Menu Zavřít

Tady vznikají součástky pro CERN a brzy i pro „české“ F-35. Výrobu leteckých motorů rok co rok navyšujeme na dvojnásobek, říká šéf PBS Group

(ROZHOVOR) „Jsme takový specialista na vše, co se točí a potřebuje pohon,“ říká v rozhovoru s redakcí Euro.cz Petr Kádner, generální ředitel společnosti PBS Group. A skutečně, ve výrobních závodech První brněnské strojírny, pyšnící se více než 200letou historií, vzniká vše od kryogenních čerpadel přes parní kondenzační turbíny až po pomocné energetické jednotky, takzvané APU. Zdaleka tím největším byznysem je nicméně odvětví leteckých motorů, které se používají například v dronech. A právě o nich – stejně jako o řadě dalších důležitých témat, včetně zapojení PBS do programu „českých“ letounů F-35, expanze do USA i masivního rozšiřování výroby doma v Česku – byla řeč především.

Pane Kádnere, zkuste mi prosím na úvod vyjmenovat, co vše ve Velké Bíteši vzniká. Jakými produkty se zde zabýváte?

O PBS se v poslední době hodně píše především v souvislosti s výrobou leteckých motorů pro obranné prostředky, avšak i díky naší dlouhé historii máme zkušenosti s celou řadou dalších oborů. Kromě letectví se dlouhodobě zabýváme takzvaným přesným slévárenstvím. Co si pod tím představit? Jedná se o takové odlitky, které mají velmi náročně definované rozměry, hrany a samozřejmě i celkovou kvalitu. Řečeno jinak, jde o velmi jemnou práci, za kterou jsme velmi rádi a kterou velice oceňují i naši klienti. Jde o práci, která nám umožňuje uspět v celé řadě dalších oborů.

Kdybych měl jmenovat nějaké konkrétní věci, tak vězte, že se u nás zabýváme například i výrobou náhradních kyčelních kloubů či přesných strojků pro kryogeniku, jakými je částečně vybaven i urychlovač částic CERNu. Tím hlavním byznysem je ale právě letectví, v rámci něhož dodáváme součástky třeba i do letadel, která se vyrábí v Česku.

Předpokládám, že tím máte mysli letouny L-39NG, totiž L-39 Skyfox, jak zní jeho nový oficiální název… 

Ano. A také do vojenských vrtulníků Mi-8, které se u nás servisují a pro které vyrábíme především ony APU.

Kolik takových součástek bychom v novém „NGéčku“ od Aero Vodochody nalezli?

Pokud správně počítám, tak celkem třiatřicet.

Na motory se nás začali ptát zákaznici, a tak jsme je začali vyrábět

Proudové letecké motory se v PBS vyrábějí od roku 2003. Jak k tomuto rozhodnutí firma vlastně vůbec dospěla?

Bylo to tím, že jsme historicky vyráběli věci, které jsou leteckým motorům docela blízké. Třeba jako jsou právě ty pomocné energetické jednotky. Skoro bych se až nebál říct, že naše firma je specialistou na vše, co se točí a potřebuje pohon. A tyhle věcí se točí, takže odtud to k malým proudovým motorům byl vlastně už jen kousek.

Ty úplně nejmenší motory, jaké používají například modeláři, byste u nás nenašli, ale takové, které se dávají například do dronů, už samozřejmě ano. A všechno to začalo jednoduše tak, že za námi přišli naši zákazníci s tím, jestli bychom jim takové motory nevyrobili, načež nám to přišlo jako docela dobrý nápad, a tak jsme vyvinuli naše originální řešení a výroba se rozjela. Z počátku jsme vyráběli motory především pro civilní účely, avšak poslední dobou tu pochopitelně máme mnohem větší zájem po výrobcích do obranných prostředků.     

Na jaký z vašich výrobků jste vy sám nejvíce pyšný?

Asi nedokážu vypíchnout jeden konkrétní produkt. Jsem pyšný na to, že máme ve světě vynikají renomé a že naše produkty, zejména tedy ty letecké motory, dodáváme od USA po Ukrajinu. A že je o ně opravdu velký zájem.

Dva drony, přes 60 milionů korun. České Primoco UAV hlásí další zahraniční zakázku
Přečtěte si také:

Dva drony, přes 60 milionů korun. České Primoco UAV hlásí další zahraniční zakázku

Rád bych vám prozradil, v jakých všech systémech, které se využívají na skutečném bojišti, se naše produkty nacházejí, ale bohužel z bezpečnostních důvodů nemohu. Mohu každopádně říct, že některé vojenské úspěchy Ukrajiny byly skutečně možné právě díky tomu, že jejich drony a střely měly kvalitní motor z Česka.

A jak se ty jednotlivé letecké motory, kterých jsem napočítal celkem jedenáct, mezi sebou liší? Jde jen o rozdíl v tahu, nebo jsou tam i další odlišnosti?

Začnu tím, co mají společné. Všechno jsou to „menší bratříčkové“ velkých proudových motorů, které najdete u dopravních letadel. My děláme to samé, ale v menším měřítku.

Základní rozdíl je skutečně ve výkonu. Ty další pak pochopitelně spočívají ve spotřebě paliva, rozměrech a váze, přičemž platí, že čím výkonnější motor je, tím je také větší a těžší. Váha pak má vliv například na dolet daného letounu.

Dále se naše motory liší v tom, že je dokážeme zákazníkům přizpůsobit na míru. Děláme pro ně uživatelské aplikace v tom smyslu, že oni sami si řeknou, jak chtějí svůj motor upravit, jak bude uchycen, kudy budou vedeny výfukové plyny, jakou budou mít řídicí jednotku a tak podobně.

Motory za miliardu ročně  

Rostoucí poptávka po dronech předpokládám hraje vašemu podnikání celkem do karet. Jak moc se to projevuje na růstu vašich tržeb v tomto konkrétním segmentu? Jakým tempem rostly před covidem a jakým nyní?

Část dnešních zakázek jsme realizovali ještě před tím, než na Ukrajině vypukla válka, ale určitě je třeba říct, že právě tím, jak rychle se tam nyní způsob válčení vyvíjí, tak se mnoha armádám po světě otevřely oči. Válka na Ukrajině jasně ukázala, že bez dronů se dnes žádná armáda neobejde. A nechávají se tím inspirovat.

Akcie zbrojařských firem letí strmě vzhůru. Podpořilo je nedělní jednání evropských lídrů v Londýně
Přečtěte si také:

Akcie zbrojařských firem letí strmě vzhůru. Podpořilo je nedělní jednání evropských lídrů v Londýně

Každopádně abych odpověděl na otázku. Faktem je, že nárůst poptávky je tak obrovský, že ji dneska absolutně nestíháme uspokojovat. I když jsme vloni meziročně zvýšili výrobu našich motorů na dvojnásobek, tak to stejně nestačí. I proto tedy s největší pravděpodobností budeme muset budovat další a další výrobní kapacity nad rámec těch, na kterých nyní už pracujeme.  

Dostalo se vám od Ukrajinců už nějaké zpětné vazby na vaše výrobky? Podnikli jste nějaké dodatečné úpravy?

Ano, ale jedná se spíše o opravdové detaily – v tom smyslu, že by se motor například dal v některých systémem lépe uchytit a tak podobně. Kromě toho s nimi každopádně spolupracujeme i na několika konkrétních projektech, které by se v budoucnu mohly realizovat i na území České republiky, tak aby se daly uplatnit na globálním trhu.

Předpokládám, že to jsou právě letecké motory, ze kterých PBS realizuje největší příjem, že?

Ano, přesně tak. Jak jsem již řekl, vloni jsme produkci leteckých motorů zdvojnásobili, a stejně tak tomu nejspíš bude i letos. Na celkových tržbách společnosti se tento segment podílí zhruba 45 až 50 procenty.

Kolik motorů u vás ročně vyrobíte?

To je tajné, ale mohu to vyjádřit peněžně: jedná se o výrobky za miliardu korun.

Jak se podařilo splnit finanční a ekonomické cíle za rok 2024 a s jakými plány jste vstupovali do roku letošního?

Loňský rok dopadl dobře. V tržbách jsme přesáhli hranici dvou miliard korun. Naším největším aktuálním problémem je, jak zvýšit výrobní kapacitu. Respektive jak zvýšit výrobní kapacitu, aby naše výrobky zůstaly nadále tak kvalitní jako doposud, a tedy i bezpečné pro naše zákazníky.

Slavná česká zbrojovka se zamotanou cestou pouští do oblasti, kde zatím neuspěly ani Microsoft nebo Apple
Přečtěte si také:

Slavná česká zbrojovka se zamotanou cestou pouští do oblasti, kde zatím neuspěly ani Microsoft nebo Apple

Pokud nám s tím někdo bude chtít finančně pomoct, tak budeme jedině rádi. Zatím se o tom mezi evropskými politiky hodně mluví, ale stále ještě tolik nedělá. Tím mám konkrétně na mysli onu přímou podporu pro růst výrobních kapacit obranných firem. Doufáme tedy, že Evropa skutečně co nejdřív přejde od slov k činům.   

Češi nechtějí za prací dojíždět, natož se stěhovat

Před chvíli jste zmínil, že PBS své výrobky dodává od USA po Ukrajinu. Máte spočítané, kolik těch zemí celkem je?

Celkem jich je dvanáct, ale na některých trzích jsou ty dodávky stále poměrně malé, protože tam například zatím jen něco testujeme a podobně. Každopádně máme i spoustu velkých odbytišť. Škrtli jsme Rusko, škrtli jsme Čínu, zato dodáváme do USA, do Indie, v jednání je Kanada. Dodáváme do zemí Evropské unie a rozhlížíme se po Spojených arabských emirátech – byť tam je to zatím z některých bezpečnostních hledisek s otazníkem. A abych byl kompletní, dodáváme i do zemí jihovýchodní Asie, kde současná bezpečnostní situace také není nejlepší, na což se tamní vlády snaží reagovat. Nějaké kontakty si vytváříme v Austrálii a naopak zatím nejsme třeba v Jižní Americe. 

Jak je to s pracovníky? Máte jich aktuálně dostatek? Případně kde je sháníte?

Pracovníků určitě dostatek není. A ten problém mají všichni. Současně ale všichni tak trochu doufáme, že pokud dojde k poklesu automobilové výroby, tak že se nějací najdou.

Zároveň ale zdůrazňuji, že já v to tak úplně nevěřím, protože problém českých pracovníků je, že se za prací neradi stěhují a stejně tak mají problém do práce dojíždět. Česko prostě v tomto ohledu není USA.

Míra nezaměstnanosti nadále roste. V únoru se zvedla na hodnotu 4,4 procenta, přibývá však i volných míst
Přečtěte si také:

Míra nezaměstnanosti nadále roste. V únoru se zvedla na hodnotu 4,4 procenta, přibývá však i volných míst

Lidi se snažíme získávat atraktivním finančním ohodnocením a snažíme se je cíleně vyhledávat tam, kde si myslíme, že jsou. Máme pochopitelně i vlastní učňovské středisko, takže si vychováváme i naše vlastní lidi, a zároveň je poptáváme i v zahraničí. Je otázkou, co udělá automatizace, ale obecně platí, že pracovníků je nyní nedostatek.  

Američané nejsou zvyklí, že by se něco stihlo předčasně

Pojďme teď v poslední době k často skloňovaným letounům F-35. Jaké konkrétní součástky se u vás ve spolupráci s firmou Lockheed Martin pro ně mají vyrábět?

Co se spolupráce s Lockheedem týče, dostalo se nám zpráv, že jsou z ní doslova nadšení. A to proto, že se nám daří plnit vše, co bylo domluveno, ještě mnohem dříve, než jak je to ve smlouvě. Což oni příliš neznají.

Dnes se nacházíme ve fázi plánování, vymýšlení a navrhování. A až to bude vše hotové, tak začneme konečně i se samotnou výrobou. A samozřejmě doufáme, že se ta spolupráce bude dále rozvíjet a že další zakázky budou následovat.

Jinak co se týče konkrétních součástek, bude se jednat o části výfukového systému toho letadla. Jedná se o extrémně namáhané části – zejména kvůli vysoké teplotě a rychlosti oněch výfukových plynů. Takže jinými slovy jsme rádi, že takový úkol byl s důvěrou svěřen právě nám. Protože i pro nás to má obrovskou přidanou hodnotu a můžeme se díky tomu hodně přiučit.    

Co jste pro to museli udělat, abyste takovou zakázku dostali? Jak vypadala ze strany Lockheedu bezpečnostní prověrka?

Šlo o prověrku přímo vlády Spojených států, protože ač je kontrakt uzavřený s Lockheedem, tak se ve skutečnosti jedná o vládní zakázku. A tou prověrkou museli u nás projít jak samotný majitel William Didden, tak všichni lidé, kteří něco řídí. Na detektor lži sice nedošlo, ale byl to dlouhotrvající proces, který jinak zahrnoval snad úplně vše.

Neúspěch s vlastní verzí F-35 byl pro Boeing tvrdou lekcí. Svoji pozici v rámci globálního obranného průmyslu si ale zachoval
Přečtěte si také:

Neúspěch s vlastní verzí F-35 byl pro Boeing tvrdou lekcí. Svoji pozici v rámci globálního obranného průmyslu si ale zachoval

Prověrkou jsme každopádně prošli úspěšně, což je nejen pro nás, ale i pro naše partnery jednoznačným důkazem toho, že jsme spolehlivá firma, které mohou ostatní maximálně důvěřovat. Všichni totiž víme, jak moc jsou Američané na tyto bezpečnostní záležitosti citliví a jak moc je pro ně toto téma zásadní.   

Část výroby proudových motorů bude probíhat v USA. Za tímto účelem tam PBS Group ostatně buduje zbrusu novou továrnu. Jak to s ní aktuálně vypadá, o jaké konkrétní motory se má jednat a co vás k tomuto rozhodnutí vůbec přimělo? 

Už velmi brzy budeme schopni tuto naši továrnu uvést do provozu. První fáze, v rámci níž tam investujeme asi 20 milionů dolarů (přes 460 milionů korun), by měla být dokončena v dubnu letošního roku, přičemž cílem je, aby se v ní vyráběla téměř všechna naše produkce směřovaná americkým zákazníkům. Tedy snad jen s výjimkou oněch přesných odlitků, které tam nejspíš i nadále budeme vyvážet od nás z Česka.    

Budeme se tam zabývat výrobou produktů, o které má zájem přímo Pentagon. Rozhodně se tedy nejedná o nějaký projekt jen tak na přilepšenou. Moc si vážíme toho, že země, která je takhle moc technicky zdatná, se v tomto ohledu obrací právě na nás.

Dost možná se navíc stane, že přehodnotíme své současné plány a výrobu v USA časem rozšíříme. Aktuálně tam působíme na dvou místech – jeden menší závod a výzkumné pracoviště máme na Floridě a tato naše nová továrna vzniká, respektive se dokončuje ve městě Roswell nedaleko Atlanty. Osobně si ale myslím, že nezůstaneme jen u toho, protože poptávka ze strany amerických zákazníků je opravdu velká a zvětšuje se.  

Chystáte v dohledné době nějaké významnější rozšíření výroby i u nás v Česku?

Cílem je meziročně opět zdvojnásobit výrobu leteckých motorů. Už jsme si schválili, že ve Velké Bíteši uvedeme do provozu další výrobní halu. Jednu divizi letecké techniky už tu máme a nyní budeme mít druhou. Bude se jednat o moderní továrnu, kde se budou vyrábět pouze a jen letecké motory.

Ve stádiu úvah pak je, jestli se náhodou nepoohlédneme ještě po nějaké další, již existující továrně, která by se dala předělat na výrobnu leteckých motorů. Jednalo by se o docela náročný úkol, nicméně platí, že náš akcionář je tomu nakloněn. A tak se rozhlížíme, kde by mohli být lidé a kde by takový projekt dával největší smysl. Ale zároveň zdůrazňuji, že s tím růstem musíme být opatrní, abychom nadále rostli zdravě.

Boom po leteckých motorech jen tak neskončí

Které období za tu více než 200letou historii bylo pro PBS tím nejnáročnějším? Je to právě dnes? 

Z hlediska řízení tomu tak opravdu bude. Když se na to podíváme historicky a začneme v období po revoluci, tak tehdy bylo nejdůležitější a nejtěžší, aby si podnik zvykl na konkurenční prostředí. PBS to zvládla – i když ne ze dne na den – a položila tak základy právě k tomu dnešnímu růstu. A i když nám hraje do karet současná naneštěstí ne příliš dobrá politická situace, je potřeba říct, že my jsme na to byli připraveni.

Nejrychleji rostoucí českou firmou je distributor solárních panelů Raylyst. V celoevropském žebříčku Financial Times skončil patnáctý
Přečtěte si také:

Nejrychleji rostoucí českou firmou je distributor solárních panelů Raylyst. V celoevropském žebříčku Financial Times skončil patnáctý

Náš růst probíhá podle plánu, ale zároveň platí, že z organizačního a bezpečnostního hlediska je to nesmírně náročné. Dlouhou dobu jsme se zaměřovali hlavně na civilní výrobu, dnes je ale v popředí právě obranný sektor. A to je pro nás trochu nové.  

Kde vidíte PBS GROUP za pět let?

Mám za to, že ten boom po leteckých motorech, kterého jsme nyní svědky, jen tak neskončí. Naopak jsme přesvědčeni, že to potrvá poměrně dlouho – i proto, že technologický vývoj na válčištích se rozhodně nezastavil.

Myslím si tedy, že za pět let budeme mnohem silnějším podnikem. Snažíme se o to, abychom na všech trzích, kde dnes působíme, byli když ne první v pořadí, na koho se s výrobou leteckých motorů obrátit, tak přinejhorším druzí. To se samozřejmě netýká Ruska a Číny, ale všech prozápadních zemí, a třeba i té Indie.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek