Menu Zavřít

Speakers´ Corner: Obavy z hyperinflace nejsou na místě

Autor: Profimedia.cz

Pokud se tak v nadcházejících čtvrtletích něčeho opravdu obávat, tak jednoznačně růstu nezaměstnanosti, z něho vyplývající slabé poptávky a výsledně desinflačních až deflačních tlaků. Naopak hrozba vysoké spotřebitelské inflace či rovnou hyperinflace je v českých podmínkách, stejně jako ve „vyspělém“ světě, zcela minimální.

Důvěra českých ekonomických subjektů
v posledních měsících s ohledem na protikoronavirová opatření výrazně
propadla. Mírný květnový nárůst celkové důvěry v domácí ekonomiku lze tak
kvitovat alespoň v tom, že se z fáze volného pádu dostáváme do fáze
stabilizace. Překvapivý byl v květnu poměrně výrazný nárůst spotřebitelské
důvěry (na hodnotu 91,9), i když na dorovnání propadu z předchozích měsíců
to samozřejmě nestačilo (ještě v únoru důvěra spotřebitelů dosahovala
hodnoty 104,1).

Obáváte se hyperinflace?

  • Ano
    80 %
  • Ne
    20 %

Jen pro upřesnění, dlouhodobý průměr spotřebitelské
důvěry za období 2003 až 2019 má hodnotu 100. Co je však opravdu překvapivé
nebo spíše paradoxní, je to, že se v květnu mezi spotřebiteli výrazně
zvýšily obavy z růstu cen, zatímco jejich obavy ze zhoršení celkové
ekonomické situace a růstu nezaměstnanosti poklesly. To vše za situace, kdy
domácí ekonomika prudce poklesla a na návrat hrubého domácího produktu na předkoronavirové
úrovně si budeme muset počkat až na příští rok. A to ještě v tom
optimistickém případě.

Pokles hrubého domácího produktu je přitom téměř vždy výlučně spojen se zpomalením tempa růstu cen a při hlubších a déletrvajících recesích poté s deflací. Logika věci je taková, že slabá poptávka generuje desinflační (deflační) tlaky tím, jak nutí podnikatele nezdražovat (zlevňovat) zboží a služby tak, aby měli alespoň nějaký odbyt. Často používaná zkratka ‚expanzivní měnová politika centrálních bank rovná se automaticky růst inflace‘ tak v případě indexu spotřebitelských cen moc neplatí.

To, že pustíme do finančního systému likviditu, tak
automaticky neznamená, že tato likvidita bude využita. Respektive to neznamená,
že si firmy a spotřebitelé automaticky budou brát úvěry. K tomu totiž vůbec
nemusí dojít, když na to existuje velmi vhodné přísloví – můžete přivést koně
k řece, ale pít ho nepřinutíte. To samé platí i v tomto případě. Nežijeme
přece v příkazové ekonomice.

Pokud se tak v nadcházejících čtvrtletích
něčeho opravdu obávat, tak jednoznačně nárůstu nezaměstnanosti, z něho
vyplývající slabé poptávky a výsledně desinflačních až deflačních tlaků. Naopak
hrozba vysoké spotřebitelské inflace či rovnou hyperinflace je v českých podmínkách,
stejně jako ve „vyspělém“ světě, zcela minimální. Trochu to připomíná období
před deseti lety, když centrální banky po finanční krizi rovněž dramaticky
snižovaly úrokové sazby, rozjížděly kvantitativní uvolňování a zároveň se
množily hlasy, že hrozí hyperinflace. Výsledek? K žádné hyperinflaci
nedošlo. A podobně tomu bude i nyní.

Lze samozřejmě namítnout, že inflace se dostavila, ale jen v určitých segmentech finančního trhu. To je pravda, příkladem budiž ceny některých vládních dluhopisů. Navíc dlouhodobě expanzivní měnová politika centrálních bank vytváří na finančním trhu řadu distorsí. I to je samozřejmě pravda. Pokud se však bavíme čistě o dopadu na spotřebitelskou inflaci, tak ten byl minimální a centrálním bankám v posledních deseti letech trvalo poměrně dlouho, aby vyšponovaly meziroční růst spotřebitelských cen alespoň na inflační cíl. O vysoké inflaci rozhodně nemohla být řeč. Aktuální obavy českých spotřebitelů z překotného růstu spotřebitelské inflace tak rozhodně nejsou na místě.

Autor je analytikem společnosti Akcenta

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek