Menu Zavřít

Rakousko zvládlo koronavirovou krizi dobře, díky úspěchu roste Kurzova popularita

12. 8. 2020
Autor: čtk

Nejdřív politické skandály, pak koronavirus. S obojím se Rakousko v poslední době nakonec dokázalo vypořádat relativně dobře a v zemi zavládla s návratem k normálnějšímu režimu poměrně optimistická nálada.

Loňský rok byl pro Rakousko obdobím politických sporů a pádu
vlády. Po dlouhých vyjednáváních vznikla na začátku roku nová vládní koalice
Rakouské lidové strany (ÖVP) a Zelených pod vedením kancléře Sebastiana Kurze.

Od nové vlády mají všichni velká očekávání. Je to vůbec
poprvé, co strana Zelených stanula v čele Rakouska. Novinkou je také významný
podíl žen ve vedoucích pozicích a poměrně nízký věkový průměr hlavních
představitelů. Obě strany se dohodly, že mezi hlavní témata jejich programu
bude patřit větší integrace cizinců do společnosti a boj proti klimatické
změně.

První úkol: přečkat pandemii

Krátce po svém vzniku se ale vláda musela vypořádat hlavně s koronavirovou krizí. Zavedla řadu opatření včetně omezení pohybu osob, uzavření obchodů i nošení roušek. Šíření viru se podařilo poměrně rychle dostat pod kontrolu a Rakousko se začalo jako jedna z prvních evropských zemí opět vracet k normálu. Stát také vytvořil záchranný program pro uchování pracovních míst a zajištění likvidity firem, na který vyčlenil 38 miliard eur.

Rakušané hodnotí kroky vlády v tomto období velmi pozitivně a
jako přiměřené je vnímá 65 procent obyvatel. Celkově je s prací koaliční vlády
spokojeno 70 procent lidí. Dá se tedy říci, že krize politickou situaci
stabilizovala a upevnila pozici vládnoucí ÖVP a kancléře Sebastiana Kurze,
který je podle nových průzkumů nejdůvěryhodnějším politikem v zemi.

Jednání s Rakušany? Dodržovat termíny a jednat na rovinu

Rakouský trh je velmi konzervativní a náročný. Je tedy dobré
nepodcenit přípravu. Firma musí vědět, v čem je přidaná hodnota jejího
produktu, zpracovat si kvalitní marketingové materiály a webové stránky v
němčině, zmapovat si konkurenci a následně si ujasnit strategii vstupu na trh a
vytipovat vhodnou skupinu potenciálních partnerů. K nalezení kontaktů lze
využít volně přístupné databáze, oborové asociace nebo online katalogy vystavovatelů
na veletrzích.

Kamenem úrazu bývá často oslovení. Pouhé zasílání e-mailů na
obecné adresy nikam nevede. Do rakouských firem je nutné telefonovat, a to
německy. Zejména v první fázi navazování kontaktu je znalost němčiny opravdu
velkou výhodou. Rakušané ocení také osobní kontakt, takže je při komunikaci
dobré nabídnout schůzku a za případnými partnery zajet. Zejména s ohledem na
aktuální situaci by čeští exportéři měli s Rakušany jednat na rovinu a
dodržovat dohody i termíny.

Alternativní formou vstupu na rakouský trh je spolupráce s
místním obchodním zástupcem. Ten je zpravidla odborníkem na jeden segment, ve
kterém zastupuje více firem s rozdílnými produkty. Pracuje na provizní bázi a
jeho výhodou je znalost místního prostředí i síť kontaktů v oboru.

Obchodní zástupce je možné najít prostřednictvím portálu
obchodních agentů spravovaného Rakouskou hospodářskou komorou. České firmy
mohou využít také asistenční služby agentury CzechTrade, které jsou do konce
roku poskytovány bezplatně. Právě teď je vhodná příležitost rozšířit své
aktivity a hledat nové příležitosti v zahraničí.

Autorka je ředitelkou zahraniční kanceláře CzechTrade Vídeň

EBF24

PDF verze letního dvojčísla magazínu Český export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).