Menu Zavřít

Příběh české přírodní kosmetiky Anela připomíná horskou dráhu. Zakladatelky začínaly z nuly a bez investorů, dnes řídí 20milionovou firmu

  • Začínaly téměř z ničeho a bez investorů, jen s velkým nadšením. Přesto se dvěma kamarádkám Andree Pajgrt Bartošové a Elišce Stofferové podařilo uspět s vlastní přírodní kosmetikou
  • Jejich společné podnikání připomíná horskou dráhu. Za covidu značka Anela raketově rostla, zatímco válka na Ukrajině znamenala propad, následovaný opětovným růstem
  • Loni obě podnikatelky investovaly do rozšíření výroby a první kamenné prodejny. Na rok 2025 plánují stabilizaci firmy, novou podobu e-shopu a růst obratu na 30 milionů korun

V Česku existuje víc než 50 různých značek přírodní kosmetiky. Uspět v takové konkurenci, když prim mezi zákazníky hrají běžně dostupné produkty, chce opravdu dobře promyšlený byznys plán, slušný vstupní kapitál a promakaný marketing a zkušenosti. Nic z toho ale Andrea Pajgrt Bartošová a Eliška Stofferová na začátku svého podnikání neměly.

Jejich příběh se začal psát před 10 lety, kdy se narodila Andreina dcera, která trpěla intolerancí potravin a ekzémy, na které nic nezabíralo. Ve snaze jí pomoci zkusila studovat vše o přírodní kosmetice a s malým kuchyňským mixérem, několika kádinkami a jednou profi váhou vyrobila svůj vlastní krém.

Zrodil se tak první produkt, dodnes oceňované netoxické a účinné šlehané tělové máslo. Nejprve ho testovala rodina, postupně se přidávali přátelé, kteří začali poptávat další přípravky. Jejich zájem přesvědčil Andreu, aby svůj koníček proměnila v práci a vlastní podnikání.

Ve dvou se to lépe táhne

Odvahu k založení firmy Andrea našla až na společné dovolené se svojí kamarádkou Eliškou v roce 2018. Neměly žádný velký kapitál ani investory. Jen vlastní nadšení, naivitu, důvěru v úspěch a oporu v rodinách. Daly dohromady svá jména, a tak se zrodila Anela, která loni oslavila páté narozeniny.

První provozovna – výrobna, sklad i expedice v jednom – vznikla v roce 2019 v domě Eliných rodičů v Brně. „V červnu jsme pak přidaly e-shop a horská dráha našeho společného podnikání se rozjela naplno. Veškeré výdělky z Anely jsme vracely do růstu firmy a postupně přidávaly produkty,“ popisuje náročné, tak trochu punkové začátky Ela.

V těch jim pomohl také Andrein manžel Ondřej, který je i jedním ze spolumajitelů. A pomáhá dodnes, přičemž jak s oblibou sám říká, je vlastně takovým „děvčetem pro všechno“. Kontroluje finanční zdraví Anely a zároveň je nepostradatelným interním ajťákem, díky němuž firma zvládá spoustu procesů automatizovat. Také se spolupodílí na strategickém rozhodování a v mezičase plní roli údržbáře nebo technika.

Covid přinesl růst, pak přišel propad

Stejně jako mnoha jiným e-shopům také Anele přinesl covid raketový růst. „Velmi oblíbená byla tehdy třeba naše dezinfekce, která nevysouší pokožku, a navíc hezky voní. Objednávali si ji dokonce i lékaři do svých ordinací,“ vzpomíná na tehdejší boom Eliška s tím, že tento zájem jim pomohl dostat značku do širšího povědomí lidí.

S jedním podnikatelským záměrem narazil. Poučil se a nyní šéfuje úspěšné značce prodávající přírodní potraviny a kosmetiku
Přečtěte si také:

S jedním podnikatelským záměrem narazil. Poučil se a nyní šéfuje úspěšné značce prodávající přírodní potraviny a kosmetiku

S růstem přišla potřeba větších prostor, proto se tehdy Anela přemístila společně se stěhováním Andrey do Dobřan v Orlických horách. Rok 2021 tak proběhl ve znamení přesunu a přibývání zaměstnanců. A také optimistických očekávání. Jenže vzápětí přišla válka na Ukrajině a energetická krize a s ní i razantní pokles objednávek. Kosmetika je prostě zbytná záležitost.

„Poslední úspory jsme tehdy vložily do inovace webových stránek a prvních placených reklam v online světě. Zlepšily jsme vlastní sociální sítě, vrátily se k osobnímu setkávání se zákazníky na trzích a důkladně promyslely marketing vánoční sezony. A tak i když pro nás rok 2022 skončil ztrátou, jeho závěr znamenal zásadní obrat k lepšímu,“ komentuje tehdejší strategii Ela.

Návrat do černých čísel a další investice

Eliščino a Andreino úsilí se vyplatilo a firma se vrátila k růstu. Tržby za rok 2023 se už vyhouply na 17 milionů korun, takže si obě podnikatelky mohly vloni dovolit investovat necelý milion do dalšího rozšiřování výroby, skladu i expedice. Otevřely také svoji první kamennou prodejnu v Dobrušce. „Naši kosmetiku ale dodáváme i do jiných e-shopů nebo prodejen. Anelu si můžete pořídit již ve 38 obchodech,“ přibližuje Eliška.

To vše pomohlo k loňskému růstu obratu zhruba na 20 milionů korun, alespoň podle prvních odhadů. Během něj také firma měsíčně odbavila v průměru kolem tří tisíc objednávek. Jejich počet byl loni v prosinci před Vánocemi oproti listopadu dokonce dvojnásobný. A aby toho nebylo málo, rozrostl se též počet zaměstnanců, kterých je dnes už patnáct. To znamená, že jen za loňských dvanáct kalendářních měsíců přibylo šest Anelek, jak zaměstnankyním říkají.

Co se letošku týče, plánují Andrea s Eliškou stabilizaci firmy či novou podobu e-shopu, současně chtějí dále zlepšovat zákaznický servis. Nicméně hlavním cílem pro rok 2025 je dosažení 30milionového obratu. Andrea se i nadále chce věnovat produktům, zatímco Eliška se bude soustředit na obchod a marketing.

Kosmetický gigant Avon pod palbou kritiky. Své produkty nadále prodává v Rusku a současně tam nabírá i nové obchodníky
Přečtěte si také:

Kosmetický gigant Avon pod palbou kritiky. Své produkty nadále prodává v Rusku a současně tam nabírá i nové obchodníky

„Na další trhy se zatím nechystáme, protože kosmetika je velmi citlivá na teplotu. Nemohly bychom tedy garantovat její trvanlivost, pokud by byla zásilka delší dobu na cestě. I proto třeba do našich balíčků v létě přidáváme chladítka, díky nimž vydrží krémy přepravu ve skvělé kondici. V tom jsme myslím unikátní,“ doplňuje Eliška.

Kompletně zerowaste

S tím, jak se postupně zvyšovala měřítka a nároky na produkty, docházelo k nahrazování některých ingrediencí a vyřazování konzervantů. Do změn se promítly i nové kosmetické trendy. Například loni prošla inovací téměř třicítka ze současných více než šedesáti non-toxic a veganských produktů, které Anela nabízí a které zahrnují kosmetiku pro dospělé i ty nejmenší děti.

Značka si zakládá nejen na kvalitě své produkce, ale udržitelně se chová i ve všem ostatním. Spolupracuje s lokálními dodavateli a nevytváří zbytečný odpad, spíše naopak. „Odpad“ v podobě slupek z kakaových bobů z rodinné čokoládovny Herůfek zpracovávají do tělového peelingu. Jejich skleněné obaly jsou vratné a znovu plnitelné, zatímco papírové krabice i bublinkové fólie, v nichž posílají své produkty zákazníkům, pocházejí „z druhé ruky“. Prostě kompletní zerowaste koncepce.

Kosmetiku Anela nakupují celkem nepřekvapivě hlavně ženy. Stejně tak se ale mezi zákazníky nachází i pár stovek mužů, kteří se dokonce pravidelně vracejí. „A nenakupují u nás kosmetiku jen pro své ženy, ale i pro sebe. Muži řeší hlavně funkčnost, produkt jim musí vyřešit nějaký konkrétní problém. Proto si nejčastěji berou deodoranty, šlehaná másla z řady Něžná na ekzém, hojivý balzám na popraskané paty, zklidňující hořčíkové máslo Klidné nožky nebo čisticí pěnu Očistím tvář,“ uzavírá Eliška.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek