Škoda že výrobce vsadil jen na benzinový motor
Nemít v nabídce velké SUV je v dnešní době od automobilky svatokrádež. Veškeré předpovědi z doby před pár lety, které této velmi specifické kategorii vozů předpovídaly zánik, se ukázaly mylné. SUV je fenomén, přestože ekologové při pohledu na obrovské vozy typu Touareg, Q7 nebo X5, proplétající se velkými městy a obsazené většinou jen řidičem, zelenají vzteky. Subaru mělo dříve v nabídce pouze skvělý forester, jeden z nejagilnějších a nejrychlejších zástupců kategorie. Forester je ale ve srovnání s velkými SUV poměrně malý, takže přišlo rázné rozhodnutí. Především pro americkou klientelu musí automobilka postavit velký vůz.
A to se stalo. Zatímco pokud jde o jízdní vlastnosti, lze Subaru právem považovat za japonskou alternativu BMW, v oblasti komfortu a použitých materiálů měly tyto vozy dříve problém. Jistě, u auta typu Impreza WRX STi je úplně jedno, na čem řidič sedí a zda knoflíky na palubce vypadají jako ovladače ze staré pračky. U auta typu Tribeca by ale tento přístup znamenal jediné – totální krach projektu.
Jenže tribeca je po designové stránce dokonalá. Odvážný, a přesto racionální a vyspělý design takové úrovně jsem viděl naposledy při příchodu první generace BMW 6. Tribeca je svěží, provokativní, sladěná, prostě oku lahodící kombinace jak zvenčí, tak i zevnitř. Že plasty v interiéru jsou tvrdé? Nevadí. Od Subaru se to už víceméně očekává a navíc si automobilka na dílenském zpracování vozu nechala opravdu záležet. Jednotlivé plochy na sebe dosedají s mikrometrovou přesností, z interiéru se neozve ani lehounké zaskřípání. Málokdy je vhodné hodnotit v superlativech, jenže tento vůz si je zaslouží. I z hlediska nesmírně bohaté výbavy, zahrnující parkovací kameru, vestavěné DVD s dálkovým ovládáním pro cestující na zadních sedadlech, skvěle vyřešenou třetí řadu sedaček, jednoduše uschovatelnou do roviny se zavazadlovým prostorem …
Po usednutí za volant japonského obra máte přehled o širokém okolí. Střední postavy sice při nastupování budou mít pocit, že lezou po žebříku (na podlahu vozu je nutné vystoupat, ze země se prostě do sedačky neposadíte), za přehled o dění v okolí vozu to ale stojí. Pak už stačí šlápnout na plyn a pod okny se začnou míhat střechy předjížděných automobilů. Subaru bohužel nabízí tribeku jen s jedním motorem. To je snad jediná vada jinak perfektního auta, protože nabízený agregát touží pouze po benzinu. Subaru chybí diesel, který je právě pro tento typ automobilu tím nejvhodnějším pohonem. U forestera to firma řeší vlastní vestavbou LPG, což je velmi chytré řešení, které by se určitě hodilo i tribece. Přesto je neexistence dieselu citelná chyba. Pro pravověrné benzinisty ale automobilka dala do vozu svoje současné nejlepší řešení.
Tribeku pohání zážehový šestiválec o objemu tří litrů, s maximálním výkonem 180 kW a točivým momentem 297 Nm. Jednotka neruší hlukem, je velmi dobře utlumená. Ani vytříbený šestiválcový chrapot není vhodné neustále poslouchat na dlouhých cestách. Motor uděluje obřímu a těžkému vozu špičkovou dynamiku, což je to jediné, co se u subaru očekává. Potíž může nastat leda ve vyšších rychlostech, kdy pružné zrychlení nad sto padesáti kilometry za hodinu není nic moc. To se ale opět dá u takového obra očekávat. Stejně jako spotřeba. Ani při nejekonomičtější jízdě s odřazováním před křižovatkami a tak lehounkou nohou, že by se za ni nestyděla baletka, nejde spotřeba pod třináct litrů. Využívání dynamiky vozu zvedne jeho apetit na šestnáct sedmnáct litrů. Opravdu agresivní jízda prolomí i dvacetilitrovou hranici.
Vstup Subaru do segmentu velkých SUV proběhl s náležitou parádou. Tribeca oslovuje dokonalým zpracováním, skvělou výbavou, špičkovým pohonem všech kol, moderním podvozkem a velkým vnitřním prostorem.
klady
Prostorný interiér
Výborné zpracování
Výborné jízdní vlastnosti na cestě i v terénu
Výborná aerodynamika
Výborné odhlučnění
zápory
Vysoká spotřeba
Absence naftových motorů
Tabulka
Subaru Tribeca B9
Motor zážehový šestiválec
Objem 3000 ccm
Maximální výkon 180 kw
Převodovka pětistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 195
Zrychlení 9,7
Průměrná spotřeba 17/ 14/ 15
cena od 1 181 176 Kč (verze N1)