Menu Zavřít

Umělou inteligenci už v práci používá většina Čechů. Už jste dostali školení?

Člověk pracující na notebooku s umělou inteligencí
Autor: Shutterstock
  • Podle průzkumu portálu StartupJobs používá generativní umělou inteligenci několikrát denně přes 30 procent respondentů, další čtvrtina ji pak využívá aspoň jednou týdně
  • Více než polovina respondentů zároveň vnímá umělou inteligenci pozitivně, a to hlavně proto, že jim usnadňuje práci
  • I kvůli rychlému šíření technologie platí nově pro evropské firmy povinnost, aby své zaměstnance v používání AI nástrojů proškolily

Umělá inteligence se stává stále důležitější součástí práce velkého množství Čechů. Podle závěrů nového průzkumu kariérního portálu StartupJobs používá nástroje generativní AI několikrát denně asi 32 procent respondentů. Dalších téměř 26 procent lidí umělou inteligenci používá párkrát do týdne a asi 22 procent se na ni s pracovním dotazem obrátí jen výjimečně. Pouze zhruba 22 procent respondentů pak uvedlo, že AI nevyužívají vůbec.

Z výzkumu dále vyplynulo, že asi 70 procent Čechů vnímá nástup umělé inteligence a její vliv na svou práci pozitivně. Nejčastěji přitom lidé oceňují, že AI jim ulehčí jejich běžnou pracovní činnost, další zase rádi zkoušejí nové technologie a jejich možnosti.

Zhruba 22 procent Čechů ale umělou inteligenci vnímá neutrálně, a 7,4 procenta dokonce negativně. Velká část těchto lidí se bojí, že AI je časem nahradí, nebo že dokonce roboti ovládnou celý svět, dalším zaměstnancům se „jen“ nechce učit pracovat s novou technologií.

Používáte při své práci nástroje umělé inteligence?

AI je pomocník, ne náhrada

Průzkum StartupJobs se dále zabýval tím, k jakým úkolům čeští zaměstnanci umělou inteligenci používají nejčastěji. Zhruba 57 procent dotazovaných odpovědělo, že jsou to převážně rutinní činnosti, jako třeba psaní textu či kódu. Dalším 37 procentům zaměstnanců pak AI pomáhá s kontrolou textu nebo kódu a 41 procent ji využívá pro vymýšlení nápadů a brainstorming.

Jak vyplývá z výše uvedených údajů, umělá inteligence často pomáhá například vývojářům. To ostatně potvrzuje třeba technologický ředitel vývojového centra Sky Czech Republic, kde je nejrozšířenějším nástrojem GitHub Copilot. 

„Dnes ho ve Sky používají stovky lidí. Pomáhá jim nejen urychlit psaní kódu, ale také navrhuje celé úseky logiky na základě předchozího kontextu. Vývojáři si ho chválí, přestože se občas dopouští chyb a rozhodně není samostatně použitelný – stále je to jen pomocník, ne náhrada za člověka,“ řekl pro Euro.cz Jan Špitálník.

Ztráta empatie i schopnosti kritického myšlení. „Otec internetu“ a stovky dalších odborníků varují před přílišnou závislostí lidstva na AI
Přečtěte si také:

Ztráta empatie i schopnosti kritického myšlení. „Otec internetu“ a stovky dalších odborníků varují před přílišnou závislostí lidstva na AI

AI nástroje se ale v pražské firmě neomezují jen na vývoj. Využívají je třeba týmy, které zpracovávají videa – pro automatické generování titulků, klíčových slov nebo základních popisů obsahu. Vedle toho Sky testuje rovněž pokročilejší nástroje, jež umožňují „nakrmit“ jazykový model firemní dokumentací, čímž vzniká jakýsi interní Google. „Ukázalo se, že to funguje překvapivě dobře. Výzvou je správné nastavení promptu, aby model nevymýšlel nesouvisející odpovědi. Po vyladění modelu jednoznačně vnímáme jeho přínos,“ doplnil Špitálník.

Podobné jako BOZP

I díky stále většímu rozšíření práce s umělou inteligencí se na tuto oblast v poslední době zaměřila také Evropská unie v rámci svého nařízení AI Act. To ukládá firmám povinnost zajistit svým zaměstnancům „gramotnost“ v oblasti umělé inteligence, a to pro všechny, kteří s ní pracují. Školení by měla lidem poskytnout technické znalosti a dovednosti, ale také bezpečnostní zásady a pravidla pro ochranu dat.

Blockbustery jsou až příliš drahé, tvrdí režisér Titanicu. Zlevnění podle něj může přinést umělá inteligence
Přečtěte si také:

Blockbustery jsou až příliš drahé, tvrdí režisér Titanicu. Zlevnění podle něj může přinést umělá inteligence

Nové nařízení vstoupilo v platnost už 2. února 2025, přičemž v oblasti školení nestanovuje žádné konkrétní výjimky. Jinými slovy, vzdělávat své zaměstnance by tedy měla každá firma. „Všechny organizace, které nasazují AI systémy (v režimu deployer) či AI systémy poskytují (v režimu provider), jsou povinny zajistit odpovídající školení pro své zaměstnance. Zároveň také musí vést záznamy o proběhlých školeních a materiály a školení pravidelně aktualizovat. Je to velice podobné jako například v případě BOZP,“ shrnul Jaroslav Menčík, partner advokátní kanceláře Mavericks.

Školení ihned reagují na novinky

Ačkoliv mnohé firmy zatím o zmíněné povinnosti ani neví a svým zaměstnancům tedy školení nenabízejí, existuje i mnoho společností, které různé AI kurzy organizují poměrně často i na základě nejnovějších poznatků. „Běžně u nás nastávají situace, kdy kupříkladu kolegové z analytického týmu mají v pondělí školení k nové verzi nástroje Cursor, jež vyšla předchozí pátek. A ten další pátek už běží první produkční verze kódu, který ho využíval. Technicky šlo přitom o skokové zlepšení,“ shrnul Andrej Hájek, CEO digitální konzultační skupiny FLO.

Podobně to situaci vnímá rovněž česká společnost Productboard. „AI je nedílnou součástí našeho produktu. I proto je pro nás klíčové, aby všichni naši zaměstnanci rozuměli, jak zásadně AI mění svět kolem nás a jak díky ní můžeme přinášet ještě větší hodnotu nám a našim zákazníkům. V rámci interního vzdělávání kombinujeme živá školení přes platformu Hone s praktickými interními workshopy,“ uvedl Jiří Nečas, tech community manager z Productboardu.

Umělá inteligence mění pravidla hry i v meteorologii. Umí předpovídat počasí rychleji, přesněji a s minimálními náklady
Přečtěte si také:

Umělá inteligence mění pravidla hry i v meteorologii. Umí předpovídat počasí rychleji, přesněji a s minimálními náklady

Oslovené firmy se tedy shodují, že vzdělávání zaměstnanců je důležité a daným společnostem se vyplatí. „Povinné školení může být zdravý impuls pro firmy, které s AI zatím váhaly. Když se toho chopí chytře, může jim to reálně pomoct zrychlit digitální transformaci, což je i případ mnoha našich klientů. U nás AI neškolíme jako samostatný trend. Učíme se ji využívat tak, aby lidem pomáhala dělat jejich práci lépe, ať už jde o analytiky, nebo třeba kreativce,“ uzavřel Andrej Hájek.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek