Výroba a spotřeba tichého i šumivého vína celosvětové klesají. Mezinárodní organizace pro révu a víno (IOV) odhaduje, že jejich loňská produkce byla nejnižší od roku 1961. Ve srovnání s rokem 2023 došlo během uplynulých 12 měsíců k dvouprocentnímu poklesu, přičemž oproti desetiletému průměru byla produkce nižší dokonce o třináct procent.
Viníků současné situace je hned několik. Podílejí se na tom nepříznivé povětrnostní jevy společně s ekonomicko-tržními problémy. A samozřejmě i nové trendy, kdy mladí lidé pijí alkohol obecně méně, v důsledku čehož naopak narůstá spotřeba vína nealkoholického.
Chuť na sklenku šampaňského mizí
Dopady inflace, konfliktů po celém světě a ekonomické nejistoty pociťují pochopitelně i producenti šampaňského. Tento nápoj je totiž obvykle spojen s oslavami, na které však dnes lidé nemyslí tolik jako v minulosti. Zároveň platí, že víno je zbytná položka, a proto spotřebitelé své peníze mnohdy utratí za potřebnější věci.
Celkové dodávky šampaňského z Francie se loni snížily téměř o 10 procent na 271 milionů lahví. S odkazem na zprávu obchodního sdružení Comité Champagne, které zastupuje více než 16 tisíc vinařů a 320 vinařských domů, to uvádí web CNN. Dle zmíněné analýzy se jedná již o druhý rok poklesu v řadě.
Propadly se také prodeje šampaňského přímo v samotné zemi galského kohouta, a to asi o sedm procent. Tamní trh trpí mimo jiné špatnou politickou situací spojenou s předčasnými volbami, jež vyústily v patovou situaci v parlamentu, a chmurným ekonomickým výhledem.
Těžký rok pro francouzské luxusní pití
Fakt, že bude rok 2024 pro šampaňské těžký, uvedl už v červenci francouzský gigant LVMH, jenž patří k největším světovým výrobcům tohoto vína. Vedení firmy, kterou vlastní jeden z nejbohatších lidí světa Bernard Arnault, tehdy oznamovalo své výsledky za první pololetí, přičemž se v nich psalo o 15procentním poklesu prodejů šumivého nápoje.
Finanční ředitel LVMH Jean-Jacques Guiony si v létě posteskl, že tehdejší situace k oslavám příliš nevybízí, a tak lidé otevírají lahve šampaňského mnohem méně než dřív. O očekávaném strmém poklesu tržeb mezitím informovala také francouzská skupina Rémy Cointreau, která vlastní šampaňské značky Telmont podporované hercem Leonardem DiCapriem.
Aby toho nebylo málo, potíže dlouhodobě hlásí i samotný region Champagne, kde má tento oblíbený sekt svůj původ. Oblast se již několik let po sobě potýká s extrémními povětrnostními jevy, jako jsou vedra a brzké námrazy, které nejen ovlivňují chuť šampaňského, ale hlavně snižují úrodu. Například před čtyřmi lety zde vinaři zaznamenali nejmenší úrodu od roku 1957.
Francouzští producenti se pochopitelně snaží všem těmto změnám přizpůsobit. Konkrétně Telmont vidí budoucnost například v šetrnějším pěstování vína, přičemž doufá, že na toto ekologické hospodaření „uslyší“ i samotní zákazníci. Konkurenční LVMH zase loni vůbec poprvé investovalo do nealkoholického šumivého vína značky French Bloom.
V Česku obliba „bublinek“ naopak roste
Že je produkce vína globálně nižší, potvrzují i tuzemští výrobci. „Loňskou produkci vína v Česku odhaduji na 590 tisíc hektolitrů vína, což je o 15 procent méně než desetiletý průměr,“ nechal se slyšet výkonný ředitel Svazu vinařů ČR Martin Půček. „Na trhu vidíme obecně odklon od spotřeby alkoholu, od covidu klesla o 30 procent. A týká se to celé Evropy. Například ve Francii loni zlikvidovali kolem 30 tisíc hektarů vinic, celkově se to má týkat až 120 tisíc hektarů. V Česku také vinic ubývá, za loňský rok to bylo zhruba o 300 až 400 hektarů méně,“ popsal nynější situaci.
Jenže zatímco prodej tichých vín už několik let v řadě klesá, v případě těch perlivých je tomu zcela naopak. Čím dál větší oblibě se těší zejména druhy jako frizzante či prosecco. Vedení Vinařského fondu si je této skutečnosti vědomo a reaguje na ni, a sice uvedením národní značky perlivých vín „bublinky“, která by se na trhu měla objevit už letos.
„Předpokládáme, že podobně jako Svatomartinské napomohlo prodeji i dalším mladým vínům od českých vinařů, tak i ‚bublinky‘ pomohou zákazníkům objevit naše perlivá a šumivá vína. Ta jsou velmi kvalitní a vyrábí je stále více vinařů,“ popsal ředitel Vinařského fondu Zbyněk Vičar.