ProCoP je relativně novou a zatím málo známou službou pro podnikatele, kteří obchodují na vnitřním trhu Evropské unie. Informuje je, jaké jsou požadavky na nejrůznější druhy výrobků. Co přesně přináší?
Autor: Shutterstock
Mnoho našich podnikatelů tu situaci důvěrně zná: jejich výrobek se prosadil na domácím trhu a oni teď uvažují, zda by s ním uspěli i za hranicemi. Výbornou příležitost jim poskytuje jednotný vnitřní trh Evropské unie, který hranice jako takové nezná. Jenomže, je vše tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo z proklamací o volném pohybu zboží zdát?
Jak prodat přilby ve Francii
|SLUŽBA ZAMETÁ CESTIČKU|
|Síť informačních míst pro výrobky byla založena z iniciativy Evropské komise v loňském roce spolu s přijetím nařízení o vzájemném uznávání. Myšlenkou, která stála za celým projektem, bylo co možná nejvíce usnadnit život podnikatelům a „zamést jim cestičku” na trh jiných států Evropské unie. V průzkumech fungování vnitřního trhu se ukázalo, že právě nepřehledná podrobná právní úprava v cizím jazyce a strach z nekonečných byrokratických procesů odrazují podnikatele od širšího využívání výhod jednotného vnitřního trhu. Služba ProCoP tuto bariéru odstraňuje. |
Vezměme si příklad české firmy, která vyrábí cyklistické přilby a ráda by je prodávala i ve Francii. Situaci má ulehčenou tím, že tyto přilby jsou jakožto takzvané osobní ochranné prostředky upraveny evropskou legislativou, jedná se tedy o takzvaný harmonizovaný výrobek. Jejich výrobce je povinen vydat prohlášení o shodě a tím jsou základní podmínky pro uvedení na trh v jakékoliv zemi Unie splněny.
V jednotlivých zemích však mohou existovat také další požadavky, často neharmonizované, například co se týká označování či balení výrobku, roli může sehrát i jazyková bariéra či šeptanda ohledně šikany ze strany cizích úřadů. Tyto faktory v minulosti často vedly k tomu, že podnikatel si svůj úmysl exportovat rozmyslel a místo, aby se prokousával cizí právní úpravou, rozhodl se zůstat na svém důvěrně známém malém písečku.
To je však nepochybně škoda. Již téměř rok totiž při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR funguje služba ProCoP (Product Contact Point), která informuje podnikatele o národních požadavcích na výrobky. Obdobné informační centrum existuje v každém členském státě Unie. ProCoP tedy slouží jako brána státní správy, která umožňuje podnikatelům „prokopat se” složitou změtí právních předpisů k informacím, které jsou pro ně důležité.
Mezi hlavní povinnosti služby ProCoP patří poskytování informací o technických pravidlech pro konkrétní výrobky a případném požadavku na předchozí schválení, ProCoP také podnikatelům objasňuje pravidla volného pohybu zboží na vnitřním trhu Unie a poskytuje i informace o obecných opravných prostředcích v případě sporu mezi úřadem a podnikatelem, včetně informací o mimosoudním systému řešení sporů při nesprávné aplikaci unijního práva (systém neformálního řešení problémů na vnitřním trhu SOLVIT působí na stejném oddělení MPO jako informační místo pro výrobky).
Neharmonizované sprchové filtry
| KAM ZA ProCoPem |
| Službu ProCoP nabízí v České republice ministerstvo průmyslu a obchodu. O pomoc lze požádat na následujících kontaktech: e-mailem se lze dotázat na procop@mpo.cz, telefonické dotazy lze vznést na telefonní číslo 224 852 470 nebo můžete také faxovat na číslo 224 853 079. Korespondenci směřujte na adresu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, ProCoP, Na Františku 32, Praha 1, 110 00. Osobně můžete navštívit oddělení ministerstva každý pracovní den od 8 do 16 hodin na adrese: Politických vězňů 20, Praha 1. Více informací naleznete na: www.mpo.cz/procop |
Složitější je situace u neharmonizovaných výrobků, kde sice platí zásada vzájemného uznávání (jakmile je výrobek uveden na trh v jednom členském státě, neměl by být problém uvést jej na trh v kterékoliv jiné zemi Unie), ale v praxi se vyskytuje několik obvyklých překážek.
Tak český podnikatel, který začal stavět biostanici (stejná fungovala již v několika zemích Unie), zjistil, že naše dozorové orgány nechtějí vzít v potaz certifikáty získané v zahraničí. Obrátil se na ProCoP, který mu pomohl situaci uspokojivě vyřešit a stavba může zjara pokračovat. Jiný podnikatel chtěl dovážet sprchové filtry z Tchaj-wanu, mělo tedy jít o první uvedení výrobku na evropský trh. ProCoP dokázal v řádu dnů získat vyjádření příslušných orgánů a oznámit dovozci, že filtry budou muset podstoupit takzvané výluhové testy, než mohou být uvedeny na český a potažmo tedy i evropský trh. Zároveň získal informaci, kde a za jakých podmínek si může nechat tyto testy udělat.
Služba pomůže nejenom exportérům, ale také dovozcům
Na ProCoP se však obracejí také podnikatelé (domácí i cizí), kteří si v cizině vyhlédli výrobek a rádi by jej distribuovali v Česku. Nechtějí se však dostat do křížku s Českou obchodní inspekcí či jiným kontrolním orgánem a potřebují znát přesné požadavky českého práva.
Od května 2009, kdy byla služba ProCoP zřízena, už zodpověděla více než stovku dotazů. Nejčastěji se jednalo o otázky týkající se stavebních výrobků, hnojiv, kosmetických přípravků, ale hodně je i otázek z oblasti strojírenství nebo potravinářství.
ProCoP prostřednictvím široké sítě kontaktních osob na příslušných úřadech poskytuje informace o požadavcích, jež na tyto výrobky kladou české a evropské předpisy. Zahraniční informační místa mohou čeští výrobci a exportéři oslovit přímo, anebo lze požádat český ProCoP o pomoc.
Informační místa po celé Evropě komunikují v angličtině, mají povinnost poskytnout informace o svých národních požadavcích do patnácti pracovních dnů, a to zcela bezplatně. Seznam jednotlivých informačních míst najdete na stránkách MPO http://www.mpo.cz/dokument66084.html.
