Tlak na energetickou soběstačnost, rozvoj elektromobility i důraz na udržitelnou výstavbu mění způsob využití fotovoltaiky napříč celým Českem. Firmy i města stále častěji sází na chytré využití existující infrastruktury v podobě solárních carportů, tedy přístřešků nad parkovištěm, které jsou osazené (mnohdy oboustrannými) fotovoltaickými panely.
Výhodou této technologie je, že jejich spodní strana zachycuje odražené světlo – například od kapot zaparkovaných aut. Především ale vyrábí čistou energii, kterou lze ukládat do baterií, dodávat do sítě nebo přímo využívat k dobíjení elektromobilů.
Největší český carport stíní 2600 panelů
Ve Francii či Německu jsou carporty běžnou součástí řady větších parkovišť, v Česku jde zatím o málo známou novinku. Nutno nicméně podotknout, že situace se rychle mění. V posledním roce se objevilo několik projektů, které nabízejí elegantní řešení na pomezí mobility, energetiky a urbanismu, bez nutnosti zabírat půdu či volné plochy. A které kromě výroby energie a nabíjení elektromobilů přinášejí také ochranu vozidel před nepřízní počasí.
Není proto divu, že se celý koncept začíná pozvolna prosazovat ve strategiích řady zdejších obchodních řetězců a velkých firem, stejně tak jako v případě některých sportovišť, zábavních center, logistických hal nebo letišť. „Česká parkoviště mají obrovský potenciál pro rozvoj solární energetiky, v praxi však narážíme na několik překážek,“ říká spolumajitel společnosti Greenbuddies Aleš Damm a upozorňuje, že chybí dotační podpora, která je potřebná kvůli vyšším investičním nákladům na konstrukci.
V areálu Jaderné elektrárny Dukovany vybudovala Skupina ČEZ už v roce 2021 největší solární parkoviště v Česku. Fotovoltaický carport zde zastřešuje 322 parkovacích míst pomocí 2 600 oboustranných (bifaciálních) solárních panelů s celkovým výkonem 831 kilowatt peaků (kWp). Ročně vyrobí přibližně 830 megawatthodin elektřiny, což odpovídá roční spotřebě téměř tří set domácností. Díky odrazu světla od zaparkovaných vozů se zvyšuje celková efektivita až o čtvrtinu, přičemž projekt je technologicky unikátní také pro svoji robustní konstrukci o váze 150 tun.
Parkoviště v současné době slouží jako uzel pro elektromobilitu, neboť napájí tři veřejné dobíjecí stanice, které využívají výhradně jadernou elektřinu. Do budoucna jich má být v provozu až dvanáct. Projekt má symbolicky propojit dvě klíčové cesty české energetiky, jádro a slunce.
Carporty i mimo energetiku
Druhým největším solárním parkovištěm v Česku se pyšní Česká zbrojovka. Její carport v Uherském Brodě má výkon 474 kilowatt a ročně vyrobí 486 megawatthodin bezemisní elektřiny. To odpovídá spotřebě zhruba 140 domácností. Vyrobená energie se spotřebovává přímo v areálu firmy a přispívá ke snížení emisí o 260 tun ročně – což odpovídá schopnosti 32 hektarů lesa. Instalace zahrnuje 718 solárních panelů a poskytuje kryté stání pro téměř 200 vozidel.
Menší carport vznikl i v rámci projektu fotovoltaické elektrárny na střechách Servisního centra Škoda Auto v Kosmonosech, na němž se podílel rovněž ČEZ. Zmíněná energetická společnost ale spolupracovala rovněž na unikátním multifunkčním přístřešku městské firmy Technologie hlavního města Prahy. Carport v areálu THMP v Praze 8 o rozloze 200 metrů čtverečních je vybaven fotovoltaickou elektrárnou s výkonem téměř 40 kWp, 108 bifaciálními panely a vysokorychlostní akumulační nabíjecí stanicí se dvěma dobíjecími body Chimero 180, první svého druhu v Česku.
„Pilotní provoz carportu proběhl bez jakýchkoli technických problémů,“ uvádí pro Euro.cz mluvčí THMP Lenka Růžková. Společnost plánuje podobné přístřešky i u krátkodobých parkovišť městských úřadů či státních institucí, kde jiný způsob rychlého nabíjení není možný.
Zákazníci ve stínu, prodejna je soběstačná
Zhruba před rokem otevřel řetězec Penny Market solární parkoviště s kapacitou 70 míst v Počátkách na Vysočině. Jde o největší veřejně přístupný carport v Česku s plochou 1 452 čtverečních metrů (necelých šest tenisových kurtů) a výkonem 305 kWp, přičemž v kombinaci s panely na střeše prodejny je celkový výkon ještě o dalších 70 kilowatt peaků vyšší. Roční výroba kolem 360 MWh pokryje spotřebu celé prodejny. Přebytečná elektřina se ukládá do bateriového úložiště s kapacitou 328 kilowatthodin, které má v budoucnu sloužit i dalším provozovnám.
„V současné chvíli je na vyhodnocení projektu z pohledu přínosu úspor elektrické energie ještě příliš brzy. V každém případě zákazníci v horkém slunečném počasí vítají, že mohou svá auta zaparkovat pod střechou ve stínu. Další solární parkoviště plánujeme také u dalších našich prodejen,“ přibližuje pro Euro.cz vedoucí stavebního oddělení Penny Václav Šíma.
Solární řešení i pro značky jako Coca-Cola
Letos na jaře přibyl další český carport, a to v pražských Kyjích pro společnost Coca-Cola. Její solární parkoviště o výkonu 49,5 kWp je osazeno 105 oboustrannými panely, přičemž projekt realizovala již zmíněná česká společnost Greenbuddies.
„Pro firmy jde o skvělou příležitost nejen ke snížení energetických nákladů, ale i k posílení image značky. Dnes, kdy se udržitelnost stává konkurenční výhodou, je solární parkoviště efektivním způsobem, jak firma může ukázat svůj závazek k ochraně životního prostředí,“ konstatuje Damm s tím, že podpořit jejich vznik by mohla dotační výzva RES+ č. 1/2025 pro fotovoltaické elektrárny do pěti MWp s vlastní spotřebou, která by investorům umožnila snížit investici o patnáct až dvacet procent.