Menu Zavřít

Revoluce skladových a průmyslových hal. V Česku rostou chytré logistické parky, které berou ohled na lidi a krajinu

9. 11. 2021
Autor: Archiv GLP
  • Firma GLP Europe staví ve třiceti zemích včetně Česka a Slovenska výrobní i skladové areály

  • Při jejich navrhování klade velký důraz na ekologii i na příjemné pracovní prostředí a soulad s okolními městy

  • Firma aktuálně pracuje na logistických parcích v Ostravě a v Brně

Projíždíte po dálnici okolo libovolného většího města a zase tam jsou. Jejich šedavé zdi a hranaté tvary se nedají přehlédnout, stejně jako obrovská loga společností, která jsou barevně vyvedena na stěnách. Výrobní a skladové haly potřebujeme, velice usnadňují každodenní práci v mnoha odvětvích, ale rozhodně se nedá tvrdit, že by okolní krajinu zdobily. Přesně to se ale nyní mění. Zákazníci od stavitelů průmyslových areálů čím dál častěji požadují, aby objekty byly designové, udržitelné a vytvářely pro zaměstnance příjemné prostředí.

Své o tom ví Jan Palek, Country Manager pro Českou republiku a Slovensko ve firmě GLP Europe, která se stavbou podobných hal zabývá už roky. Nadnárodní společnost působí ve více než třiceti zemích klíčových pro světový trh a zároveň má zkušenosti i finance na nové projekty. Za firmou stojí velcí investoři, kteří vidí v logistice a průmyslu potenciál růstu, zejména s ohledem na boom e-comerce. Kdyby se všechny projekty GLP postavily vedle sebe, zaberou dohromady téměř pět milionů metrů čtverečních. Z této plochy je 98 procent pronajato firmám, jako jsou například Amazon, DHL a XPO Logistics. Globálně firma spravuje aktiva v hodnotě 100 miliard dolarů a vlastní pozemky, na nichž by mohla postavit ještě jednou tolik budov.

Nemožné ihned, zázraky do tří dnů

„Za dobu našeho působení se změnilo zejména vnímání logistiky a růst její důležitosti. Jsme na logistických řetězcích čím dál závislejší. Navíc lidé od logistiky hodně očekávají. Zatímco před dvaceti lety stačilo budovat jednoduché a levné sklady, dnes je poptávka po kvalitních a moderních distribučních areálech, které jsou tvořeny sofistikovanými budovami. Z logistiky se stalo jedno z nejvíce rostoucích hi-tech odvětví,“ vysvětluje Palek. Podle něj mají o lepší design hal v současnosti zájem jak samotné firmy, tak obce, na jejichž okrajích se objekty nachází. „Spotřebitelé od dopravců očekávají téměř zázraky, ideálně doručení ten samý den. K realizaci takového úkolu je potřeba to nejlepší vybavení a zázemí,“ říká Palek.

Parcelu pro svou vilu vybíral z vrtulníku. Litvínovský podnikatel si nechal postavit stometrovou rezidenci s vlastní vinicí a heliportem
Přečtěte si také:

Parcelu pro svou vilu vybíral z vrtulníku. Litvínovský podnikatel si nechal postavit stometrovou rezidenci s vlastní vinicí a heliportem

Trendem je v současnosti také stěhování firem do nových rozsáhlých areálů, kde se nachází management, vývoj i výroba v jediném prostoru. To znamená, že pobyt v budovách musí být v rámci možností příjemný, zatímco nařízení o ochraně přírody tlačí na ekologická řešení. „Pěkné zázemí očekávají také zákazníci showroomů, které se stávají alternativou k tradičním nákupním centrům. Z toho těží například společnost Alza, která je naším klientem a pro kterou jsme vytvořili showroomy v Chrášťanech u Prahy,“ dodává Palek.

Funkčnost a udržitelnost

Každá hala pak musí splnit provozní standardy, což znamená optimální nosnost podlahových ploch, potřebnou výšku, osvětlení, větrání, vnitřní rozvody, využití chytrých technologií a napojení na dopravní infrastrukturu včetně parkoviště. Kromě toho potřebuje hala kvalitní izolace, chytré vytápění, vzduchotechniku a LED osvětlení pracující v automatickém režimu, aby splnila ekologické požadavky. K nim většinou patří i hospodaření s vodou, zasakování srážek, využití fotovoltaických panelů, vytvoření zeleně a dobíjecí stanice pro elektrická auta. Samozřejmostí je pak dbát na bezpečnostní a protipožární předpisy.

Cena za metr čtvereční ve výsledném objektu se pohybuje dle velikosti plochy, kvality projektu, vybavení a lokace od 4 do 5,5 eur na metr čtvereční (101 až 139 korun) nominálního nájemného, k němuž se připočítávají poplatky za správu, údržbu, daň z nemovitosti a pojištění.

Průmysl je tu pro lidi…

Klíčem pro výběr místa nového areálu je pak blízkost velkého sídelního celku, protože lidé se často stěhují za prací do měst, která jim poskytnou další potřebné služby. „My se ten trend nesnažíme změnit, ale vycházíme mu vstříc,“ tvrdí ředitel. Dále je třeba, aby se lokalita nacházela v blízkosti hlavních silničních tahů.

S tím souvisí zájem o spolupráci s obcemi v okolí. „Ta musí být oboustranně výhodná, musí z ní těžit jak developer, tak obce,“ líčí Jan Palek. Velmi často se za tímto účelem využívají brownfieldy. „Příkladem může být náš logistický park v Ostravě Hrušově, který vzniká na revitalizovaném pozemku bývalých hrušovských chemických závodů, které za sebou zanechaly znečištěnou půdu. Před zahájením výstavby jsme proto provedli nákladné dekontaminační práce, které starou ekologickou zátěž odstranily,“ vypráví ředitel. Vznik areálu vítá i samotné město Ostrava, protože přiláká do regionu firmy a s nimi i nové pracovní příležitosti.

GLP chce, aby se obce  podílely na přípravě a navrhování budov. Firma kvůli tomu investuje do městské infrastruktury. Podílí se na rozšiřování vodovodní sítě, budování čističek vody nebo parků, stezek a obchvatů, na něž by obce bez finanční podpory dosahovaly jen těžko.

Příjemné prostředí pro další generace

Samotné haly se pak připravují klientům na míru. „Musíme znát operace a podnikání našich zákazníků a být s nimi v kontaktu, abychom věděli, co potřebují a jakým směrem máme návrhy nových center směřovat. Navrhnout kvalitní budovy pro naší klientelu je velmi náročné, a ne každý to umí. Specializujeme se zejména na zákazníky z oblasti e-comerce, jako je například Alza, logistiky, ale také na výrobní firmy, například SAS, Fauracia, Metzeler...“ říká ředitel. Mezi klienty, se kterými GLP spolupracuje dlouhodobě, patří třeba i HOPI nebo Quehenberger.

„Vybírají si nás proto, že stavíme kvalitní budovy, poskytujeme s tím související nadstandardní servis a nabízíme úsporné hospodaření s energiemi a vodou. Vždy se ale snažíme projekt vysoutěžit dle transparentních pravidel, do našich soutěží zveme například společnosti jako IMOS Ostrava, GoldBeck, HSF, Kajima, Metrostav a další,“ tvrdí Palek.

Schönfeldův fond kupuje první komerční nemovitost. Za logistický areál dal 300 milionů
Přečtěte si také:

Schönfeldův fond kupuje první komerční nemovitost. Za logistický areál dal 300 milionů

Udržitelnost spočívá ale především v používání trvanlivých materiálů, díky nimž budova vydrží sloužit desítky let. Zároveň klienti od GLP často vyžadují i výstavbu odpočinkových zón pro své lidi. Přívětivé prostředí se stává jedním z kritérií v zadání soutěží o projekt. „Naší vizí je to, že průmysl má sloužit a být přínosem pro lidi a obce. Stavíme proto areály, které jsou moderní, vybavené nejnovějšími technologiemi, environmentálně přívětivé a dlouhodobě udržitelné,“ říká ředitel.

BRAND24

Momentálně GLP svou vizi uvádí do praxe během stavby nového logistického parku v Brně-Holubicích. Areál roste na území obce poblíž nájezdu na D1 a první klienty by měl přivítat v srpnu 2022. První etapa parku v Ostravě-Hrušově bude hotová začátkem příštího roku. Výstavba haly běžně trvá šest až osm měsíců, ale při současných potížích s dodávkami materiálu se může protáhnout i na rok. Nicméně schvalovací a povolovací procesy zaberou tři roky, takže v praxi nový areál stojí většinou asi pět let od zahájení přípravy projektu. „Chceme, aby průmyslové projekty byly vítaným, a nikoli trpěným fenoménem dnešní doby,“ uzavírá Jan Palek.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).