V historii letectví existuje jen málo letadel, která by byla stejně slavná jako Concorde. Unikátní stroj od společností Aérospatiale a British Aircraft Corporation byl díky své cestovní rychlosti přes 2 100 kilometrů za hodinu považován za krále letecké dopravy.
Po jeho vyřazení ze služby koncem roku 2003 se mnoho výrobců snažilo nadzvukové letouny do běžného provozu vrátit. Neúspěšně. Již brzy by se to však mohlo změnit.
Na perspektivní cestě za zprovozněním nástupce Concordu je podle CNN americká společnost Boom Supersonic, která během letošního ledna a února úspěšně otestovala prototyp svého nadzvukového letadla XB-1. Jejím cílem je veškeré získané zkušenosti a poznatky použít při konstrukci vylepšeného stroje jménem Overture, jejž chce výrobce nasadit do pravidelného provozu do konce této dekády.
Cestující čeká luxusní zážitek
Oproti Concordu má mít Overture jednu zásadní výhodu, která mu umožní přepravovat cestující na mnohem větším počtu tras. Díky speciální technologii a způsobu letu totiž stroj nevydává aerodynamický třesk. Právě kvůli němu byl přitom zakázán nadzvukový let concordů nad americkou pevninou, což znamenalo, že letadlo mohlo využívat své plné rychlosti jen nad Atlantským oceánem.
A právě díky teoretické možnosti létání „nadzvukem“ přímo nad územím Spojených států míří ambice Boomu do závratné výšky. Jeho Overture má údajně dosáhnout cestovní rychlosti až 1,7 Machu, což povede ke zkrácení cesty z Los Angeles do New Yorku na zhruba polovinu současné doby. To má lidem umožnit strávit celý den na americkém západním pobřeží, poté sednout do letadla, a ještě před půlnocí vystoupit například právě v New Yorku.
Důležitým klíčem úspěchu Overture má být i vysoký luxus v cestování. Boom počítá s tím, že do každého letadla se vejde jen 80 lidí, kteří ale mohou očekávat servis na úrovni byznys třídy. To znamená velkorysé sedačky poskytující soukromí, prvotřídní catering a další nadstandardní služby.
Letenka přes oceán za sto tisíc
Ačkoliv možnost extrémně rychlého cestování zní bezpochyby působivě, experti upozorňují, že před Boomem stojí ještě řada překážek. Jednou z těch nejdůležitějších bude, zda nadzvukové letadlo získá dostatek zákazníků, aby se jeho provoz ekonomicky vyplatil. Podle odhadů americké firmy totiž Overture na mezikontinentálním letu spálí dvakrát až třikrát více paliva na jedno sedadlo než podzvukové stroje Airbus A350 nebo Boeing 787.
Je přitom jasné, že tyto zvýšené náklady na pohonné hmoty musejí aerolinky kompenzovat dražšími letenkami. Podle odhadů německých výzkumníků z univerzity aplikovaných věd ve Wormsu by měly být ceny na palubě Overture zhruba o 38 procent vyšší než současné průměrné ceny v byznys třídě na letu z New Yorku do Londýna. Jednosměrná letenka na této trase přitom aktuálně stojí asi 3 500 dolarů (zhruba 76 tisíc korun), takže zpáteční letenka přes oceán v novém tryskáči může v přepočtu vyjít na více než 200 tisíc korun.
Ze zmíněné kalkulace jasně vyplývá, že nadzvukové létání bude opět jen pro velmi majetné lidi, což by však mohl být poměrně zásadní problém. I ti nejbohatší byznysmeni už mnohdy velkou část své agendy řeší online, a tudíž necítí potřebu se tak často přesouvat. Může za to především rozvoj videohovorů, které lze navíc díky novým technologiím uskutečnit i na palubě klasického letadla, což může motivaci lidí po vysokém příplatku za nadzvukovou rychlost opět a jen snížit.
„Společnost Boom v podstatě jde proti nejtrvalejšímu trendu v historii létání od začátku éry proudových letadel. Letecké společnosti totiž požadují především co nejefektivnější stroje, což jim umožňuje snižovat provozní náklady,“ řekl odborník na letecké odvětví Jon Ostrower.
Nerealistický harmonogram?
Kromě možné nízké poptávky po nadzvukovém létání je rovněž otázkou, zda se Boomu podaří splnit současný velmi ambiciózní harmonogram. Firma podle svých slov masivně investuje do zrychlení celého procesu vývoje a výroby, takže chce uvést Overture na trh do roku 2028 a první letadla aerolinkám předat už o rok později. Třeba Ostrower ale tento plán označil za nerealistický.
Problematické bude například jen povolení letounu ze strany amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA). Ten totiž schvalovací procesy výrazně prodloužil poté, co vyšly najevo problémy s Boeingem 737 MAX.
V neposlední řadě bude pro Boom velkou výzvu představovat také zajištění dostatečného množství peněz pro celý vývoj. Podle poslední finanční zprávy z roku 2023 měla společnost k dispozici přibližně 700 milionů dolarů, přičemž zprovoznění Overture si i v těch nejoptimističtějších scénářích vyžádá minimálně trojnásobek. Objevují se nicméně i takové hlasy, které hovoří dokonce o částce více než 10 miliard dolarů.
Zda je reálné takové peníze získat, je v tuto chvíli předmětem pouhých debat. Vedení Boomu nicméně zůstává optimistické a věří, že vyvíjený letoun do ostrého provozu uvede.
„Neexistuje žádná záruka úspěchu – statisticky nejpravděpodobnějším výsledkem je selhání –, ale náš cíl je rozhodně možný. Technologie už existuje, trh existuje, cestující a letecké společnosti existují, a potřebné předpisy budou snad zavedeny v relativně krátké době. Musíme se tedy jen snažit náš cíl zrealizovat,“ uzavřel Blake Scholl, zakladatel a generální ředitel Boomu.