Menu Zavřít

Revoluce v bílé stopě. Česko se stalo velmocí v exportu lyží

10. 2. 2020
Autor: čtk

Pamětníci si vzpomenou na lyže značek Artis nebo Sulov. O československou produkci ale nebyl do 80. let ve světě zájem. Vzhledem k její kvalitě ostatně nebylo o co stát, říká podnikatel a nadšený amatérský lyžař Michal Dvořáček.  Časy se však mění. Česká republika se postupně zařadila mezi velmoci v exportu lyžařského vybavení. Loni byla čtvrtým největším vývozcem lyží v Evropě - a to s ročním exportem v hodnotě téměř 50 milionů eur. Před námi zůstávají jen Německo, Francie a nedostižné Rakousko. 

Z Česka se každoročně vyvezou do světa statisíce párů lyží. K tradičnímu výrobci Sporten se přidala i výroba lyží značky Head v Českých Budějovicích. Stále populárnější jsou doma i ve světě carvingy žacléřské firmy Lusti. 

Ve vývozu přileb, rukavic či hůlek drží Česko páté místo v Evropě. Doslova
světovou velmocí je Česká republika v exportu lyžařského vázání. Jen čtyři země
na světě ročně vyprodukují a vyvezou vybavení za více peněz. 

„Pokud jde jen o vývoz lyží, o milion eur překonáváme pátou Itálii, těsně před námi se drží Německo. Nad druhou Francií se na špičce žebříčku s téměř trojnásobným náskokem umístilo Rakousko, a to s vývozem lyží v hodnotě 297,1 milionu eur za rok,“ shrnuje Irena Honsnejmanová z analytického projektu Česko v datech. 

21 procent Čechů se věnuje běžeckému nebo sjezdovému lyžování. 

Čeští výrobci dnes používají k výrobě sportovního vybavení ty nejmodernější
technologie i kvalitní materiály od významných evropských dodavatelů jako
Isosport, Hexcel či Amag. Rozdíl v kvalitě mezi produkcí tuzemských
podniků a renomovaných světových výrobců je dnes minimální. 

K rostoucí produkci tuzemských firem přispívá i větší popularita zimních sportů. Stále více Čechů se věnuje sjezdovému i běžeckému lyžování, extrémně populární je v tuzemsku skialpinismus. 

Soběstační Češi 

Česku se daří i ve vývozu dalšího vybavení pro zimní sporty. V exportu přileb, rukavic nebo hůlek v hodnotě 13,2 milionu eur mu patří páté místo po Velké Británii, Itálii, Francii a Rakousku. Pokud jde o lyžařské vázání, dosáhl jeho loňský export na 4,36 milionu dolarů. 

„Přestože v Česku nejsou tak vysoké hory jako u našich alpských sousedů, je náš obchod s lyžařským vybavením velmi silný, a to i z celosvětového hlediska. V současnosti se české podniky zaměřují kromě produkce lyží pod vlastní značkou také na vybavení pro zahraniční partnery,“ říká Filip Mikel ze společnosti Deloitte. 

Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) exportujeme dvakrát více vybavení pro zimní sporty, než kolik jej dovážíme. Lyžování, případně snowboarding, si podle Mezinárodní zprávy o zimní a horské turistice užívá 21 procent české populace, tedy zhruba dva a čtvrt milionu lidí. Zimní sporty podle průzkumu Nielsen Admosphere obecně baví asi 55 procent Čechů, lyžování jako takové je na třetím místě v žebříčku oblíbenosti těsně za bruslením. 

BRAND24

Článek vyšel v magazínu Profit

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).