Menu Zavřít

Roboti, chytré kiosky a vizualizace. IKEA v Budapešti otevřela unikátní obchodní dům s distribučním centrem, kde vládnou stroje

  • Švédský obchodní řetězec s nábytkem IKEA otevřel v Budapešti modernizovaný obchodní dům, který využívá mnoho moderních technologií a inovací
  • Zákazníci se mohou těšit například na nové kiosky, interaktivní obrazovky, lepší navigaci či projektory koberců
  • Součástí budovy je i rozsáhlý logistický areál, v němž jsou ve velké míře využíváni autonomní roboti
  • O novinkách, které má IKEA nachystané pro tuzemské zákazníky, promluvila pro Euro.cz obchodní manažerka pro Českou republiku Charlotte Miles

Technologické inovace jsou hybnou sílou dnešního světa, a proto není divu, že do jejich implementace investují značné množství peněz jak malé, tak velké podniky. Výjimkou v tomto ohledu není ani švédský nábytkářský řetězec IKEA, který v úterý v budapešťské čtvrti Soroksár po rozsáhlé roční rekonstrukci za 50 milionů eur (asi 1,2 miliardy korun) znovuotevřel svůj zdejší obchodní dům a distribuční centrum. Právě v tomto komplexu společnost nyní testuje řadu různých inovací, které, když se osvědčí, budou následně rozšířeny i do dalších prodejen po celém světě.

Asi tou nejdůležitější změnou, jež si zákazníci všimnou takřka ve všech částech obchodního domu, jsou všudypřítomné obrazovky a digitální kiosky, kterých je v Soroksáru hned několik stovek. Lidé si na nich mohou prohlížet různé výrobky v životní velikosti ze všech stran a úhlů, porovnávat mezi sebou jejich barevné provedení a zároveň si zboží rovnou objednat k vyzvednutí u pokladen. Zde si přitom zákazníci navolí i přibližný čas vyzvednutí podle toho, jak moc se ještě v obchodním domě chtějí zdržet.

Zdroj: YouTube.com

Inovací na prodejní ploše je ale mnohem více. Zajímavou novinkou jsou například projektory koberců, které opět umožňují rychlejší porovnání jednotlivých vzorů a pomáhají zákazníkům s výběrem. Kromě toho IKEA inovovala systém pro orientaci v obchodním domě, aby lidé v pověstném bludišti jednotlivých oddělení a zkratek našli konkrétní výrobek co nejsnadněji. Jeho přesnou lokaci včetně nejrychlejší cesty zákazníkům prozradí jak jednotlivé kiosky, tak i aplikace IKEA, která nově nabízí funkci navigování po prodejní ploše podobnou klasické navigaci pro automobily.

Roboti navyšují kapacitu objednávek

Všechny zmíněné inovace vedou podle managementu společnosti ke vzniku nového hybridního modelu obchodního domu, jenž v sobě kombinuje online a fyzické nakupování. Souvisí to přitom i s postupnými změnami v očekávání zákazníků a také v tom, jak vůbec lidé bytové zařízení nakupují. Samotná prodejní plocha zdejšího obchoďáku se tedy po rekonstrukci zmenšila, právě kvůli využití moderních technologií ale zákazníci rozhodně nebudou o nic ochuzeni.

„Nakupování v obchodním domě Soroksár je oproti ostatním obchodním domům IKEA opravdu jiné. Je kratší, interaktivnější a automatizované. Přesto si zákazníci mohou vše vyzkoušet a mají k dispozici všechny služby – prohlédnou si celý sortiment výrobků, poradí se s našimi zaměstnanci a samozřejmě nejsou ochuzeni ani o naše o výborné jídlo,“ řekl David McCabe, generální ředitel tohoto nábytkářského giganta pro Českou republiku a Maďarsko.

Kromě změn v samotném prodejním prostoru obchodní dům Soroksár získal značná vylepšení i ve svém zázemí. Jedním z impulzů pro tyto změny byla skutečnost, že IKEA v posledních letech rychle roste v online sektoru, takže bylo nutné výrazně navýšit kapacity pro internetové objednávky. A právě za tímto účelem bylo značně investováno do rozvoje a automatizace logistických řešení, díky čemuž v Soroksáru vznikl největší obchodní dům IKEA s distribučním centrem v celé Evropě.

Skladové prostory na budapešťském předměstí nyní v mnoha ohledech připomínají budoucnost z vědecko-fantastických filmů. Pohybuje se v nich totiž hned několik desítek chytrých robotů různých druhů, kteří chystají zboží pro zákazníky z prodejny i z internetu. Díky této automatizaci se povedlo zdvojnásobit kapacitu odbavování online objednávek z 540 tisíc na 950 tisíc ročně.

Součástí transformace byla rovněž rozsáhlá školení zaměstnanců, kteří získali nové znalosti a dovednosti týkající se moderních technologií. Rozhodně totiž neplatí, že kvůli robotům už by lidští skladníci nebyli potřeba. Stroje mají sloužit hlavně k další expanzi firmy, takže kvůli novým robotickým kolegům nepřišel o zaměstnaní byť jediný skladník. Vedení IKEA naopak tvrdí, že jejím zaměstnancům automatizace práci výrazně usnadní třeba z hlediska počtu nachozených kroků.

Česká IKEA se chce soustředit na dostupnost

Jak již bylo zmíněno, hlavním cílem švédského řetězce je nyní všechny v Maďarsku nasazené technologie důkladně otestovat, aby se ty nejužitečnější a nejoblíbenější z nich již brzy mohly objevit v dalších prodejnách, včetně těch tuzemských. Česko je součástí stejného „IKEA regionu“ jako Maďarsko, což by jejich nasazení mohlo o to více uspíšit.

Česká nábytkářská tradice znovu ožívá. Květinové stolky od značky Master & Master jdou na dračku
Přečtěte si také:

Česká nábytkářská tradice znovu ožívá. Květinové stolky od značky Master & Master jdou na dračku

V této souvislosti redakce Euro.cz vyzpovídala Charlotte Miles, která je obchodní manažerkou společnosti IKEA pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko a která se nechala slyšet, že podobné investice jako ta v Soroksáru jsou pro rozvoj švédské firmy zásadní, jelikož přináší lepší nákupní zkušenosti a zároveň společnosti umožňují další růst. Ten má přitom pozitivní dopad i na samotné zákazníky, neboť větší objem prodaného zboží vede k zachování současných cen, potažmo dokonce jejich snížení.

„V minulém roce jsme se na českém trhu zaměřili na snižování cen, do čehož jsme investovali asi 82 milionů eur. A v tomto trendu pokračujeme i letos. Dostupnost zboží je pro nás skutečně velmi důležitá, takže se stále snažíme nacházet nové příležitosti, abychom mohli být cenově dostupnější. Soroksár je ukázkovým příkladem těchto snah, ale pracujeme na různých projektech pro zvýšení efektivity a pracujeme na nich také v Česku,“ prozradila Miles.

Nové produkty a vylepšená aplikace

Na podobný obchodní dům jako v Budapešti si čeští zákazníci budou muset ještě počkat, i přesto ale tuzemská IKEA chystá na letošní rok několik zásadních novinek. Svým zákazníkům firma nabídne třeba tři tisícovky nových položek, což je o zhruba tisíc více než loni. Čeští spotřebitelé mají totiž podle Miles velký zájem o nové inspirativní produkty, takže se švédský nábytkářský gigant soustředí na to, aby jim je nabídl.

Udržet si své stávající zákazníky a přilákat nové chce IKEA i díky různým marketingovým akcím. K nim patří například Pyžamová párty či Šťastný pátek, kdy jídlo v restauraci stojí jen polovinu běžné ceny, a zákazníci navíc dostávají slevové kupóny na nákup nábytku.

„Tyto akce dokazují, že obchodní domy jsou pro nás velmi důležité, jelikož do nich lidé chodí také za zážitky. Třeba během pyžamové párty jsme měli v Česku 50 tisíc návštěvníků, což je skutečně vysoké číslo. A co se týče Šťastného pátku, i ten považuji za velmi úspěšný. Víme totiž, že jídlo je zásadní součástí toho, co si lidé v souvislosti se společností IKEA vybaví. Spojení dostupného jídla a voucheru na nákup za nás představuje dobrou variantu toho, jak mohou lidé v našich obchodních domech strávit čas,“ vysvětlila Miles.

Jejich příběh začal bankrotem. Teď se dva tátové, kteří se potkali na cestách, vydávají se svým dětským pohybovým nábytkem do celé Evropy
Přečtěte si také:

Jejich příběh začal bankrotem. Teď se dva tátové, kteří se potkali na cestách, vydávají se svým dětským pohybovým nábytkem do celé Evropy

Česká IKEA se chce soustředit také na podporu cirkulární ekonomiky, takže již letos spustí systém zpětného odběru polštářů a peřin, jež budou následně recyklovány do nových produktů. Tuzemští zákazníci tedy budou moci do ikonických žluto-modrých obchodních domů přivézt své staré peřiny nebo polštáře včetně těch zakoupených u jiných obchodníků, přičemž za jejich odevzdání dostanou finanční poukaz, který bude sloužit jako sleva na nový polštář nebo peřinu. V oblasti udržitelnosti pak firma plánuje rovněž investice do snížení energetické náročností svých budov.

Kromě rozvoje klasických obchodních domů se chce česká IKEA věnovat rovněž expanzi svých plánovacích studií, jejichž počet by se měl letos zvýšit. „Investujeme ale také do digitálního zážitku. Naše aplikace už minulý rok získala velký upgrade díky funkci, jež umožňuje používat rozšířenou realitu při plánovaní přímo ve vašem domě či bytě. V podobných inovacích chceme dále pokračovat, aby z aplikace vznikl opravdový společník našich zákazníků při všech jejich nákupních aktivitách v IKEA,“ uzavřela Miles.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek