Menu Zavřít

Prodej aut v Česku loni klesl o 4,4 procenta. Škoda drží třetinový podíl na trhu

Autor: čtk

Prodej nových osobních aut v loňském roce klesl o 4,4 procenta na 249.915 vozů. V prosinci přitom trh vzrostl o téměř 28 procent. Nejprodávanější značkou minulého roku byla Škoda Auto s podílem přes 34 procent. Vyplývá to z informací Svazu dovozců.

Pokles podle tajemníka svazu Josefa Pokorného způsobily především rekordní prodeje v předchozím roce 2018 související se zaváděním nového způsobu emisního měření WLTP.

Letos by se mělo v Česku podle odhadu PwC prodat 245 tisíc osobních aut. Pokles způsobí mírné snížení spotřebitelské důvěry i zavedení emisních limitů pod hrozbou sankcí. Vzrůst by měl zájem o hybridy a elektromobily.

Škodovka daleko vpředu s jasným náskokem

Škoda prodala loni v Česku 85 895 aut, což je meziročně o dvě procenta více, následuje Volkswagen s poklesem o 14 procent na 20 869 prodaných vozů a Hyundai s odbytem 19 302 aut, tedy nižším o šest procent. Na dalších místech jsou Dacia, Peugeot, Renault a Toyota.

Podle partnera EY Petra Knapa velké absolutní poklesy zaznamenaly zejména značky Ford, Nissan a VW, když každá prodala o více než 3000 aut méně. „Zajímavý je výborný výsledek Škody, která má poprvé od roku 2007 více než třetinu českého trhu. Letos lze očekávat vyšší opatrnost kupujících, menší optimismus z obav z dalšího ekonomického vývoje, a trh se také bude muset učit kupovat a používat elektromobily ve větších objemech. Očekávám, že trh může při zohlednění aktuálních trendů znovu poklesnout, odhadem v řádu tři až sedm procent oproti loňsku,“ řekl.

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 21 663 prodanými vozy, následují další škodovky Fabia a Karoq, kterých se prodalo 20 251 kusů, respektive 9911. Na dalších místech jsou Škoda Rapid a Hyundai i30.


Podívejte se na galerii:

Škoda Auto zahájila v Kvasinách výrobu hybridního superbu. Investovala 311 milionů


Frčely především SUVéčka

Největší podíl 33 procent měly vozy SUV, na druhém místě je nižší střední třída s 19,5 procenta a malé vozy s téměř 16 procenty. Na 70 procent prodaných aut mělo benzinový motor, 27,7 procenta pak diesel. Celkem 72,5 procenta aut nakoupily firmy.

Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o jedno procento na 20 436 aut. První je Volkswagen s 2962 vozy, následuje Peugeot s 2715 auty a Fiat s prodejem 2583 aut. Registrace nákladních aut klesly o 0,4 procenta na 9852 vozů. Nejprodávanější byly značky Mercedes-Benz, MAN a Scania.

Prodej autobusů se zvýšil o 1,4 procenta na 1220 vozidel. Jedničkou na trhu je SOR se 401 registrovanými vozy, následuje Iveco Bus s 326 vozy a Scania se 105 vozidly.

Motocyklový trh vzrostl o 8,5 procenta na 18 744 prodaných strojů. Vede Honda s 3908 prodanými motocykly, druhá skončila Yamaha (1679) a třetí je CF Moto (1091).

Čtěte také:

Recese: český automobilový průmysl se připravuje na horší časy

Auta na CNG jsou ke klimatu šetrnější než elektromobily, vyplývá ze studie od FIA

Průzkum: Proč lidé nechtějí kupovat elektromobily? Jsou drahé a mají nízký dojezd

Rozvoj elektromobilů zlevní technologie a nastartuje boom bateriových úložišť, tvrdí studie

Škoda Auto vyrobila první sériové komponenty pro elektromobily Volkswagen

Škoda Auto dodá ministerstvu vnitra auta za 405 milionů korun

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek