Menu Zavřít

Velký pomocník, ale i zásadní zdroj příjmů. Google Maps slaví 20 let a plánují využívat více umělé inteligence

Aplikace Google Maps
Autor: Depositphotos
  • Nástroj Google Maps, který je nejpoužívanější navigační aplikací na světě, oslaví začátkem února 20 let od svého spuštění
  • Platforma aktuálně nabízí mapy ve více než 250 zemích a územích. Měsíčně ji používají zhruba dvě miliardy lidí, přičemž její tržby dle odhadu analytiků převyšují deset miliard dolarů ročně
  • V rámci jejich dalšího rozvoje se Google chce nyní soustředit na větší implementaci umělé inteligence nebo na zmapování dalších zemí skrz Street View

Cestování do neznámých destinací bylo ještě před pár desetiletími o poznání složitější než dnes. Člověk se musel při hledání konkrétních cílů spoléhat především na pomoc klasických papírových map, k čemuž potřeboval mít i dobrý orientační smysl. Tyto časy jsou ale už dávno minulostí. V sobotu 8. února totiž oslaví své 20. „narozeniny“ nejpoužívanější navigační aplikace na světě – Google Maps.

Za uplynulé dvě dekády tato platforma urazila skutečně dlouhou cestu, jelikož ještě v roce 2005 nabízela uživatelům pouze vyhledání určité adresy či třeba nalezení supermarketů, nádraží nebo hotelů ve vybrané oblasti. V následujících letech bylo ale spuštěno mnoho nových funkcí, bez nichž je už dnes těžké si Google mapy vůbec představit.

Týká se to například satelitních map, plánovače cesty s pomocí prostředků hromadné dopravy, aktuálních dat o dopravní situaci a zácpách nebo třeba funkce Street View, která umožňuje podívat se na fotografie pořízené přímo na dané ulici. Co nikoho zřejmě příliš nepřekvapí, je skutečnost, že v prvních letech platforma fungovala pouze na počítačích. Její mobilní verze byla spuštěna až v roce 2007, a verze pro operační systém iOS dokonce dokonce ještě o dalších pět let později.

První verze aplikace Google Maps

První verze aplikace Google Maps. Zdroj: Google

Zásadním vylepšením bylo rovněž spuštění recenzí jednotlivých firem nebo navigace do aut. Kromě toho pak Google v uplynulých letech do map přidal i bližší informace o otevírací době, telefonních kontaktech či internetových stránkách daných podniků nebo zavedl možnost stažení offline map. To vše podle CNBC vedlo k zásadnímu nárůstu popularity platformy, kterou aktuálně využívají přes dvě miliardy lidí měsíčně ve více než 250 zemích a územích. Jak přitom uvádí sám Google, ještě před pěti lety byl počet uživatelů jeho map zhruba poloviční.

Příjmy z reklam a prodeje dat

Díky značné popularitě platformy je jasné, že i přes zmíněné investice do inovací jsou Google Maps pro svoji mateřskou společnost skutečně velmi lukrativním produktem. Konkrétní příjmy sice nikdy nebyly zveřejněny, analytici z banky Morgan Stanley ale odhadují, že v roce 2023 se pohybovaly okolo 11 miliard dolarů (asi 246 miliard korun). To představuje obrovský nárůst oproti roku 2019, kdy měly dosahovat „pouhých“ tří miliard (téměř 67 miliard korun).

Používáte Google Maps?

  • Ano, je to má nejoblíbenější mapová aplikace
    38 %
  • Ano, ale raději používám konkurenční aplikace
    54 %
  • Ne, Google Maps nepoužívám
    8 %

Hlavním zdrojem příjmů Google Maps jsou samozřejmě reklamy, které můžou ve vyhledávání zvýhodnit určité firmy, jež si za to zaplatí. „Vždy se zaměřujeme na to, abychom lidem poskytli seznam výsledků, jež budou co možná nejpřesněji odpovídat tomu, co hledají. Obchodníci ale mají možnost zaplatit za to, aby se jejich podnik v tomto seznamu objevil,“ přiblížil Chris Phillips, viceprezident a generální ředitel divize Google Geo, která má na starosti právě i provoz map.

Kromě reklamy Google vydělává také na tom, že podrobná data z map poskytuje dalším firmám z mnoha různých odvětví. Mezi nimi jsou například internetové obchody, služby nabízející rozvoz jídla či lidí, automobilky nebo třeba společnosti zabývající se instalací solárních panelů na střechy rodinných či bytových domů. Rozhodně se přitom nejedná o malé částky, jelikož třeba Uber před šesti lety uvedl, že za předchozí tři roky zaplatil za používání Google Maps celkem 58 milionů dolarů (přes 1,3 miliardy korun).

Umělá inteligence najde ideální bar

I přes zásadní náskok, který má platforma před všemi svými konkurenty, se Google intenzivně snaží si své prvenství udržet. Zajistit mu to mají například nově používané kamery pro Street View, díky nimž je možné záběry ulic aktualizovat mnohem rychleji, a tudíž častěji, což zároveň umožňuje expanzi do dalších zemí. Už během letošního roku by se tak na Street View měly objevit tři nové státy – Bosna a Hercegovina, Namibie a Lichtenštejnsko.

Loni v říjnu také Google do map přidal svého generativního chatbota s umělou inteligencí jménem Gemini. Uživatelům to má výrazně usnadnit vyhledávání míst, která splňují hned několik specifických požadavků zároveň, jako je třeba „sportovní bar vhodný pro psy s televizí a venkovním areálem“. Umělá inteligence totiž dokáže pročíst tisíce recenzí, v nichž umí dané charakteristiky rychle vyhledat.

Vyhledávejte s pomocí videa. Google představil přelomovou funkci, která využívá i umělou inteligenci
Přečtěte si také:

Vyhledávejte s pomocí videa. Google představil přelomovou funkci, která využívá i umělou inteligenci

Kromě toho Gemini dokáže pomoci i řidičům, jelikož je v reálném čase informuje o různých problémech na jejich trase. K nim můžou patřit třeba zaplavené nebo zasněžené silnice, špatné povětrnostní podmínky či místa, na nichž často dochází k dopravním nehodám. „Chceme dosáhnout toho, aby naše produkty pomáhaly lidem cestovat a pohybovat se sebevědoměji a zároveň bezpečněji,“ uzavřel Phillips.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek