V červenci 2020 se v pražském Karlíně sešlo dvanáct přátel, kteří se rozhodli, že budou společně malovat. Původně to měla být jen jednorázová akce pro příjemné trávení volného času během pandemie covidu, večer měl ale takový úspěch, že na jeho základě vznikl ArtMoment, který se za uplynulých pět let proměnil v jeden z nejúspěšnějších zážitkových projektů v Česku.
Koncept ArtMomentu je přitom poměrně jednoduchý – v určitý večer se sejde skupina lidí, kteří od organizátorů dostanou veškeré potřebné pomůcky k tomu, aby si mohli namalovat vlastní obraz. Následně si vyberou z nabídky 50 různých předloh a pod dohledem zkušených lektorů se pustí do vytváření uměleckého díla, jež jim zůstane na památku.
„Nešlo nám o to učit lidi malovat. Chtěli jsme jim dát prostor pro radost, klid a společné chvíle. Že z toho vznikl projekt, který mění večery tisícům lidí, je pro nás ten největší dar,“ říká Egor Nefedov, spoluzakladatel ArtMomentu.
Malování pro Google či Coca-Colu
ArtMoment dnes zájemcům nabízí širokou paletu kreativních zážitků. Patří mezi ně klasické malování akrylem na plátno (ArtMoment), inkoustové experimenty (ArtInk), malování vínem (ArtWine), 3D strukturované obrazy (ArtTexture), ale třeba i prémiový ArtBrunch v cukrárně Myšák, kde se maluje se zlatem a podává se snídaně ve stylu Ambiente.
Široká nabídka různých zážitků už za pět let přilákala téměř 30 tisíc hostů, kteří se zúčastnili 1 703 akcí v devíti městech od Karlových Varů až po Ostravu. Nejnavštěvovanějším zážitkem přitom zůstává klasický ArtMoment, jehož se jen v Praze v loňském roce zúčastnilo 3 484 zájemců.
Důležitou součástí celého projektu je rovněž ateliér ArtLab ve Vnitroblocku v pražských Holešovicích. V něm mají zájemci možnost vytvořit obrazy různými netradičními metodami s pomocí točících stolů, balónků nebo takzvaných houpaček, kdy barva ve vzdušných křivkách padá na plátno. Za rok a půl existence už ArtLab navštívilo přes dva tisíce lidí.
„Zážitkem s ArtMomentem prošlo také přes 250 firem – od startupů až po značky jako Google, Coca-Cola, Amazon, Samsung, Česká spořitelna, Nivea nebo Deloitte. Často jde o zážitky šité na míru, například týmové malby, společná plátna nebo workshopy na firemních večírcích. Firemní zážitky tvoří dnes zhruba dvacet procent všech našich akcí,“ doplňuje pro Euro.cz Nefedov.
Umění s koupelovými bombami či legem
I v současnosti ArtMoment pracuje na nových formátech, jež mají lidem nabídnout další druhy zážitků. Začátkem července tak například ve spolupráci se značkou LUSH vznikl takzvaný BathArt, který propojuje svět výtvarného tvoření s aromaterapií a kosmetikou. Zájemci si během zážitku vytvoří vlastní koupelové bomby, přičemž upravit si můžou nejen tvar a barvu, ale i složení, vůni a design.
„Na workshopu se účastníci seznámí i se surovinami, základy přírodní kosmetiky a principy kombinování esenciálních olejů. Chtěli jsme vytvořit formát, který bude stejně kreativní jako naše malovací večery – ale s jinou energií a smyslovostí. Tvoření s přírodními vůněmi a texturami oslovuje jiný typ publika, často třeba ty, kdo se s výtvarným tvořením necítí úplně komfortně,“ vysvětluje Nefedov.
Další novinkou v nabídce ArtMomentu je formát s názvem LEGO Print propojující výtvarný workshop s hravým principem tisku z výšky pomocí klasických LEGO kostek. Každý účastník si z plochých LEGO dílků sestaví vlastní motiv (figurku, nápis nebo abstraktní obrazec), jež následně otiskne na výtvarný papír pomocí speciálních barev.
Ve vzdálenější budoucnosti pak ArtMoment plánuje i akce, na nichž se lidé budou moci naučit malovat: „Chceme rozšířit nabídku o zážitky, které povedou účastníky víc do hloubky, ale stále v duchu ArtMomentu – přátelsky, hravě a bez stresu. Spíše než o nějakou školu malby tedy půjde o vedený prožitek, kde si člověk osvojí výtvarnou techniku přirozeně. První pilotní formáty plánujeme testovat v roce 2026.“
VIP klub pro ty nejvěrnější
Kromě nových zážitků ArtMoment chystá rovněž expanzi, takže zážitky spojené s malováním si brzy budou moci užít i lidé ve Zlíně a Teplicích. Do budoucna značka zvažuje vstup také do dalších měst či dokonce do zahraničí – první na řadě by mohlo být Slovensko a Polsko.
Další zásadní novinkou je připravovaný VIP program pro nejvěrnější účastníky. Ti dostanou přístup na speciální zážitky, které nejsou běžně v nabídce, jako je například testování nových formátů, slavnostní večery pořádané výhradně pro členy VIP klubu nebo první ochutnávky novinek. Členství v klubu přitom nepůjde nijak zakoupit, získají ho jen ti hosté, kteří se opakovaně účastní zážitků ArtMomentu.
I přes všechny plánované novinky každopádně Nefedov tvrdí, že jeho prioritou není co nejrychlejší růst projektu, ale maximální spokojenost hostů. „Nechceme být největší. Chceme být nejlepší – nejvíc autentický, přátelský a inspirující zážitek, jaký si člověk může dopřát,“ uzavírá spoluzakladatel ArtMomentu.