Ačkoliv pivo v hliníkové plechovce dnes najdeme prakticky v každém supermarketu, u mnoha jiných druhů zboží by nás tento typ obalu jistě značně překvapil. Třeba toaletní potřeby či různá dochucovadla jako kečup jsou stále spjaty převážně s plastovými obaly, které se sice třídí, rozhodně ale ne dostatečně.
I ve vyspělých zemích je aktuálně recyklován zhruba jen každý druhý. Konkrétně třeba ve Velké Británii je to podle BBC 52 procent, zatímco v Česku ještě o další tři procentní body méně, jak ukazují údaje organizace EKO-KOM.
V případě hliníkových obalů jsou ovšem čísla podstatně vyšší, a sice na úrovni přes 80 procent, díky čemuž se tento materiál stává mnohem ekologičtějším. Další velkou výhodou inkriminovaného kovu je rovněž jeho nízká hmotnost či fakt, že na rozdíl od plastu při opakované recyklaci neztrácí na své kvalitě.
Od pumpiček po rozprašovací trysky
Výše uvedených vlastností hliníku chce využít švédský startup Meadow, jehož hlavním cílem je přesunout produkty, které jsou v současnosti baleny v plastu, právě do plechovek. Firma už za tímto účelem navrhla speciální obaly nabízející různé možnosti dávkování – od pumpičky, přes stlačitelné uzávěry až po rozprašovací trysky či šroubovací uzávěry. Díky tomu by mohly být hliníkové plechovky využity pro uskladnění široké škály produktů.
„Uvědomili jsme si, že nejzelenější obal již existuje – hliníková plechovka. Tak jsme si řekli, že ji musíme upravit a vylepšit, abychom ji dostali i do nových odvětví,“ vysvětlil Victor Ljungberg, spoluzakladatel a generální ředitel švédské společnosti.
Ekologičtější obaly chce i Evropská unie
Aktuálním cílem lidí z Meadow je dostat do hliníku především drogistické zboží. Konkrétně se má jednat o šampony, sprchové gely či mýdla na ruce stejně jako o čisticí prostředky pro domácnost. Firma chce nyní své plechovky nabídnout významným světovým značkám, které mají zájem o zvýšení recyklovatelnosti vlastních produktů.
Zdaleka se přitom nejedná jen o dobrovolnou aktivitu daných společností, jelikož v lednu 2030 vstoupí v platnost nové nařízení Evropské unie o odpadech, které stanovuje, že všechny obaly by měly být alespoň ze 70 procent recyklovatelné. Do roku 2038 se pak minimální úroveň recyklovatelnosti obalů zvýší na čtyři pětiny, přičemž je jasné, že bez implementace podobných inovací bude pro firmy dosažení těchto cílů velice obtížné.
Kromě kosmetických, toaletních a hygienických potřeb navíc mohou hliníkové obaly najít využití také v potravinářství. Meadow za tímto účelem vyvinul plechovky vhodné pro omáčky a dochucovadla nebo třeba hliníkové lahve na víno, které se už letos poprvé objevily například v britských supermarketech Tesco či v německém Aldi.
Firmy mohou přijít o léta budovanou image
Nutno zdůraznit, že aby mohlo dojít ke skutečně masovému nahrazení plastových obalů hliníkem, bude zapotřebí překonat ještě mnoho překážek. Asi tou největší je fakt, že výroba nového hliníku je energeticky náročná, a tudíž drahá. „Musíme vymyslet nové způsoby, jak tyto náklady snížit. Zároveň pak musíme zdůrazňovat výhody hliníku, jako je jeho nižší uhlíková stopa,“ uvedl Mark Lansley, majitel a generální ředitel společnosti Broadland Drinks, která dodávala víno v hliníkových lahvích pro supermarkety zmíněného německého řetězce.
Dalším zásadním problémem přechodu na hliník je, že si lidé budou muset zvyknout na zcela nové obaly. Což je problém třeba právě u vína, které mají spotřebitelé již zcela automaticky spjaté se skleněnou lahví. Řada známých firem by navíc změnou riskovala, že ztratí konkurenční výhodu, kterou jim jejich stávající obaly poskytují.
„Velké značky strávily desetiletí a investovaly miliardy do vzdělávání zákazníků o charakteristických obalech – vzpomeňte si na ikonickou láhev kečupu Heinz, Coca-Coly nebo sójové omáčky Kikkoman. Změna tohoto trendu může vyžadovat hodně přesvědčování,“ řekl Jamie Stone, expert na obaly z globální inovační poradenské společnosti PA Consulting.
V neposlední řadě je nutné zdůraznit, že u mnoha druhů zboží chtějí spotřebitelé vidět produkt, který kupují. „Týká se to třeba barvy džusu, konzistence pleťového mléka nebo hustoty omáčky. Neprůhlednost hliníku jim přitom toto vizuální spojení neumožňuje,“ doplnil Stone.
I přes všechny zmíněné problémy lidé z Meadow věří, že jejich hliníkové obaly si cestu k zákazníkům naleznou. Kdy, potažmo jestli vůbec se tak stane, je nicméně otázkou, na niž v současnosti nikdo nezná odpověď.