Menu Zavřít

Španělé jsou posedlí odbory, pracovní právo stojí tvrdě na straně zaměstnanců, všímá si po nedávné expanzi na tamní trh šéf českého ELKO EP

Jiří Konečný, šéf a zakladatel společnosti ELKO LP
Autor: ELKO LP
  • V průběhu letošního jara expandovala firma ELKO EP, český výrobce elektrických zásuvek, relé a dalších komponent, do Španělska. A to skrze akvizici tamní společnosti BJC
  • Oznámený deal v praxi znamená mnohem větší tržby, ale současně i významné navýšení zaměstnaneckého stavu
  • To podle zakladatele tuzemské firmy Jiřího Konečného představuje obzvláštně na tamním trhu poměrně velkou výzvu, neboť španělské právo „stojí tvrdě na straně zaměstnanců“ a s odborovými organizacemi se lze setkat i v relativně malých podnicích
  • Firmy expandující do této časti Evropy by zároveň měly mít na paměti, že španělština patří mezi světové jazyky, a tudíž spoléhat se výhradně na znalost angličtiny by bylo poněkud krátkozraké

Začínali v roce 1993. Jejich produkty se vyvážejí do 70 zemí světa, přičemž v 11 z nich mají i vlastní pobočky. A nedávno uzavřeli další velký deal. Řeč je o české firmě ELKO EP, jež se zabývá výrobou elektrických zásuvek, relé, spínačů či třeba komponent pro fotovoltaiku a která letos na jaře koupila od Siemensu za blíže neupřesněnou částku španělského výrobce vypínačů a zásuvek BJC, aby si tak naplno otevřela dveře na tamní, dosud nepříliš probádaný trh. A potažmo mohla posléze expandovat i do sousedního Portugalska.

Nic z toho však není ultimátním cílem. Tím je něco docela jiného. A sice ambice posunout se z pozice evropské dvojky v oblasti vývoje a výroby elektronických komponent o onu poslední zbývající příčku výš.

Zda se to Jiřímu Konečnému, majiteli a zakladateli této de facto rodinné firmy, povede, ukáže až čas. Faktem nicméně je, že k tomu má minimálně velmi dobře našlápnuto, neboť akvizicí španělského výrobce, jak píše server Seznam zprávy, se tržby celého holdingu rázem zdvojnásobily z původních pětadvaceti milionů eur (asi 625 milionů korun) na nynějších padesát (zhruba 1,25 miliardy korun).

Neúčelné odbory v malých firmách

Spolu s tržbami se firmě ELKO EP po akvizici španělské BJC celkem razantně navýšil i počet zaměstnanců. Ten vzrostl o 170 lidí na takřka půl tisíce. No a právě s tím je spjato i jedno z prvních překvapení, na které vedení české společnosti po expanzi na Pyrenejský poloostrov narazilo – existence oborů.

S organizacemi hájící práva pracovníků se lze pochopitelně setkat i v tuzemsku, podle Konečného ovšem zdaleka ne v takovém rozsahu. „Pracovní právo ve Španělsku je tvrdě na straně zaměstnanců. Blbé je, že ty odbory jsou neúčelné a nijak situaci ve společnosti nepomáhají,“ uvádí šéf ELKO EP pro Euro.cz. „Chápu význam odborů ve velkých firmách nad 500 zaměstnanců, ale pro podnik se 170 pracovníky je to zbytečná instituce, která společnost zatěžuje,“ dodává.

Chybějící asijská konkurence

Na španělském trhu působí ELKO EP od začátku letošního června. Zkušenosti s tím, jak se v této takřka 50milionové zemi dělá byznys, tak teprve postupně nabývá. „Nastoupili jsme do rozjetého roku, seznamujeme se partnery. Úspěšně jsme však zavedli pod značkou BJC ELKO relé, ve kterých jsme jednička na evropském trhu, ačkoliv ve Španělsku jsme před tím nebyli,“ upřesňuje Konečný.

Vzhůru za hranice

Seriál Vzhůru za hranice pojednává o tuzemských firmách, které jejich byznys přivedl z Česka až za jeho hranice. Sleduje jejich příběhy a přibližuje, s čím vším se na nových trzích setkaly a jakým výzvám musely čelit. Máte-li pro nás tip na firmu se zahraniční zkušeností, o který byste se s námi chtěli podělit, budeme rádi, když se nám ozvete. Vaše náměty prosím posílejte na email redakce@euro.cz.

Jednou z hlavních výzev, s níž se musí každý, kdo na jihozápad Evropy expanduje, vypořádat, je pochopitelně jazyková bariéra: „Jazyk je jasné téma. Protože je španělština světovým jazykem, je zde zřejmá absence angličtiny.“

Stejně jako každý jiný, i tento trh má svá specifika, na která je potřeba se pečlivě připravit. „Nejvíce mě překvapilo, jak je izolovaný od mimoevropských výrobců, i když je zde početná mimoevropská komunita. Pro nás je to samozřejmě dobře, neboť nemusíme bojovat s Asií nebo Afrikou,“ říká zakladatel ELKO EP a pokračuje: „Co se týče očekávaní zákazníků, tak je to podobné jako ve zbytku Evropy – distributoři vyžadují kvalitní zboží, nízké ceny, zásobený sklad, proškolení jejich zákazníků. Zkrátka ideálně, aby přes ně zboží jenom přeteklo.“

Akvizice jako logická volba

Aby firma na zahraničním trhu uspěla, je podle Konečného nezbytně nutné nabízet správný produkt na správném místě a ve správný čas. Jak toto zdánlivé klišé vypadá v praxi, rozvádí hned vzápětí: „Například ve Spojených arabských emirátech neprodáváme relé skoro vůbec, neboť tyto jsou součástí projektů, které mají pod sebou naši konkurenti. Místo toho se tam zaměřujeme na dodávku takzvaných hospitality systémů, které jsou určené pro modernizaci hotelových pokojů. A těch je jen v Dubaji okolo 200 tisíc. A všechny musí držet čtyř- nebo pětihvězdičkovou úroveň, takže mají o naše řešení velký zájem. A podobné je to i ve Španělsku, kde je rovněž velmi rozvinutý turismus, ale zároveň tam existuje i normální rezidentní a průmyslový byznys.“

S uzavřením byznysu na první dobrou ve Švýcarsku nepočítejte, klíčem je vytrvat, říká Kortus z Trustsoftu a ohlašuje zisk obří zakázky
Přečtěte si také:

S uzavřením byznysu na první dobrou ve Švýcarsku nepočítejte, klíčem je vytrvat, říká Kortus z Trustsoftu a ohlašuje zisk obří zakázky

Jak dlouho se vedení ELKO EP pro Španělsko rozhodovalo a proč nyní padla volba právě na něj? Dle Konečného ve skutečnosti nešlo o zemi jako takovou jako spíše o značku BJC, která již příští rok oslaví 100 let své existence. Až doposud tuzemská firma používala design konkurenční společnosti BCJ z Portugalska. A jelikož české smart ovladače de facto kopírují rozměry vypínačů a současně představují nezbytnou výbavu pro všeobecné prostory v domě a zásuvky, jevila se akvizice tohoto tradičního španělského výrobce jako zcela logická volba.

„Samozřejmě to poslouží také jako brána pro naše produkty a řešení na celý Pyrenejský poloostrov,“ věří Konečný. Zároveň nicméně zdůrazňuje, že prioritu má nyní Španělsko. „Situace tam – jakož ani i jinde v Evropě – není růžová. Země si žije takovým ,svým vlastním životem‘ jihozápadní Evropy, nejsou tam ,striktně němečtí‘,“ podotýká na závěr s tím, že některé lokální zvyklosti a produkty mohou lidem z Česka a okolních států přijít netradiční, přičemž právě proto by pro ELKO EP mělo být výhodou, že na trh vstupuje s firmou, kterou místní uznávají.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek