Výhybka směrem k udržitelnosti. Současným technologickým trendům na železnici vévodí zelená energie, rychlost je upozaďována

26. 12. 2022
Doba čtení: 2 minuty
  • Poslední měsíce ukázaly, že cestování po železnici má budoucnost. A to jak v Evropě, tak po celém světě
  • Nejde jen o nové vysokorychlostní tratě a supermoderní vlaky, ale také o důraz na úsporu energií a neustálé navyšování kapacit
  • Velkou novinkou jsou vlaky na vodík, kterými se už nyní projedete v některých částech Německa

Rok 2022 byl na železnici plný změn. Do praxe bylo uvedeno mnoho moderních technologií, které přinášejí cestujícím pohodlí, zajímavé zážitky i možnost zvolit si ekologičtější způsob dopravy. Které z nových vlaků určitě stojí za vyzkoušení?

Alpy na dotek

Moderní technologie jsou pro vlakovou dopravu zásadní v mnoha směrech. Jedním z důvodů je i fakt, že lze díky nim vést železniční tratě třeba ve velehorách. Příkladem luxusního panoramatického vlaku je švýcarský Golden Pass Express, který spojuje města Montreux, Gstaad a Interlaken. Výhodou vlaku, jenž byl uveden do provozu letos v prosinci, je především fakt, že dokáže měnit výšku i rozchod kol, a tak může jezdit na různých typech tratí.

Německo sází na vodík

Náš západní soused se tentokrát místo stavby vysokorychlostních tratí soustředil na nové zdroje energie, konkrétně na vodíkové palivové články. Tento pohon využívají například vlaky na lince v Bremervörde v Dolním Sasku. Zatím jich je čtrnáct a nazývají se Coradia iLint. A první cestující na nich již pár týdnů skutečně jezdí. 

Německý unikát. V Dolním Sasku otevřeli vůbec první plně vodíkovou železniční trať na světě
Přečtěte si také:

Německý unikát. V Dolním Sasku otevřeli vůbec první plně vodíkovou železniční trať na světě

Navyšování rychlosti už není hlavním cílem

Evropskou železniční velmocí je rozhodně Francie, která letos představila novou generaci rychlovlaků TGV M. Do provozu se dostanou v roce 2024 a jezdit budou stejnou maximální rychlostí jako jejich předchůdci. Na rozdíl od nich se ale pyšní i několika dalšími výhodami. „V roce 2022 nepotřebujeme být rychlejší, raději chceme vozit více cestujících při nižší spotřebě energie,“ vysvětlil pro CNN tiskový mluvčí společnosti Alstom, která vlaky vyrábí.

Další asijská magistrála?

Svůj nový rychlovlak má rovněž Laos, země ležící v jihovýchodní Asii hned vedle Vietnamu. Spojuje tamní metropoli Vientiane s městem Boten, jež sousedí s čínskou provincií Jün-nan. Na trati dlouhé 422 kilometrů čeká na cestující 75 tunelů a 167 mostů a viaduktů, přičemž do budoucna by se tento koridor měl stát součástí ambiciózního železničního projektu, který má propojit Peking, Bangkok a Singapur. 

Česko má nejhustší železniční síť v EU, ale nejméně spokojené řidiče. Přitom do stavby komunikací investuje čtyři procenta HDP
Přečtěte si také:

Česko má nejhustší železniční síť v EU, ale nejméně spokojené řidiče. Přitom do stavby komunikací investuje čtyři procenta HDP

Méně letů do Skandinávie?

Další novinkou je pravidelná noční linka na trase ze Stockholmu do Hamburku. Vlak Euronight vyjíždí ze švédského hlavního města každé odpoledne v 17:30 a v cílové stanici je druhý den přibližně v 7:00. Nejen že nabízí krásné romantické výhledy, ale také má sloužit jako ekologičtější alternativa k letecké dopravě. Právě ve Švédsku totiž najdete evropskou centrálu sociálního hnutí Flight Shame (Flygskam), které dlouhodobě kritizuje dopad létání na životní prostředí.

Italské rychlovlaky ve Španělsku i Řecku

Na evropské železnici se letos objevili také dva noví operátoři. Oba patří pod rychle rostoucí italskou skupinu Trenitalia. Ve Španělsku jde o Iryo, které zatím funguje na dvou trasách. V Řecku je to Helenic Train na lince z Atén do Soluně. Jeho velkým přínosem je, že zkrátil vzdálenost mezi největšími řeckými městy na méně než čtyři hodiny.

  • Našli jste v článku chybu?