Uzbek Shakhzod Umirzakov před několika lety pracoval jako průvodčí v autobusovém depu v Taškentu. Při výkonu svého zaměstnání si všiml, že jeho firma přichází až o 30 procent tržeb kvůli lidským chybám nebo podvodům. Ještě více ho ale zarazilo, že na trhu neexistovaly prakticky žádné nástroje, které by se podrobně věnovaly tomu, jak se zákazníci chovají v kamenných prodejnách.
Umirzakov proto spolu s Jamshidjonem Khakimjonovem založil startup TASS Vision, jehož cílem bylo vytvořit „Google Analytics“ pro každodenní offline život. Za uplynulé čtyři roky firma vyvinula komplexní řešení, které obchodníkům umožňuje sledovat v reálném čase kompletní zákaznické cesty v kamenných prodejnách, optimalizovat rozmístění produktů a měřit efektivitu in-store marketingu.
„Pomáháme obchodníkům provozovat výkonnostní marketing přímo na prodejní ploše. Data potvrzují, že mnoho našich klientů zvýšilo tržby a snížilo provozní náklady. Naším cílem není jen automatizovat maloobchod, ale vytvořit nový datový standard pro celý offline svět,“ vysvětlil Umirzakov.
Růst o 500 procent ročně
TASS Vision aktuálně nabízí svým klientům dva klíčové produkty – Vitrac pro sledování zákaznických cest po prodejně a Sitrac pro analýzu regálových interakcí. Obě tyto platformy běží na takzvaných edge AI kamerách, které mají přímo v sobě integrovanou umělou inteligenci. To umožňuje rychlejší zpracování získaných dat a lepší ochranu soukromí zákazníků, jelikož nedochází k odesílání dat do cloudu.
Uzbecké řešení už zaujalo mnoho klientů z řad jednotlivých firem, v současnosti je nasazeno ve více než dvou tisících maloobchodních prodejnách v deseti zemích světa, a to především v odvětví elektroniky, módy, farmacie a rychloobrátkového spotřebního zboží. Díky tomu TASS Vision v posledních dvou letech meziročně rostl o zhruba 500 procent.
A ještě rychlejší rozvoj firmy by nyní měla podpořit i téměř 32 milionů korun, které startup získal v novém investičním kole. Jeho lídrem se přitom stal brněnský fond Purple Ventures, jenž vůbec poprvé ve své historii investoval v Uzbekistánu – Umirzakova a spol. podpořil částkou 12 milionů.
„TASS Vision přináší do kamenných prodejen to, co e-commerce má už roky – přesný a detailní přehled o zákaznickém chování a měřitelnost. Jde tedy o skutečnou datovou revoluci pro kamenný maloobchod. Díky vlastnímu hardwaru i softwaru má navíc firma silnou technologickou výhodu a zároveň extrémně efektivní business model,“ okomentoval Jan Davídek, partner Purple Ventures
Dvacetkrát rychlejší kamery
Aktuální investice umožní TASS Vision třeba dokončení vývoje nové generace vlastních kamer. Ty mají být až dvacetkrát rychlejší než současné modely, energeticky efektivnější a lépe škálovatelné pro mezinárodní nasazení. Cílem je zároveň zjednodušit jejich instalaci, aby pro obchodníky představovaly co nejmenší bariéru.
Kromě samotného hardwaru ale investice podpoří i expanzi TASS Vision na klíčové trhy v regionech Středního východu, Severní Afriky a Střední Eurasie. S tímto krokem má firmě pomoci rovněž fakt, že kromě Uzbekistánu už má své zaměstnance třeba v Jižní Koreji a Číně, kde probíhá výzkum a vývoj AI modelů.
„Věříme, že spojení edge AI a retailu bude jedním z určujících trendů příštích let, a TASS Vision má skvěle našlápnuto stát se lídrem v této kategorii. Proto jsme neváhali a uzavřeli investici i v dalekém Uzbekistánu, kde investujeme jako vůbec první fond z našeho regionu,“ doplnil Davídek.