Jančurův RegioJet má velké plány. Investuje miliardy do nových vlaků i digitalizace - Euro.cz

Přihlášení

Jančurův RegioJet má velké plány. Investuje miliardy do nových vlaků i digitalizace

,
Jančurův RegioJet má velké plány. Investuje miliardy do nových vlaků i digitalizace
Zdroj: RegioJet
  • RegioJet uspěl ve výběrovém řízení vyhlášeném Deutsche Bahn na odprodej 29 vozů pro dálkové vlaky

  • Prodejům jízdenek do Chorvatska se daří

  • V plánu má společnost také aplikaci na plánování dovolené

Společnost RegioJet ze skupiny brněnského podnikatele Radima Jančury uspěla ve výběrovém řízení vyhlášeném Deutsche Bahn na odprodej 29 vozů pro dálkové vlaky. Jedná se o klimatizované vozy pro rychlost až 200 km/hod, které projdou ještě nezbytnými úpravami především interiéru. Následně je RegioJet postupně nasadí do provozu na své dálkové vlaky jezdící v České republice, na Slovensku, v Rakousku a v dalších zemích střední Evropy.

Tiskový mluvčí holdingu Student Agency a RegioJet Aleš Ondrůj prozrazuje, že do budoucna se RegioJet hodlá ještě více zaměřit na pořizování zcela nových vozů: „Ve druhém pololetí letošního roku by mělo flotilu vozů rozšířit dalších šest vozů typu Astra. V každé sedačce mají obrazovku, ve které cestující mohou sledovat filmy a další zábavní a informační obsah.“

RegioJet ve všech vlakových spojích spustil pilotní projekt on-line objednání občerstvení. Aktuálně funguje ve všech vozech Astra (třída Standard) a také ve vozech třídy Low-cost. Cestující mají možnost si kdykoli během jízdy pomocí aplikace na telefonu objednat občerstvení z palubního menu (včetně kávy zdarma), personál občerstvení připraví a donese jej zákazníkovi přímo na místo.

Vlak s lokomotivou Traxx MS3 na nádraží Ostrava-Svinov

„Omezuje se osobní kontakt, zákazník nemusí čekat na příchod stevardky či stevarda; zaplatit může buď běžnou platební kartou anebo Kreditovou jízdenkou,“ doplňuje Ondrůj. Tento způsob objednání se jako volitelná možnost postupně rozšíří do všech vlakových tříd.

Lokomotivní park má v letošním roce doplnit celkem 15 vícesystémových lokomotiv Bombardier Traxx MS 3. První dvě převzal RegioJet už na začátku letošního roku. V rámci zkušebního provozu najezdily s vlaky RegioJet kolem 80 tisíc kilometrů. „Standardně jsou vybaveny také nejmodernější zabezpečovací technologií ETCS – představují ve svém oboru absolutní špičku. RegioJet je prvním dopravcem, který tyto lokomotivy využívá v pravidelné osobní dopravě,“ tvrdí mluvčí.

Pro RegioJet je to zatím největší investice do rozvoje vozového parku. V dalších letech má opci na pořízení desítek dalších lokomotiv tohoto typu, které by se měly stát základem unifikované lokomotivní flotily RegioJet. Celkově společnost pro tento rok počítá s investicemi do vozového parku ve výši kolem dvou miliard korun.

Na financování těchto plánů si RegioJet půčuje na trzích i u finančních domů. Úspěšně emitoval dluhopisy v hodnotě cca 1,5 miliardy Kč a získal také komerční úvěry od České spořitelny a nejnověji od Komerční banky. „Ty jsou navíc zaručeny garancí od EGAP – přesto bylo financování poskytnuto bankami ještě na vyšší rámec, než je záruka od EGAP. To také signalizuje vysokou důvěru finančních institucí směrem k RegioJetu a jeho rozvojovým plánům,“ říká Ondrůj.

Novými vlaky to nekončí

Stejně jako v loňském roce zavede RegioJet letní spoje do Chorvatska. Jejich provoz bude probíhat po upravené trase přes Budapešť a nově zamíří vedle Rijeky také do Splitu. Počet prodaných jízdenek je momentálně přibližně 12 tisíc. Poprvé by měl spoj přitom vyjet 28. května. RegioJet plánuje otevřít také vlakové spojení do Polska a na Ukrajinu. „Současně analyzujeme možnosti provozu na dalších trasách – a to jak v segmentu denních, tak i nočních spojů – v rámci klíčových tras ve střední Evropě,“ prozradil mluvčí.

Pomohlo by sjednocení podmínek mezi státy EU a zavedení očkovacích pasů, říká o cestování v době pandemie český šéf FlixBusu

Vedle investic do vozového parku a nových linek plánuje RegioJet zaměstnat až 100 lidí, kteří se zabývají vývojem a inovacemi. Do celého procesu hodlá investovat v první fázi kolem 100 milionů korun s tím, že řada služeb by do budoucna měla mít výraznou digitální stopu. Tým vývojářů například aktuálně pracuje na aplikaci, kde si lidé naplánují cestu ze svého domu a zkombinují přitom více dopravních prostředků, ubytování, výlet v destinaci či pojištění.

„Naším cílem je, aby si v ní člověk například z Brna z obýváku naplánoval cestu na Honolulu a zpět a nemusel to řešit s pěti poskytovateli, ale vše udělal na jedno kliknutí. Také pokud by měl nějaké problémy, opět vše bude řešit v aplikaci přes nás a my mu okamžitě pomůžeme, z velké části pomocí automatizace některých služeb. Ušetří tím čas a i peníze,“ přibližuje Ondrůj.