Zhruba 615 tisíc Čechů a Češek bylo podle portálu Mapa zadlužení v posledním čtvrtletí loňského roku v exekuci. Nelichotivé číslo představující necelých sedm procent dospělých obyvatel naší země dokazuje, že se jedná o skutečně závažný celospolečenský problém. Podle odborníků by situaci z dlouhodobého hlediska mohlo zlepšit i zvyšování finanční gramotnosti, a to už u dětí školou povinných.
A právě tam míří nově spuštěná platforma Skoala od české vývojářské společnosti Applifting. Jejím cílem je pomoci žákům naučit se hospodařit s penězi, chápat jejich hodnotu a zvládat základní finanční operace, ale třeba také reklamace zboží nebo sestavování rozpočtu, ať už pro domácnost, nebo pro nějakou akci.
„Smyslem Skoaly je zlepšit finanční gramotnost mladé generace a zpřístupnit ji jednoduchou a srozumitelnou formou. Právě v raném věku se totiž formuje zodpovědný přístup k penězům, který děti ovlivní na celý život. Chceme je tedy naučit orientovat se ve světě peněz, plánovat své výdaje, řešit běžné finanční situace a postupně porozumět i složitějším tématům, jako je investování. Platforma jim tím pomáhá připravit se na finanční rozhodování, se kterými se setkají v dospělosti,“ popsal Jan Černý, ředitel obchodu a realizace projektů ve společnosti Applifting.
Celý projekt je součástí širší iniciativy Nadace České spořitelny, jejímž cílem je do konce roku 2025 zajistit kvalitní a bezplatné finanční vzdělávání pro všechny tuzemské školy. Kromě Appliftingu na Skoale pracovala i inovativní agentura HAZE, která zajistila kreativní část projektu.
Jak poznat falešné slevy?
Aby si děti veškeré informace zapamatovaly v co možná největší míře, Skoala klade důraz na výchovu zábavnou a zároveň pochopitelnou formou. Součástí platformy jsou tedy převážně různé interaktivní úkoly, hry a simulace, které využívají reálných příkladů z každodenního života. Školáci se například naučí, jak sestavit rozpočet na školní výlet nebo jak postupovat při reklamaci rozbitých sluchátek. Kromě toho se naučí rozpoznávat reálné slevy od těch zavádějících a pochopit cenové triky, jako jsou změny balení či gramáže při zachování stejné ceny.
Obsah nové platformy je přizpůsoben různým věkovým skupinám, takže základní pojmy si mohou osvojit i mladší žáci. Ti starší se pak postupně propracovávají ke komplexnějším finančním tématům, jako je například investování. Výhodou Skoaly je podle tvůrců také to, že učitelé skrze platformu mohou sledovat, jaký pokrok žáci udělali, a na základě postupu jim na hodinách zadávají další práci a úkoly.
„Díky Skoale jsme de facto vytvořili nový a univerzální standard digitálního vzdělávání. ‚Gamifikace‘ v kombinaci s moderní formou prezentace látky usnadňuje přípravu na výuku a též zaručuje, že děti atraktivně podávaný obsah vstřebají. Díky této platformě může finanční gramotnost vyučovat prakticky kdokoli,“ shrnul Jakub Hussar, zakladatel a kreativní ředitel HAZE.
Pro všechna zařízení i všechny děti
Jednou z hlavních výzev při vývoji platformy bylo podle Appliftingu vytvoření systému, který bude spolehlivě fungovat na různých zařízeních, s nimiž školy pracují. Zároveň pak bylo nutné zajistit, aby Skoalu mohly využívat všechny děti bez ohledu na fyzické hendikepy či jiná tělesná omezení.
To vše se nakonec povedlo, takže do pilotního programu se již zapojilo přes 900 základních a středních škol, více než 2000 učitelů a desítky tisíc dětí. I na základě jejich zpětné vazby se přitom Skoala dále zlepšovala, aby se s ní co nejlépe pracovalo jak samotným dětem, tak i jejich učitelům. Důraz byl tedy kladen například na vytvoření potřebných vzdělávacích materiálů pro pedagogy.
„Skoala je projekt, který přesně odpovídá naší vizi a směřování, s nímž jsme Applifting zakládali, tedy vzdělávat a pomoci zlepšit každodenní životy lidí. Vytvořením platformy pro nás projekt nekončí, naopak její spuštění považujeme za začátek dlouhodobé spolupráce,“ uzavřel Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a šéf Appliftingu.