroauta pobídky, budete v tomto směru nějak působit na českou vládu, nebo to necháte trhu?

Svaz dovozců automobilů, jehož jsme členem, už na takovém návrhu pracuje. Ve srovnání s většinou států EU bohužel velmi zaostáváme a nejde jen o chybějící subvence, ale celkově o absenci koncepce udržitelné dopravy. Výsledkem je mimo jiné stárnoucí vozový park, aktuální průměr dokonce přesáhl 15 let, což je alarmující číslo, vyšší než třeba na Slovensku, v Polsku či Maďarsku. Pevně věříme, že naše argumenty budou přijaty a nejpozději od nového roku se dočkáme podpory elektrifikovaných vozů i u nás.

Vraťme se ještě k dojezdu. Na rozdíl od německých výrobců, kteří zdůrazňují spíš technickou kvalitu baterie a schopnost rychlého nabíjení pod zátěží, vy kladete, zdá se, větší důraz na dojezd. Je to prostě tím, že Tesla byla benchmark – což je vzhledem k americkému původu obou značek logické – nebo je to opřené o nějaké hlubší analýzy zákaznických preferencí?

Bez ohledu na náš americký původ jsme se rozhodli tento parametr akcentovat z toho důvodu, že ze zákaznických průzkumů vyplývá, že obava z nízkého dojezdu je nejčastější bariérou pro nákup vozu na čistě elektrický pohon. Ale našich až 600 km je přeci zcela srovnatelných s běžným autem se spalovacím motorem. Ano, za určitých okolností to bude o pár desítek kilometrů méně, což ale na podstatě nic nemění. Neříkáme, že elektromobil je řešením pro každého, v dnešní době rozhodně ne, ale jsme přesvědčeni, že pro poměrně širokou cílovou skupinu jde o skvělé řešení. 

Nedávno Ford nečekaně oznámil, že od roku 2030 vůbec nebude v Evropě nabízet auta se spalovacím motorem. To byl asi šok i pro mnohé vaše kolegy a prodejce, ne?

Upřímně řečeno trochu ano, na první pohled jde o hodně odvážné prohlášení, kterým Ford možná tak trochu předběhl dobu. Když si ale vybavíte, jak vypadal automobilový průmysl, a vlastně svět obecně, naopak právě před deseti lety, uvědomíte si, že vlastně úplně jinak. Z pohledu preferencí zákazníků, technologií, cenové hladiny a mnoha dalších parametrů jsme nyní někde úplně jinde a asi nikdo si tehdy neuměl představit, jak rychlý vývoj a jak přelomové změny nás čekají. To samé platí i naopak, při pohledu do budoucnosti. Spousta lidí vehementně popírá význam elektrifikace a upozorňuje na některé aktuální bariéry, ale přiznejme si, že nikdo z nás nemůže přesně vědět, jak bude vypadat svět za dlouhých deset let – jaké budou dostupné technologie, zdroje, jak se změní ceny, infrastruktura a celý koncept dopravování lidí z místa na místo.

Ford chce v Evropě prodávat už jen elektromobily. Vidí v nich cestu k udržitelné ziskovosti

Rozhodně nepatřím mezi ekoteroristy, ale je potřeba si uvědomit, jakým tempem roste hustota zalidnění velkých měst po celém světě a zároveň počty prodaných automobilů. Kdybychom nedělali nic, postavili bychom naše potomky před neřešitelný úkol. A aby se takový kolos, kterým automobilový průmysl je, opravdu reálně proměnil, musí jít někdo příkladem a možná to na začátku i trochu přehnat. Ostatní pak budou následovat, ať už jde o jednotlivé země, celé kontinenty, nebo i samotné výrobce aut. Jak dlouho bude tato přeměna probíhat, ukáže až budoucnost.

Neměli bychom chápat tuhle „akceleraci elektrifikace“ spíš jako kapitulaci v segmentech, v nichž Ford nedokáže být na evropském trhu konkurenceschopný? Vždyť v jiných částech světa, pokud vím, nic tak radikálního neplánujete. 

Určitě to není kapitulace, Ford bude i do budoucna pokrývat všechny klíčové segmenty, možná s výjimkou tzv. minivozů, kde jsme kdysi nabízeli model Ka, ale aktuálně do tohoto segmentu neplánujeme znovu vstupovat, a naším nejmenším modelem tak zůstává Fiesta.

Elektrifikace kompletní modelové řady je proces, který probíhá napříč segmenty a postupně – v následujících letech budou těžištěm našich prodejů tzv. mild hybridy, které představují nejnižší stupeň elektrifikace. Jde o cenově dostupnou technologii, kdy je vůz poháněn klasickým spalovacím motorem, ale zároveň je vybaven akumulátorem, který se při jízdě z kopce nebo brzdění automaticky dobíjí. Tato energie je následně využita při rozjezdu, kdy malý elektromotor asistuje motoru spalovacímu a výsledkem je vyšší výkon a zároveň nižší spotřeba paliva. Tato chytrá a bezúdržbová technologie stojí řádově jen o 10 až 20 tisíc více oproti tradičnímu pohonu, tedy stejně jako třeba metalický lak.

Teprve kolem roku 2026 budeme u všech našich modelů nabízet dva nejvyšší stupně elektrifikace, tedy plug-in hybridní a čistě elektrický pohon. A až za další čtyři roky potom přejdeme na elektromobily, alespoň pokud jde o osobní auta.

A pokud jde o užitková?

U těch bude přechod pozvolnější. Odhadujeme, že za deset let budou zhruba dvě třetiny nových užitkových vozů Ford jezdit bezemisně, zatímco zbývající třetina bude stále poháněna naftou jako dnes.

Celou dobu se bavíme o Evropě, ale není úplně pravdou, že jsme jediným regionem, kde se přechod na 100% elektrický pohon intenzivně řeší. Ve Spojených státech se už nějakou dobu mluví o roku 2035, ale není vyloučeno, že po zvolení nového prezidenta nedojde k akceleraci tohoto plánu. Pozadu nezůstane ani Asie, kde je lídrem možná trochu překvapivě Čína.

Očekává se, že každé desáté auto prodané letos v této zemi bude elektrické, to je pro představu zhruba čtyřikrát více než v České republice.

Podobně jako jiným výrobcům se ani vám nevyhnuly potíže s baterií v plug-in hybridu Kuga. Provedli jste sice nápravné opatření a prezident evropského Fordu Stuart Rowley se dokonce oficiálně omluvil, ale neotřáslo to důvěrou zákazníků v novou technologii? 

Věřím, že ne. Šlo o vadnou sérii akumulátorů od dodavatele a Ford se k problému postavil čelem, s každým jednotlivým zákazníkem jsme pravidelně komunikovali a nabídli kompenzace za způsobenou nepříjemnost spočívající v dočasné nemožnosti vůz dobíjet ze zásuvky. Jak správně říkáte, k podobnému problému došlo snad u každého výrobce, což je možná i pochopitelné. Vývoj v oblasti elektrifikovaných vozů není zcela přirozený, pravidla Evropské unie stanovující poměrně drastické pokuty za nedodržení emisních limitů ho ženou kupředu obrovským tempem.

Jak jste vůbec spokojeni s postavením na českém trhu? V minulosti jsme byli zvyklí vídat Ford na vyšších příčkách žebříčku importérů než v posledních letech.

Je pravda, že v letech 2007 až 2011 jsme byli dokonce importérem číslo 1. To už je ale opravdu dávno a naše modelová řada i samotná strategie značky na evropském trhu se od té doby výrazně změnila. Ve zmiňovaném období tvořil většinu našich prodejů model Fusion, což byl typický představitel tehdejší éry – extrémně jednoduchý vůz, který neoslnil designem ani technologiemi, ale nabídl nízkou cenu. S každým dalším novým modelem se potom Ford posouval směrem k vzhledově i technologicky atraktivnějším, modernějším vozům. To s sebou samozřejmě nese vyšší vývojové a výrobní náklady, a tím pádem i vyšší ceny. Což je naprosto úmyslný posun, protože dříve sice Ford prodával ve větších objemech a držel vyšší podíl na trhu, ale divize osobních vozů dlouhodobě generovala ztrátu. To nebylo dlouhodobě udržitelné, a tak jsme začali hledat nové cílové skupiny pro, řekněme, o něco náročnější zákazníky.

Jak se to odrazilo na vašem tržním podílu?

S našimi výsledky na českém trhu jsme nebyli spokojeni hlavně v první polovině minulého roku, kdy jsme klesli až ke třem procentům. Od té doby ale rosteme, dokázali jsme i díky několika novým modelům každé čtvrtletí o něco navýšit náš tržní podíl až k současným pěti procentům, což už je úroveň, kde bychom se chtěli pohybovat. Pět procent může znít jako nízká ambice, ale je potřeba dodat, že se pohybujeme v konkurenci zhruba 30 významných značek a český trh je navíc zcela specifický pozicí Škody. V žádné jiné evropské zemi nemá žádný výrobce tak silné postavení, tedy zhruba třetinu celého trhu, jako právě Škoda u nás.

Jak bude vypadat automobilový trh řekněme v polovině dekády? Někteří analytici předpovídají, že lidé mohou mít tendenci nechávat si osvědčená auta se spalovacím motorem déle, než aby se nechali natlačit do elektromobilu, který není pro jejich potřeby vyhovující. Třeba v Nizozemsku už vidíme, že trh s novými auty klesá, zatímco obchod s ojetinami vzkvétá.

Trh s novými vozy určitě neporoste takovým tempem jako dříve, ale mírný růst v řádu jednotek procent se přesto čeká. Velká skupina zákazníků bude nadále elektrifikované vozy odmítat a raději si ponechá déle stávající auto se spalovacím motorem. Pokud to tedy legislativa dovolí – nedá se vyloučit, že podobně jako se omezují prodeje nových vozů, se neomezí i provoz těch starších, které nejen více znečišťují ovzduší, ale jsou i významně méně bezpečné.

V polovině dekády se ještě nedá očekávat masivní rozšíření elektromobilů. To bude vyžadovat dalších několik let, i kvůli související infrastruktuře. Mezitím se mi jako ideální řešení pro velkou část zákazníků jeví plug-in hybridní technologie. Ta dává možnost jízdy čistě na elektřinu do vzdálenosti 50-60 km, za pár let možná až dvojnásobku, ale zároveň vůz pohání běžný spalovací motor ve chvílích, kdy vůz není dobitý. Pro člověka, který bydlí v rodinném domě, nebo má možnost vůz dobíjet třeba v práci, jde opravdu o skvělé řešení i z pohledu návratnosti investice, která se pohybuje v řádu několika málo let ve srovnání se spalovacím motorem. Aktuálně nabízíme v provedení PHEV modely Kuga, ještě větší SUV Explorer a také dodávku Transit Custom a jeho osobní verzi Tourneo. V příštích letech přibudou do seznamu i další modely.

Z amerických modelů dovážíte do Evropy legendární Mustang a od loňska také velké SUV Explorer. Je nějaká naděje, že se oficiální cestou dočkáme třeba také pick-upu F-150, jichž u nás díky šedým dovozcům jezdí víc než dost, nebo velmi pozitivně přijatého off-roadu Bronco? Dodge Ram nebo Jeep Wranger v Česku k dostání jsou.

Ford se v Evropě více než kdy dříve zajímá o to, co se potenciálním zákazníkům líbí, a pokud to dává ekonomický smysl, nic není vyloučeno. Obzvlášť když vidíme, jak dobře byl Mustang i Explorer v Evropě přijat. Více ale budoucí modelové plány bohužel nemohu specifikovat.

Ford F-150 Lightning je fullsize pick-up, který by se mohl oficiálně prodávat i v Evropě

Zůstaňme ještě v Americe. Doma je Ford velmi aktivní ve vývoji autonomního řízení, ale tady se o tom skoro neví. Není to škoda?

Myslím, že v Evropě pro toto téma ještě úplně nedozrál čas. Jsou zde jak bariéry legislativní – v zemích EU je zatím zakázáno provozovat autonomní vozy – tak psychologické. Obzvlášť u nás v České republice lidé „auta bez řidiče“ vnímají spíše negativně. A u příznivců naší značky to upřímně i chápu, vždyť Fordy jsou známé skvělými jízdními vlastnostmi. To není žádné klišé, opravdu od velké části zákazníků víme, že si vybírají Ford právě díky tomu, že jeho řízení je pro ně požitkem. Takže představa, že tito lidé rádi nechají řízení na autě samotném, je lichá. Nechme se překvapit, kdy a v jaké podobě se i u nás začneme s autonomním řízením setkávat.

Zatím jsme skoro nemluvili o užitkových autech, v nichž je Ford už několik let po sobě evropskou jedničkou. Zůstane to tak i do budoucna? 

Určitě, žádnou jinou alternativu si nedokážu představit. Užitkové vozy jsou pro Ford obrovskou prioritou a když vidím aktuální pozici a investice do modelů i služeb, které budeme uvádět v příštích letech, opravdu věřím, že svou pozici jedničky ještě posílíme. A jsem moc rád, že lídrem trhu užitkových vozů jsme nejenom v Evropě, ale za dosavadní průběh tohoto roku i v České republice.

Co za tím podle vás stojí?

Naše portfolio užitkových vozů je nejširší na trhu. Zatímco dříve jsme byli závislí hlavně na ikonickém modelu Transit, dnes úspěšně prodáváme mnohem více variant, od nejmenšího modelu Courier přes Connect, Custom až právě po největší Transit. Letošním bestsellerem je pak Tourneo Custom. To není typická dodávka, jde o takzvaný people mover, tedy osobní verzi pro přepravu osmi až devíti osob. Ukazuje se, že přesně takový typ prostorného a flexibilního auta čeští zákazníci vyhledávají. Paradoxně tomu pomohl i dlouhotrvající lockdown. Na dovolenou s rodinou nebo partou přátel, ať už v létě po Česku nebo v zimě na hory, je právě Tourneo Custom dokonalou volbou.

Samostatnou kapitolou je pak Ford Ranger. Žádný jiný model nemá v celé Evropě tak silné postavení jako právě Ranger mezi pick-upy. Také u nás jich prodáváme čím dál více, protože jde o opravdu variabilní model, který si poradí s jakýmkoli terénem a umí plnit jak roli nezničitelného pracanta, tak stylového vozu například v nekompromisní variantě Raptor z dílny Ford Performance.

Úspěch Fordu v segmentu užitkových vozů ale nespočívá jen ve stovkách verzí dodávek, které umíme nabídnout, ale i v síti Transit Center, kterých máme po celé republice kolem dvaceti.

Čím je takové Transit Centrum jiné, není to jen honosný název pro normálního dealera?

To určitě není. Jsou to opravdoví specialisté nejen na samotný prodej a financování, ale i na poprodejní služby a servis. Ať už jste malá stavební firma se třemi dodávkami, nebo třeba klient typu ČEZ s flotilou čítající stovky aut. Naším cílem je všem těmto zákazníkům nabídnout záruku 100% mobility, neboli zjednodušeně řečeno závazek, že pokud bude muset jejich vůz do servisu a my ho nebudeme schopni obratem opravit, nabídneme mu adekvátní náhradní vůz. To v praxi není úplně snadné zajistit, a tak pracujeme s různými novými technologiemi, které problémům předchází. A když už nějaký přijde, zákazníkovi vše maximálně usnadní.

Přelomová je například aplikace FordPass. Ta umožňuje nejen funkce jako odemykání, zamykání nebo dokonce startování vozu na dálku, ale poskytuje i informace o aktuální dopravě nebo nabízí palubní wi-fi hotspot. Její verze FordPass Pro určená pro menší firmy potom poskytuje správci vozového parku živá data o celé flotile včetně aktuální polohy vozů a jejich kondici. Umí upozornit na nutný servisní zásah a umožní se rovnou online objednat do nejbližšího servisu.

V Česku působí nemálo firem, které upravují užitková auta podle konkrétních potřeb zákazníka. Jak významné jsou přestavby pro váš byznys?

Hodně. Čím dál větší část našich užitkových vozů se ke konečnému zákazníkovi nedostane ve stavu, v jakém vyjede z výrobní linky. U modelu Transit dokonce více než polovina vozů projde nějakou přestavbou, od drobných úprav až po kompletní vestavby. Některé zajišťuje přímo Ford, ale většinu musí provádět odborní přestavbáři. Zákazník s nimi ale vůbec nemusí přijít do styku, vše zařídí specialista Ford Transit Centra.

Škála možných přestaveb je téměř nekonečná, běžně zajišťujeme například chladicí dodávky, regálové systémy, vozy pro hendikepované, nejrůznější obytné vestavby nebo zvedací plošiny. Naší asi největší chloubou jsou potom státní zakázky – sanitky, policejní vozy, a především hasičské přestavby. Profesionálním i dobrovolným hasičům jsme za posledních několik let prodali už téměř 1500 Fordů. Má to pro nás vyšší rozměr než jen obchodní, ohromně si vážíme jejich práce a jsme hrdí na to, že po České republice jezdí dnes už tisíce Fordů, které pomáhají zachraňovat lidské životy.